מה ששלה - שלנו: על הפלפל שמככב בדיאטות של הסלבס כבר שמעתם?

קשה להתעלם מההיסטריה שאופירה אסייג יצרה לאחר ששיתפה כי היא משלבת פלפל קאיין במשקה שמסייע לה בירידה ובשמירה על המשקל • אז מאיפה הוא בכלל מגיע, למה גם ביונסה משתמשת בו, כמה הוא חריף ואיך הוא יכול לסייע לבריאות שלנו?

פלפל קאיין. צילום: Getty Images

מאז שאופירה אסייג שיתפה בשבוע שעבר את המתכון למשקה שסייע לה בירידה ובשמירה על המשקל, הרשת כמרקחה, וכולם רוצים לשים את ידיהם על ה"שיקוי" המופלא.

במקרה שפספסתם במה מדובר, זהו משקה המורכב ממים עם לימון, ג'ינג'ר ופלפל קאיין, אותו שותה אסייג בכל יום – מה שלדבריה, לא רק מעניק לה תחושת שובע, אלא גם הופך את עור הפנים שלה לבוהק.

המתכון למשקה המיוחד של אופירה אסייג // צילום מסך מתוך אינסטגרם

כמה ימים לאחר שפרסמה את הסרטון המדובר בחשבון האינסטגרם שלה, שם יש לה 1.2 מיליון עוקבים, אסייג שיתפה בטירוף שנוצר כשעוקביה עדכנו אותה שפלפל הקאיין אזל מהמדפים.

ואם תהיתם, דעו שאסייג ממש לא לבד באהבתה לפלפל החריף: צירוף המילים Cayenne Pepper יניב לכם תוצאה שסרטוניה צברו עד כה יותר מ-125 מיליון צפיות, עם מאות סרטונים ששיתפו גולשים המסבירים על יתרונות הפלפל ושמציעים מתכונים משודרגים למשקה שאסייג פרסמה.

אז מהו בעצם הפלפל המדובר שמככב במשקה הפופולרי בקרב ידועניות דוגמת ביונסה? הנה כמה עובדות מעניינות על הכוכב החדש במטבח שלכם.

פלפל הקאיין הוא זן של פלפל אדום חריף שמגיע אלינו מדרום אמריקה. נעשה בו שימוש בבישול של מנות חריפות בצורתו הטבעית, כאבקה, פתיתים או בצורת שמן מזוקק.

הפלפל עשיר בברזל, אשלגן, ויטמין A, ויטמין C, ויטמין E, ויטמין K וכמה תרכובות של ויטמין B.

פלפל הקאיין מדורג בין 30 אלף לבין 50 אלף יחידות בסולם סקוביל, סולם מדידה למידת החריפות של פלפלים על פי תכולת החומרים הפעילים שבהם, דוגמת קפסאיצין (חומר פעיל גם בתרסיס גז פלפל, הלוא הוא הגז המדמיע) ופיפרין. רמת החריפות של הקאיין נעה בין חריפות קלה כמו בפפריקה, לרמת חריפות גבוהה מאוד. מה שקובע את דרגת החריפות היא תכולת הקפסאיצין. שככל שתכולתו גבוהה יותר, כך הפלפל יהיה חריף יותר.

אופירה אסייג (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

שימש כצמח מרפא

בעבר האמינו כי הקאיין יכול להציל חיים, לכן השתמשו בו גם עשבונאים (הרבליסטים; אנשים המומחים לשימוש בצמחי מרפא) על מנת לסייע לפצועים.

במחקר שפורסם בכתב העת open heart בשנת 2015 ובנוסף באתר הספרייה הלאומית לרפואה של מרלינד, עומדים החוקרים על התרומה של קפסאיצין (המצוי כאמור בפלפל הקאיין) בזירוז המטבוליזם בגוף האדם. 

הפלפל הזה גם מסייע בבניית רקמות הקיבה ולכן נחשב כבעל סגולות ריפוי של כיבי קיבה. במחקר שפורסם בכתב העת המחקרי FEMS Microbiology Letters בשנת 1997 חוקרים מצאו כי קפסאיצין יכול גם לתרום לבניית רקמות הקיבה ובכך לסייע בריפוי כיבי קיבה (וזאת בניגוד לסברה הגורפת מהעבר כי החומר הפעיל מהסוג הזה דווקא מעודד היווצרותם של כיבים).

תרכובת הקפסאיצין הנמצאת בפלפל הקאיין מסייעת לגוף בשריפה מוגברת של שומנים מיותרים, ולכן נעשה בה לא פעם שימוש במשקאות הנצרכים כחלק מתהליך הירידה במשקל. מחקר שפורסם בכתב העת Nutrients בשנת 2017 מצא כי קפסאיצין יכול לתרום להפחתת רמות הכולסטרול והטריגליצרידים בדם. הקפסאיצין מגביר את פעילות פירוק הפיברין ויכול גם לסייע במניעת היווצרות קרישי דם העלולים להוביל להתקף לב או לשבץ. את התרכובת ניתן לצרוך גם בקפסולות לבליעה הנמכרות בחנויות הטבע.

אכילת מאכלים חריפים ממריצה ומשפרת את העיכול. במחקר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine , נמצא כי צריכת פלפל אדום במינון של כ-2.5 גרם לפני ארוחות, הביאה לירידה משמעותית בתסמיני "המעי הרגיז".

פלפל קאיין, צילום: Getty Images

וזה לא הכל: הקאיין מכיל סגולות אנטי-סרטניות. מחקרים רפואיים, בהם מחקר שפורסם בכתב העת Molecules בשנת 2016, מצאו כי הפלפל גורם למותם של תאים סרטניים, במה שמכונה בעגה המדעית אפופטוזיס, שהוא מוות מכוון של תאים נגועים בעוד התאים הבריאים נותרים ללא פגע. הפלפל הזה מכיל גם סגולות אנטי-פטרייתיות ומסייע בוויסות לחץ הדם. סחיטה של לימון טרי לכוס מים חמימים והוספת כפית של הקאיין נחשבת לתרופה ביתית יעילה וקלה להכנה, היכולה לסייע לכאבי גרון או להצטננות.

קרמים וג'לים המכילים קפסאיצין אושרו לשימוש על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) במטרה להקל על דלקת מפרקים וכאבים המזוהים עם שלבקת חוגרת ונוירופתיה סוכרתית.

@ofiraasayag

תנסו, זה וואוו

♬ original sound - Ofira Asayag ❤️❤️❤️

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר