החדשות הרסו את חיינו, ואפילו לא שמנו לב

לאט ובהדרגה תוכניות האקטואליה השתלטו על לוח השידורים, והן עסוקות בלייצר אצלנו חרדות אינסופיות • ואם זה לא מספיק, עכשיו גם ערוץ 20, שהפך לערוץ 14, מכריז כי הוא הופך מערוץ מורשת לערוץ חדשות

ערוץ 20 חונך את אולפן "עכשיו 14"

ככה מהדורות החדשות הרסו את חיינו, ואפילו לא שמנו לב. לאט ובהדרגה הצליחו תוכניות האקטואליה לכבוש כמעט כל משבצת בלוח השידורים של הטלוויזיה המסחרית. בוקר, צהריים, לילה, לא משנה מתי ולאן מזפזפים - נופלים על פוליטיקאי בחליפה שמתלונן על סתימת פיות.
כשכל כך הרבה זמן מסך מוקדש עבור חדשות, אז כל ציוץ נחשב ל"חדשות", כל ספין מוצא מקום בליינאפ, כל אירוע זניח מועצם לממדי "דרמה", וכמות האייטמים הנגועים בפרסום סמוי ובקידום גלוי שוברת שיאים. למעשה, אנחנו שבויים כיום בעולם טלוויזיוני שבו משדרים לנו רק חדשות ודרך המילוט היחידה היא ל־VOD.

לאחרונה מתנהל קרב סוער בין נציגי הערוצים המסחריים (קשת 12 ניצבת בחזית המאבק לשמר את לוח השידורים הקיים) לבין הרשות השנייה בהובלת היו"ר יוליה שמאלוב־ברקוביץ'. במהלך הדיונים נזרקים לאוויר כל מיני סקרים ותזרימי מזומנים, בעוד שמאלוב־ברקוביץ' משוכנעת שמנסים להדיח אותה מתפקידה כדי לסכל את המאבק הציבורי לקיצור המהדורות המרכזיות, שהתרחבו ליותר משעה וחצי.

ברור למה זה טוב לערוצים. הרבה יותר פשוט וזול להפיק חדשות מסביב לשעון ולהרוויח רייטינג סביר במינימום השקעה, אולם טלוויזיה מסחרית צריכה להיות הרבה מעבר.

ברקע המאבק, הושק אמש ערוץ חדש־ישן באפיק 14. עד אתמול קראו לו "ערוץ 20", ולאורך היום הוא הזכיר לנו בנוסטלגיוּת כמה כיף היה איתו בעבר. בשעה 20:00 שינה את שמו ל"עכשיו 14", חנך אולפן ענק בצבעי חדשות של כחול־אדום, ואז הציג לוח שידורים מחודש שכולל תוכניות צרכנות ורשת יומיות, קריצה למיינסטרים עם שי גולדן, מגי טביבי וטל גלבוע (שתיהן יוצאות "האח הגדול"), מספר מרשים של תוכניות בהגשת נשים, ובשיאו של ערב ההשקה היה גם ראיון באולפן עם ראש הממשלה לשעבר נתניהו.

ועדיין, לא הורגש שינוי דרסטי בהשוואה למה שהכרנו מהערוץ בגרסה הקודמת. עכשיו, מכיוון שהחליט על דעת עצמו לשנות את ייעודו מערוץ מורשת ל"ערוץ החדשות של ישראל", תהיה עליו האחריות להוכיח כי ביכולתו כל האמצעים להבטיח שידורי חדשות איכותיים ורציפים.

מכיוון שהערוץ נחשב כמי שקיבל רישיון מהמדינה לשידורי מורשת בכפוף לרגולטור, הוא מחויב להשקיע 51% מהכנסותיו בתוכני מורשת. כרגע ההכנסות מצומצמות אז הבעיה לא קיימת, אך המלכוד ייווצר אם הרייטינג יעלה ואיתו יזרמו הכנסות. איך הוא יעלה? בערוץ סומכים על המשיכה הטבעית של ישראלים לחדשות ומעוניינים לספק לציבור עוד כאלו רק בגוון ימני יותר מהמיינסטרים.

אולם, כבר שנים הרייטינג של המהדורות בירידה מתמדת כי אנחנו צורכים חדשות בטלפון והמהדורות בערב לא מחדשות דבר. מצד שני, אנשים עדיין צופים בהמוניהם בחדשות וזה לא בריא. בעקבות צריכת יתר הגענו למצב שהתמכרנו לחדשות כי זה עוזר לנו לצחוק ממערכונים ב"ארץ נהדרת", או לתכנן את החופשה הבאה בחו"ל, להבין פוסטים בפייסבוק ולהשתתף בוויכוחים חברתיים. אבל זאת גם התמכרות למציאות שבה אנחנו תחת איום תמידי. מי שצופה כל היום בחדשות מסתובב בפחד שכולם רוצים להרוג אותו - מהקורונה, דרך איראן ועד הנהג העצבני שמחפש חניה.

צריכת יתר של חדשות מעלה את החרדות והלחצים, מגבירה כעסים ומייצרת בעיות שינה ועייפות. אז חדשות זה חשוב, אבל כדאי להפנים ששימוש מופרז עלול להיות מסוכן נפשית. החדשות הרסו את חיינו, ובכלל לא שמנו לב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר