אחת ולתמיד: האם סושי בריא?

מהם היתרונות התזונתיים של המאכל היפני העתיק, מתי הוא עלול להיות מסוכן ובאיזו תדירות מומלץ לצרוך אותו? • דיאטנית אמריקנית בכירה מניו יורק החליטה לאחרונה לעשות סדר בעניין

סושי. צילום: GettyImages

אומנם ביפן סושי נחשב למאכל עתיק שנולד לפני מאות שנים, אבל במערב הוא הפך להיות פופולרי רק בעשורים האחרונים. כל כך פופולרי, למען האמת, עד שהיום אנחנו יכולים למצוא אותו אפילו בסופרים ובדוכנים ארעיים בקניונים, אבל האם הוא בכלל בריא?

הדיאטנית האמריקנית הבכירה מניו יורק, ניקול סוהייג, החליטה לאחרונה לעשות סדר בעניין אחת ולתמיד בראיון שנתנה למגזין האוכל "דליש".

הוספנו לו רטבים, צילום: איתיאל ציון

לדברי סוהייג, אכן מדובר במאכל בריא - אם כי בגרסתו היפנית ולא בגרסאות אמריקניות או מערביות אחרות שהפכו את המנה למלאה ברטבים ובתוספי מזון מעובדים. "סושי הוא מאכל לא מעובד ולכן הוא אחד המאכלים שהכי טוב לאכול בחוץ במסעדות. מדובר במאכל עם מזונות מלאים שניתן לראות ולזהות בעיניים", אמרה הדיאטנית ופירטה: "הרי הוא מורכב מדגים, אורז, אצות וחומרי טעם טבעיים אחרים. המנה מאוזנת מבחינת החלבונים, הפחמימות והשומן שבה. היא גם מקור מצוין לברזל, B12, יוד ואבץ, וגם לאומגה שלוש, אם נבחר לסושי שלנו דג עם הרבה שומן" אומרת המומחית.

סוהייג ממליצה על סוגי הסושי שבהם יש תוספות מינימליות, מכיוון שאלו, לטענתה, הכי בריאים מבחינת המרכיבים שבהם. ברשימה הזו תמצאו למשל ניגירי, סשימי ומאקי. "אני ממליצה על הסושי היפני המקורי", היא גורסת ומסבירה ש"ככלל, יש להתמקד במאכלים שאין בהם תוספות לא נחוצות, גם אם הן נחשבות מזינות". מהבחינה הזאת - כמו שקרה לגבי כל סוגי המטבחים, גם הסושי עבר "אמריקניזציה" בארה"ב, ובגם מדינות מערביות נוספות ובהן ישראל, הוא שונה כדי שיתאים לחיך המקומי. כך האיכות של המאכל נפגעה מבחינה תזונתית.

מקור לברזל ואבץ,

מהי התדירות המומלצת לאכילת סושי?

סוהייג הסבירה שהכל תלוי בסוג הדג ממנו עשויה המנה. אם מדובר בדגים גדולים כמו טונה או מקרל, לא כדאי לצרוך את הסושי בתדירות גבוהה, כי בדגים הללו יש כמות גדולה של המתכת הרעילה כספית. אחרת, אפשר לצרוך סושי מתי שרק נרצה.

למי כדאי להימנע מאכילת סושי?

ה-FDA האמריקני ממליץ לילדים, לנשים בהריון, לקשישים ולאנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה, להימנע מאכילת סושי. הסיבה לכך, מסבירה סוהייג, היא בגלל הטפילים או החיידקים שמצויים בדגים שלא בושלו כלל. עם זאת, מציינת הדיאטנית, אם אדם בסיכון גבוה עדיין רוצה להנות מהמאכל, הוא צריך להתמקד רק בסוגים בהם הדג בושל ועובד קודם לכן או במנות שאין בהן דגים. בכל מקרה, היא ממליצה לנשים בהריון להתייעץ בנושא עם רופא.

באופן שנוכל להרגיש את הטריות של הדג,

קבוצה אחרת של אנשים שצריכים להיזהר מאכילת סושי הם הרגישים לגלוטן או הסובלים מאלרגיות הקשורות לגלוטן. הסיבה לכך היא שרוטב הסויה מכיל גלוטן באופן טבעי. לכן, אם הסושי בא במגע עם רוטב סויה, הרי שהוא לא יהיה בריא לאנשים הללו.

המומחית הוסיפה לסיום, שחשוב לצרוך סושי רק במקומות מוכרים, כאלו שלא מערבבים במנה חומרים חריפים מדי כדי להסתיר את האיכות הירודה של הדגים. מהסיבה הזאת, כאמור, היא גם המליצה להזמין את המנות הפשוטות יותר, אלה שלא מכילות רטבים או תוספות שיטשטשו את חוסר  הטריות הדג.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר