גמר "הישרדות": הפרסומת שאכלה אותי

בין כל הפתעות גמר "הישרדות", הכי פחות צפויה היתה הפרסומת הלא פשוטה לעידוד טבעונות • מנכ"ל "ויגן פרינדלי" מסביר כיצד היא נוצרה ומגיב לביקורת

מתוך הפרסומת // מתוך הפרסומת של "ויגן פרינדלי" בגמר "הישרדות"

אלה מכם שלא ניצלו את הפסקת הפרסומות אמש (שבת) במהלך משדר גמר "הישרדות" כדי לקפוץ לשירותים, נחשפו לפרסומת חריגה. בנוף הפרסומות הבנאליות שמטרתן להניע לרכישה, בלטה אחת שניסתה לעשות את ההפך - להניע מפעולה ולגרום לצופיה להימנע מרכישת דבר מה שהם מורגלים לקנות.

באדיבות Vegan Friendly

מדובר כמובן על הפרסומת של עמותת "ויגן פרנדלי" ומשרד הפרסום "דיבור", בה נראה זוג במהלך קניות בסופרמקט שמבקש מהקצב בשר טלה "טרי טרי". עד מהרה הבעת פניהם משתנה, כאשר עובדי הסופר מציגים בפניהם טליה חיה, והאישה (המגולמת על ידי מיטל גל סוויסה, המוכרת לחובבי הטלנבולה "האלופה"), נותרת בהלם בעודה אוחזת בה. המסר מעודד הטבעונות הביא לתגובות חיוביות רבות בעולם האקטיביזם הטבעוני, אך כמובן גם לשליליות מצד אנשים שלא ממש אהבו את התזכורת למסלול שעושה האוכל שלהם בדרך למקרר.

מדובר בפרסומת ראשונה מסוגה בפריים טיים הישראלי, שנוצרה כתוצאה מקמפיין המונים. הביאו להפקתה 3,700 תורמים, כל אחד מהם תרם כמה עשרות שקלים. התוצאה היא סרטון חריג למדי במונחי מסר ואג'נדה בלב שעות צפיית השיא.

"חיפשנו משהו שיבעט ושאנשים ידברו עליו", אומר עמרי פז, מנכ"ל "ויגן פרנדלי" ומקים העמותה ב-2012. "רצינו דבר שיהיה מאוד זכיר, לא עוד משהו שתראה במשך שניה ותמשיך עם החיים שלך. וחשבנו שהכי מתאים, רגע לפני החג, לשדר פרסומת בתוכנית הכי נצפית בישראל, בגמר 'הישרדות'". 

"הישרדות" כבר יצרה העונה פרובוקציית שיח טבעוני, בפרק בו נראו עטלפים משופדים. אבל לדברי פז, זה לא בהכרח היה השיקול במיקום הפרסומת דווקא בתוכנית זו. "בגדול ידענו שאנחנו רוצים להגיע עם פרסומת לטלוויזיה בפריים טיים", הוא אומר. "זה משהו שמעולם לא נעשה. גם ברמה עולמית, אני לא יודע אם עלתה פרסומת בנושא של זכויות בעלי חיים בפריים טיים. בדרך כלל רוצים למכור מוצר בשביל לקבל כסף. אנחנו הוצאנו כסף בשביל לעשות טוב בעולם".

קיבלתם הרבה תגובות שליליות?

"העלינו ב-12 בלילה את התשדיר לטיקטוק והגענו כמעט למיליון צפיות, ועוד אלפי שיתופים בפייסבוק שלנו. אני נמצא יותר בעולם הטבעוני ושם קיבלתי רק תגובות חיוביות. מה שעניין אותנו יותר זה עולם אוכלי הבשר, ודווקא משם הופתענו לקבל פידבקים מאוד חיוביים. אפילו 'רשת', שחשבנו שיקבלו הרבה ריקושטים, כתבו לנו שהם קיבלו המון תגובות מפרגנות. בלתי נמנע שלפרסומת כל כך חזקה יהיו תגובות שונות, אבל הצלחנו למצוא את נקודת האיזון. מצד אחד זה מאוד נוגע בך וגורם לך להרגיש, אבל מצד שני לא יוצר אנטי. לפני שיצאנו עם הפרסומת עשינו סקר בקרב אוכלי בשר. הבאנו את התסריט ל-500 איש ובדקנו איך זה משפיע עליהם. ראינו שמצד אחד היא עוררה רגש ומצד שני לא זעזעה מדי".

לראשונה: פרסומת בפריים טיים במימון המונים // צילום: מתוך הפרסומת
לראשונה: פרסומת בפריים טיים במימון המונים // צילום: מתוך הפרסומת

יש הורים שיטענו שהיא דווקא מזעזעת ושהם לא רוצים לחשוף ילדים למקור האוכל שלהם עדיין.

"זה רע שילד מבין עכשיו מאיפה האוכל שלו מגיע והוא יכול לבחור? לא חשפתי אותם לשליטה, להתעללות. רק אמרנו שכשאתם קונים ואוכלים את זה -  דעו שזה מגיע מזה". 

בעבר הלא רחוק זכורות פעולות קיצוניות של ארגוני זכויות בע"ח כמו 269, שהנגישו את נושא הטבעונות לאלה שלא ביקשו בכך. בין היתר זכורה במיוחד פעולה מיום העצמאות 2014, בה פעילים של הארגון הניחו פגרי בעלי חיים על מנגלים בפארק הירקון, כסוג של מיצג מזעזע במיוחד.

"זה משהו אחר לגמרי, הם שמו חתולים על מנגל", אומר פז. "זה היה משהו כדי לייצר פרובוקציה ואלימות, סתם בשביל לקבל איזשהו אייטם". הסיפור מאחורי הפקת הפרסומת מעניין לא פחות: הטליה המככבת בה בעצמה הייתה מיועדת, כנקבה בתעשיית הבשר, להביא טלאים לעולם ובסופו של דבר להישחט. אך בשל העובדה שננטשה על ידי אמה בעודה בת ארבעה ימים וסובלת ממחלת ריאות, היא נמסרה על ידי בעל המשק בו נולדה לאנשי "ויגן פרנדלי", שהעבירו אותה לחווה שיקומית ולמעשה הצילו את חייה.

אתם מתכננים עוד פרסומות כאלה בעתיד?

"בעיקרון הפרסומת הזו נולדה כתוצאה מקמפיין מימון המונים בשם "ויגן אקטיב", שמאפשר לנו כל כמה חודשים  לעלות עם קמפיין ענק אחר, בעלות של מאות אלפי שקלים. עשינו עד עכשיו פרסומות ברדיו, שלט חוצות באיילון, מצעד בע"ח. עכשיו הגענו לאיזשהו שיא עם הפרסומת בגמר 'הישרדות', שעבדנו עליה קרוב לחצי שנה. חשוב לציין שכמעט כולם בהפקה הם צמחונים או טבעונים, כולל השחקן, השחקנית והבמאי. היו המון אנשים שהערכים שלהם היו במקום הנכון.  גם התגובה של השחקנית כשהיא קיבלה את הטליה הייתה אותנטית, כי זו הייתה הפעם הראשונה שהיא נחשפה אליה. זו תגובה אמיתית, לא אמרנו לה שבטייק הזה נכניס את הטליה. חשבנו לעצמנו שבסיטואציה דומה, גם הצופים היו מגיבים מאוד דומה".

• אתה הכי ראוי? אסי עונה על השאלות הקשות

• אלינה חושפת: "מרגישה שהרדימו אותי"

• "הישרדות VIP": זה השורד שרציתם שיזכה

כל המשתתפים בפרסומת שותפים לאג'נדה הטבעונית // צילום: מתוך הפרסומת
כל המשתתפים בפרסומת שותפים לאג'נדה הטבעונית // צילום: מתוך הפרסומת
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר