פוליטיקה, תככים וחרמות: מה באמת מתרחש במסדרונות של חדשות 13?

מינויה של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' לתפקיד המנכ"לית החדשה של חדשות 13 ממשיך לעורר הדים • "היא התגשמות חלום של פוליטיקאים להשתלט על ערוץ תקשורת נוסף, כדי לעקר ולסרס כל ביקורת מקצועית על הממשלה", אמרו עליה העובדים, שחלקם מחרימים אותה • זה לא סוף הערוץ או החברה, אך כנראה סופו של עידן • בתוך כך, סמנכ"ל התוכן של חדשות 13 ליאור לנדנברג עוזב לאחר שנבחר לתפקיד ראש חטיבת החדשות של כאן11

אודי סגל והילה קורח, מגישי המהדורה, בחזית המאבק נגד המנכ"לית. צילום: מתוך רשת 13

לפעמים ההבדל בין סערות לסתם רוחות תלוי במקום שבו עומדים. אותו הדבר עם ההבדל בין "קץ העיתונות החופשית" ל"חיכוך של ועד עובדים חזק וקטנוני עם מנהלת חדשה שלא סרים למרותה".

עימות בין משתתפי הפאנל במהלך שידור באולפן חדשות 13 (04.01.24) // מתוך חדשות 13

ועדיין, מדובר בתקדים: ח"כית לשעבר שהפכה את עורה והתמנתה בחודש שעבר לנהל גוף חדשות עצמאי. לכן נכנסתי למחילת הארנב כדי לברר מה לעזאזל קורה כרגע בחדשות 13, ואחרי שיחות עם כל הצדדים הבנתי שהמצב בקנטים. זה לא סוף הערוץ או החברה, אך כנראה סופו של עידן.

יוליה שמאלוב־ברקוביץ', המנכ"לית החדשה של חדשות 13, ניהלה קודם את ערוץ 9 וכיהנה כיו"ר הרשות השנייה, אך עברה הפרלמנטרי צובע אותה בכתמים פוליטיים. "היא התגשמות חלום של פוליטיקאים להשתלט על ערוץ תקשורת נוסף, כדי לעקר ולסרס כל ביקורת מקצועית על הממשלה", אמרו עליה העובדים.

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (ארכיון), צילום: צילום: דודי ועקנין

מנכ"ל חדשות הוא כמו עורך ראשי בפועל - בכוחו להחליט על מינויים וקיצוצים, וגם על התוכן המשודר. גם יוליה שמאלוב־ברקוביץ' תיאלץ לקבל בקרוב החלטות גורליות. למשל, הסמנכ"ל ליאור לנדנברג יהיה ראש חטיבת החדשות בתאגיד, כעת יהיה עליה לבחור את המחליף.

בינתיים, רוב העובדים במערכת מחרימים אותה. פתחו קבוצות ווטסאפ בלעדיה, מתעלמים ממנה במסדרונות ומדירים אותה מהעבודה השוטפת. צעדים דומים הופעלו לפני כמה שנים בידי אותו ועד נגד ישראל טוויטו, שבתקופתו כמנכ"ל התרחשו מחאות ושביתות - ועדיין הצדדים המשיכו לעבוד יחד כמעט שנתיים.

הדרך היחידה של רשת לבדל עצמה היא לבטל את חברת החדשות, או לצמצם אותה למינימום, צילום: מתוך רשת 13

חלק מהמאבק נובע מחרדה תעסוקתית - חשש מפיטורים, קיצוצים, שינוי מדיניות וכדומה. חלקו האחר נגוע בגוון פוליטי, לנוכח היותה של המנכ"לית מזוהה עם הליכוד. האם אותה התנגדות היתה נשמעת אם היו ממנים את נחמן שי, את מיקי רוזנטל או את שלי יחימוביץ'? לא בטוח, אף שבראייתי, כל עיתונאי לשעבר שחצה את הרוביקון והפך לפוליטיקאי, ליועץ או לדובר של גופים מסוקרים - לא אמור לחזור להתעסק בעיתונות החדשותית, שאמורה לשדר פוזיציה אובייקטיבית, אתית והגונה למראית עין, ובטח לא לנהל חברת חדשות.

היום (חמישי) תוגש לבג"ץ תשובת הערוץ לעתירת העובדים, שדורשים לפסול את המינוי. היא תמשיך לגבות את יוליה שמאלוב־ברקוביץ', וההערכה בהנהלה היא שהסיכוי שבית המשפט יתערב הוא קלוש.

חדשות 13, צילום: גדעון מרקוביץ

בבחירתם בה, מנהלי רשת, נדב טופולסקי ואמיליאנו קלמזוק, הביעו אי־אמון בגוף החדשות שלהם ורצון לשנות את עורו - לקרוץ למי שצריך ולהתנגח עם ועד עובדים שחוסם בעקביות כל ניסיון לשינוי. בחמש שנים הצטמק הרייטינג של חדשות 13 כמעט בחצי. בתקופה הזאת ניהלו את החברה ארבעה מנכ"לים, וכל אחד השאיר אחריו את המצב גרוע מקודמו. מה מבטיח שיוליה שמאלוב־ברקוביץ' תעשה משהו טוב יותר? כרגע כלום.

אובדן המקום השני ברייטינג לערוץ 14 פגע בערוץ כולו, ולחברת החדשות ששולטת על רוב שעות השידור יש אחריות בכך. המורשת של חדשות 10 הפכה להעתק חיוור של 12 ולתמונת מראה של 14. בדרך כלל, כשמנסים לעשות את אותו הדבר הקהל יעדיף את האורגינל.

חדשות 14. פגעו ברשת, צילום: מתוך ערוץ 14

הדרך היחידה של רשת לבדל עצמה היא לבטל את חברת החדשות, או לצמצם אותה למינימום. לתת מהדורה של חצי שעה בערב, כמו בטלוויזיה מסחרית נורמטיבית, ולהשקיע את הכסף בתוכן אמיתי. למלא את לוח השידורים בתוכניות תחקירים, תרבות, בידור, נוער, ספורט, דוקואים, שעשועונים, טלנובלות ועוד.

חדשות 13. לא הצליחו לחצות את רף ה-300 אלף צופים, צילום: מתוך רשת 13

רק אז תהיה לרשת 13 ייחודיות, והוא יפסיק להיות הערוץ שמחקה את כל השאר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר