שובר שתיקה: מנכ"ל סטארבקס מגיב על החרם

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל נקלעה רשת בתי הקפה העולמית לעין הסערה וסניפים רבים שלה סבלו ממקרי ונדליזם • זאת על רקע הבעת התמיכה של איגוד העובדים בחמאס, צעד שזכה לגינוי מההנהלה • לקסמן נרסימהאן שמוביל את החברה, משיב לראשונה לדברים • "במדיצטיה היומית שלי, אני מתפלל לשלום - ומייד", כתב

סניף סטארבקס. צילום: צילום: אי.פי

מנכ"ל סטארבקס, לקסמן נרסימהאן, התייחס לראשונה אתמול (שלישי) בשמו למשבר שפוקד את רשת בתי הקפה הגדולה בעולם, על רקע מלחמת חרבות ברזל. מהנאמר במכתב נדמה כי המנכ"ל העדיף להלך בין הטיפות ולא לנקוט עמדה לגבי המצב בישראל ובעזה.

כזכור, לפני כחודשיים פרסם אחד מארגוני העובדים העצמאיים של סטארבקס פוסט בטוויטר שבו הוא קרא ל"סולידריות עם פלשתין", ואנשיו אף השתתפו בהפגנות פרו-פלשתיניות ברחבי ארצות הברית. הפוסט אמנם הוסר לאחר שהארגון ספג ביקורת רבה, ואילו סטארבקס עצמה יצאה בהודעה לפיה היא אינה מסכימה עם השקפות העובדים המוחים ("המילים והמעשים של הארגון שייכים להם ורק להם"). אבל עד מהרה התברר שזו הייתה רק תחילתה של הסאגה. מאז הספיקו הארגון והרשת להגיש תביעות הדדיות זה נגד זו, וסטארבקס ספגה קריאות לחרם משני הצדדים: אמנם בעיקר מגורמים פרו-פלשתינים שמחו על כך שהרשת התנערה מהפוסט של הוועד ואף ביצעו מעשי ונדליזם בכמה בתי קפה, אך גם מתומכי ישראל שלא ידעו להבדיל בין עמדת הארגון שמייצג 360 סניפים אמריקניים בלבד (מתוך כ-16,000 סניפים בארה"ב כולה), לבין עמדת הנהלת הרשת.

ועד עובדי סטארבקס, צילום: פייסבוק

הקריאות לחרם והבלבול עשו את שלהם: בחודש האחרון קרסו מניותיה של סטארבקס בכשישה אחוזים, ואילו שווי השוק של הרשת צנח ביותר מ-11 מיליארד דולר.

כעת, כאמור, בניסיון לייצב את הספינה, שלח נרסימהאן בן ה-56, שנכנס לתפקידו באפריל האחרון, מכתב סיכום שנה פתוח לעובדי הרשת שאותם כינה "שותפים". 

לאחר דברי פתיחה וכמה ברכות, כתב נרסימהאן את הדברים הבאים: "אני מודאג ממצבו של העולם שבו אנחנו חיים. חלקים רבים ממנו חווים קונפליקטים. חפים מפשע נופלים קורבן לאלימות, לשנאה ולשיח שקרי - שאת כולם אנו מגנים. בערים ברחבי העולם, כולל כאן בצפון אמריקה, מתקיימות הפגנות שהולכות ומחריפות. חנויות רבות שלנו סבלו ממקרי ונדליזם. אנחנו רואים מפגינים שמושפעים ממצגי שווא ברשתות החברתיות לגבי מה שאנחנו מייצגים. עבדנו עם השלטונות המקומיים כדי לוודא את בטחונם של השותפים והלקוחות שלנו. אין דבר יותר חשוב מזה. עמדתינו ברורה: אנחנו תומכים באנושיות.

נרסימהאן המשיך וכתב כי "אף אחד לא יכול לפתור לבדו את הבעיות בעולם, אבל אנחנו יכולים להציע מקום שאליו אנשים יכולים לבוא, להיפגש, למצוא מכנה משותף, להרגיש שייכים ולהביא מעט שמחה. אנחנו קוראים לזה 'המקום השלישי'. במדיצטיה היומית שלי, אני מתפלל לשלום - ומייד", סיכם המנכ"ל, שבחר במופגן לא להתייחס באופן ישיר למלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר