"פייק מפורסמים": כך גורמים לנו להרגיש רע לגבי החיים שלנו

הסרט בסלקום tv מנסה לחשוף את תעשיית הזיוף שמייצרת "משפיעני רשת", רק שהוא לא מחדש כלום וכנראה גם לא ירתיע איש מהניסיון להצליח ברשתות החברתיות

מתוך "פייק מפורסמים"

כולם רוצים להיות מפורסמים, אבל את זה הם רצו גם לפני 20 שנה. מה ששונה במפורסמים של פעם זה שהם ידעו לשיר, לשחק או סתם היו יפים באופן מיוחד. כיום, בני הדור הצעיר רוצים להיות משפיענים - כאלה שיש להם אינספור עוקבים ברשתות החברתיות, ושעיקר עבודתם הוא להעלות תמונות או סרטונים על החיים המדהימים שלהם, ולגרום לכולם לרצות למות אבל גם להיות כמותם. 

הרעיון שעומד מאחורי הסרט "פייק מפורסמים" הוא גיוס אלמונים בניסיון להפוך אותם למשפיעני רשת בכל אמצעי שיידרש. מפיקי הסרט טוענים שבכוונתם לחשוף את השקר שמאחורי המשפיענים - עוקבים קנויים, תמונות מזויפות ועיוות של המציאות, אבל סרט שמבוסס על העיקרון הזה היה יכול לעבוד נהדר ב־2015, כי כיום כולנו כבר מכירים ונחשפנו לכל שקרי התעשייה הזו. ולמרות זאת מדובר בסרט כיפי, מלא גלאם ואנשים שממש רוצים להתפרסם - וזו כבר התחלה טובה.

תחילתו של הסרט בקיר הוורוד בלוס אנג'לס שהפך למפורסם, מהסיבה היחידה שתמונות נראות טוב על רקע הקיר החלק, מה שגורר כמובן הרבה לייקים. צוות ההפקה מפרסם מודעה סטייל "דרושים אלמונים שרוצים להתפרסם", ומבין אינספור שהגיעו לאודישנים נבחרים בחורה ושני גברים ("זה לא שאני רוצה להיות מפורסם כמו שמגיע לי להיות כזה", אומר אחד מהם), שלכולם מספר עוקבים מועט ורצון עז שיכירו אותם. 

ההפקה מתחילה להתעסק בדבר הכי חשוב שבו נמדד כל משפיען: עוקבים. לא אמיתיים כמובן, אלא בוטים שנקנו על ידי אתרים שמתמחים בעניין, כולל כאלה שמייצרים תגובות ועושים לייקים לכל תמונה שעולה. הבחורה מתגלה כסיפור הצלחה נוסק, ואילו שני הגברים מאכזבים כאשר הם מבינים בדרכים שונות שזו לא הדרך שבה הם רצו להתפרסם. 

"פייק מפורסמים" לא מחדש הרבה. כולם יודעים שמפורסמים רוכשים עוקבים בכמויות, כולם מכירים את האובססיה ללייקים ואת התגמול של אלה שהצליחו להיתפס כמשפיעים אמיתיים – מוצרים יקרים שנשלחים אליהם בחינם, סכומי כסף גדולים עבור העלאת פוסטים ומסעות שופינג יוקרתיים לקבוצות משפיענים שכוללים תקציב בלתי נגמר וחגיגות עד אמצע הלילה. כולם גם יודעים שמאחורי התמונות הזוהרות עומדות שעות מתישות של צילומים שמסתיימות בתמונה שהכי תגרום לרואים אותה לקנא, אבל עדיין קשה להאמין עד כמה אמינים נראים שקרי "אני חוגגת בבריכת טורקיז עם שמפניה וזר נאה מאכיל אותי בענבים" שהם בעצם בריכה ביתית קטנה ופירות מפלסטיק. 

משתלם למי שמצליח. מתוך "פייק מפורסמים"
משתלם למי שמצליח. מתוך "פייק מפורסמים"
ואז הגיעה הקורונה. מסע שכולל כסף לבזבוזים ולשופינג התבטל, וכולם יושבים בבתיהם ומטפסים על הקירות. בלי טיולים ומסיבות נדמה שאזל החומר שאפשר להעלות לרשת, אבל מצד שני כולם מכפילים את הזמן ברשתות בחיפוש אחרי אטקרציות חדשות, והגולשים נופלים בפח המשפיענית המזויפת מהסרט ומתחילים לעקוב אחריה.

"כל הקונספט של משפיענים הוא שתרגישו רע בנוגע לחיים שלכם", אומר באחד הראיונות במאי הסרט, ניק בילטון, "הם כאילו אומרים 'תראו את החיים הנהדרים שלי, החופשות והדברים היקרים שאני מקבל בחינם ואתם לא. אם תרצו תוכלו לקנות אותם, אבל לא יותר מזה'". 

"פייק מפורסמים" קצת מרגיש כמו סרט סטודנטים עם תקציב דל שנועד בעיקר לרכוש בוטים. הוא לא יחשוף בפניכם דברים שטרם ידעתם על עולם הרשתות החברתיות, וגם לא יגרום למי שרצה להיות משפיען לוותר על החלום. גם אם מדובר בזיוף אחד גדול, נראה שבסופו של דבר הוא משתלם מאוד עבור אלה שמשלשלים בזכותו את הכסף לכיסם.

"פייק מפורסמים", סלקום tv

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר