"בשביל זה אנחנו קמים בבוקר": מיכל אנסקי יוצאת לדרך חדשה

המנחה והגסטרונומית תחזור במוצאי השבת אל המסך - והפעם עם התוכנית "מאסטר שף: נבחרת החלומות", שאותה היא מובילה בקשת 12 • בראיון היא מספרת על ההחלטה לעזוב את "מאסטר שף" אחרי 10 עונות, על המתמודדים ששברו את תקרת הזכוכית, ועל הכוח של האוכל לנחם ולרפא לנו את הלב

אנסקי. "אנחנו עם שהולך עם הפנים קדימה". צילום: סבין שרון

כשהעונה ה־11 של "מאסטר שף" עלתה לשידור במארס האחרון, התגובות שהיא עוררה בקרב הצופים בבית לא התמקדו בזהות המתמודדים, לא בסיפורים האישיים שלהם ובטח לא במנות שהכינו כמחווה לסבותיהם המנוחות. לא. שיחות המסדרון, הרחוב והברזייה סביב העונה האחרונה של ריאליטי הבישול התמקדו בעובדה שאחרי שנים שבהן נמנתה עם שופטי התוכנית - מיכל אנסקי בלטה בהיעדרה.

חסרונה של הגסטרונומית והמנחה הורגש בקרב צופי התוכנית האדוקים, והדבר הוביל לספקולציות באשר ליחסיה של אנסקי עם צוות ההפקה. "נכון, אני חייתי את זה", היא אומרת, ומפרטת את המקומות שבהם נשאלה לגבי היעלמותה מהמסך, מהנסיעה במונית ועד לתור בקופת החולים. "אבל אמרתי לכולם 'חכו, חכו' - והנה הגיע היום. "בעצם אף פעם לא עזבתי. היה לי חוזה לעוד שתי עונות, כלומר 10 ו־11, אבל החלטתי להזיז את הגבינה שלי. קיבלתי הצעה מהחברים בקשת להוביל תוכנית, והיתה תחושה של התחדשות ושל טרנספורמציה".

ההתחדשות באה בדמות הריאליטי החדש "מאסטר שף: נבחרת החלומות" - וריאנט חדש של פורמט הבישול הפופולרי, שיעלה לשידור במוצאי השבת בקשת 12. נבחרת החלומות של התוכנית תורכב ממתמודדים בולטים מעונות עברו שלא יצאו ממנה כמנצחים, אך בכל זאת הצליחו להשתלב בתעשיית המזון וההסעדה בישראל.

"שמות כמו סמדי בומבה, ליאור אוחיון, פרח רסלאן, איתן סלומון, עמיחי שפרשטיין ורחל בן אלול יבצעו בה קאמבק למסך הקטן, הפעם כשהם ממוקצעים ובעלי ניסיון, במטרה לעשות היום את מה שלא הצליחו לעשות אז. לאנסקי יצטרפו בעמדות השיפוט השפים יובל בן נריה, רותי ברודו ואבי ביטון, ונראה שמדובר בתבשיל מעט אחר מזה שהגישו לנו בסדרה האם.

"כבר כמעט 14 שנים אני עושה את 'מאסטר שף', וזו תהיה הפעם הראשונה שאני מובילה תוכנית", אומרת אנסקי, "אז אני מאוד מתרגשת. אני באמת מרגישה את הפער בין מי שהייתי בתוכנית הקודמת כשהיא רק עלתה, כשהייתי בת 29, לבין מה שקורה עכשיו. אז לא ממש הבנתי איפה אני".

תוביל את התוכנית החדשה. מיכל אנסקי, צילום: ערן לוי

נראה שלא רק המתמודדים באים מנוסים יותר. את חושבת שעבורם מדובר בתיקון?

"חד־משמעית. השתמשתי במונח הזה הרבה פעמים במהלך צילומי התוכנית, כי כשאנחנו מבצעים תיקון אנחנו חוזרים שוב לאותו הרגע - אבל קצת אחרים. זו גם הזדמנות לטיפול בזמן. המתמודדים הם אנשים ששברו במציאות את תקרת הזכוכית, והם מכניסים את עצמם עוד פעם לממד של תחרות כדי לנפץ אותה מול כל עם ישראל. סמדי בומבה, למשל, היא האודישן הראשון בתולדות 'מאסטר שף', והיא כבר חלק מהנוף פה לכל דבר. אלברט איפראימוב הוא מתמודד מאוד אהוב, ששנים אחרי הדחתו לא התאושש מזה שהוא לא זכה. לפרח רסלאן יש דוכן בשוק הנמל. לרחל בן אלול יש עסק בשם 'רחל סנדוויצ'ים' בירושלים, והיא מכניסה לתוך הסנדוויצ'ים את כל מה שאתה לא מעלה על דעתך. כל המתמודדים האלו באים לתוכנית בלי ציניות, כשיש להם פתאום את גלגל ההצלה של הניסיון".

אחד המאפיינים הבולטים של "מאסטר שף" לאורך עונותיה, אולי יותר מכל ריאליטי אחר, הוא מתן במה לסיפורים אנושיים קטנים. חלקם קורעי לב - ואחרים, יש להודות, נראים כמו הזדמנות צינית ומודעת לחבר בכוח בין רגשות נוסטלגיה לבין מנת קציצות בקר ברוטב מנגולד. זו חלק מעסקת החבילה של התוכנית, אפילו מההסכם הלא רשמי בין מתמודדיה לצופיה. אך הפעם מדובר במתמודדים ותיקים ומנוסים יותר, שהקהל כבר מכיר, ולכן הוא לא בהכרח זקוק לאקספוזיציה או לסיפור מקור רגשי עבור כל אחד מהם. מעבר לכך, מדובר בעונה שצולמה באחת התקופות המאתגרות ביותר בתולדות המדינה. ובימים שבהם סיפורי קושי, גבורה ושכול מקיפים אותנו מכל עבר - אין הרבה מקום לדמעות סביב מנת קוסה מחשי.

כמה המלחמה תהיה נוכחת ב"נבחרת החלומות"?

"היא בהחלט נוכחת, ואני שמחה לראות, אפילו בפרומואים שעולים באינסטגרם, שמציגים מתמודדים שמדברים על העת הזו, שמיישירים מבט אל הצופים בבית ומדברים על המחר, מבטאים שייכות. כל מי שיסתכלו להם בעיניים יזהו את זה. אנחנו אומה אחת עם לב שבור. אם זה היה תלוי בנו היינו עכשיו מדינה בשבעה אינסופית - אבל אנחנו עם שהולך עם הפנים קדימה, וכדי לייצר תמונה חדשה מבפנים צריך להזכיר את זה לאנשים.

"זה הכוח של אוכל, בשביל זה אנחנו קמים בבוקר. זו הזדמנות עבורם להגיד מי הם, מהם הזיכרונות שלהם, לדבר על הזהות ועל הנשמה. המכנה המשותף זה ארוחת שישי, אוכל שעושה לנו לרקוד בלב. בתחילת המלחמה ראינו את זה כשכולם התגייסו ויצאו לשטח להאכיל את החיילים, כדי שיהיו בריאים וחזקים. שם בא לידי ביטוי הכוח המחבר, המשקם והמנחם של האוכל. לאוכל יש המון כוח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר