סובלים מהתכווצויות שרירים? זה המאכל שיש לכולם במקרר שיקל על הכאבים

יוליוס קיסר המליץ עליו ללוחמיו, אלוף ווימבלדון האחרון נצפה משתמש בו – ואפילו מחקר הוכיח שהוא עוזר לכאבים • יש לכם מלפפונים חמוצים? שתו את ה"מיץ" שלו – ותודו לנו אחר כך

אישה סובלת מהתכווצות שרירים. צילום: Getty Images

אתם מתאמנים וסובלים מהתכווצויות שרירים? לפני שתמהרו לבית המרקחת כדי לקנות תכשיר כלשהו שיקל על הכאב, כדאי שתלכו למקרר שלכם – כי ייתכן שתמצאו ממש בתוכו את התרופה האולטימטיבית לכאבים.

אותה "תרופה" היא כזו שתוכלו למצוא כמעט בכל כלבו – ה"מיץ" של המלפפונים החמוצים. מסתבר שהחומר הזה, עליו יוליוס קיסר המליץ ללוחמיו לפני 2,000 שנים, מעניק הקלה מהירה לכאב שנגרם מהתכווצות שרירים. אם זה נשמע לכם מוזר, זה בסדר, אבל דעו שאפילו קרלוס אלקרס, הטניסאי הספרדי שזכה לפני פחות מחודש באליפות ווימבלדון, נצפה שותה את ה"משקה" במהלך משחק מפרך שבסופו ניצח.

אם הוא יכול - אז למה שלא גם אנחנו? קרלוס אלקרס, צילום: איי.פי.


"הוא פועל כמו תרופה ואני נותן אותו להרבה מאוד מהמטופלים שלי, במיוחד לשחקני טניס", אומר ד"ר ג'ורדן מצל, מומחה לרפואת ספורט בבית החולים לכירורגיה מיוחדת בניו יורק. לדבריו, "מדובר בפתרון הכי טוב שיש בעת משחק".

מי שחקר לעומק את השפעת המים החמוצים הוא ד"ר אליוט טפר, מומחה לכבד מאוניברסיטת מישיגן, שחקר את עניין שתיית ה"מיץ" וההקלה שלו על התכווצויות שרירים לאחר שראה רוכבים אופניים וספורטאים אחרים צורכים אותו. ממחקרו עלה כי לגימה ממיץ המלפפונים החמוצים הופכת את התכווצויות השרירים לפחות חמורות.

בקרב 70% מהנסיינים שצרכו מיץ חמוצים נפסקו התכווצויות השרירים אחרי השתייה, זאת לעומת 40% שהסתייעו בשתיית מים כדי להתמודד עם ההתכווצויות. על פי המומחה, הסיבה המרכזית להשפעה הדרמטית הזו קשורה לקולטן עצבי שמצוי בגרון שלנו ושמושפע ישירות מה"מיץ". החיישן שמופעל בידי המיץ, מפעיל תשדורת שמגיעה לעמוד השדרה שלנו ומסייעת לו לזהות היכן חלה התכווצות השרירים.

שיהיה לרוויה. מלפפון חמוץ, צילום: לירון אלמוג


"כשה'משקה' החמוץ עובר בגרון שלנו, הוא נוגע בצד האחורי של הגרון, שם נמצא קולטן מיוחד שרגיש לחומצה הזו", תיאר ד"ר טפר. "כשהקולטן מופעל, הוא מגיב בעוצמה ומתקשר עם מערכת העצבים של חוט השדרה, וכך הוא מגיע לאזור המכווץ. ההגעה הזו עוצרת את הפעילות העצבית המואצת שמתחוללת באזור התפוס".

בנוסף להתמודדות עם התכווצויות שרירים, מסתבר שלמי המלפפונים החמוצים יש יתרון נוסף, שמאוד חשוב לאנשים שחשופים למזג אוויר חם. מסתבר שה'מיץ' מסייע לגוף לחדש את כמות האלקטרוליטים שלו, וזאת כתגובה להזעת היתר שגורמת לאובדן החומרים האלו.

פתרון מפתיע לכאב. גבר סובל מהתכווצות שרירים, צילום: Getty Images
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר