גם הטלוויזיה מפוצלת: אלו שרוצים עסקה ואלו שממשיכים כרגיל

לאחר הדיווח על מותם של ארבעת החטופים שנהרגו בשבי חמאס, החליטו קשת ורשת על שינוי לוח השידורים המתוכנן • במין תמונת מראה שחורה - בערוץ 14 התעלמו מהעניין והמשיכו לשדר כאילו כלום לא התרחש

כבר לא מנרמלים מוות של חטופים. צילום: מתוך קשת 12

במציאות יש את אלה שמקבלים החלטות יומרניות, שסופן להתפוצץ בפרצוף ולהתגלות בדיעבד כטעות גורלית. למשל, הקביעה המוחלטת כי רק לחץ צבאי יחזיר הביתה את החטופים בחיים. או נגיד, ההחלטה שקיבלה הפקת "האח הגדול" לפצל את אירוע פתיחת העונה וכניסת הדיירים על פני יומיים של שידורים חיים (ולא לדחוס את הכל בערב אחד). לתכנן יום קדימה בתוך מציאות כזו של חוסר ודאות, בוודאי אחרי שערב הפתיחה עבר בלי תקלות, זו יומרנות שמהר מאוד שילמו עליה מחיר.

המונולג של גיא זו-ארץ ב"האח הגדול"

אמש, ממש רגע לפני שגיא זו־ארץ ולירון ויצמן פתחו את המסיבה, דיווחו במהדורות את הבשורות הקשות על מותם של ארבעה חטופים שנהרגו בשבי חמאס. חטופים ששמם ופרצופם הרבה יותר מוכר כרגע לציבור מאשר משתתפי תוכנית הריאליטי.

קשת היתה הראשונה שהודיעה על שינוי לוח השידורים המתוכנן. בתכלס, היה לה גם הכי קל להחליט על כך. "רוקדים עם כוכבים", שמורחת את "ערב הבכורה" שלה על פני שלושה ימי שידור, היא תוכנית מוקלטת ולכן ההשפעה הכלכלית מדחייה של פרק היא מזערית בהשוואה להקרבה שרשת היתה צריכה לעשות.

באותה השעה, מחוץ לבית האח הגדול כבר המתינו הלימוזינות, הקהל הנלהב הריע והמתמודדים החדשים התכוננו כבר להיכנס לעונה הזו ולהפוך מאלמוניים לחצי־מפורסמים. ואז בוטל השידור. האירוע, אגב, התקיים כרגיל, הוקלט וישודר במועד חלופי; במקום נתנו ב־13 פרק של "ווארט" - כי חרדים מתחתנים זה פחות בידורי מריבים עם סיגריות.

החטופים יורם מצגר, חיים פרי, נדב פופלוול וגדי מוזסנהרגו בשבי חמאס, צילום: .

אי אפשר לבקר את ההחלטה לבטל תוכניות ריאליטי לנוכח החדשות הקשות. להפך, אחרי ביקורות ומחאות סביב הדרך שבה משלבים הערוצים בין אסקפיזם למלחמה, נדמה שלהחלטה אתמול יש משמעות נוספת. לבטל תוכניות בידור בגלל הודעה על מוות של חטופים (שהתרחש לפני כשלושה חודשים) זו החלטה עם אמירה ברורה - מוות של חטופים בשבי אסור לנרמל בשום מצב. זה אירוע שבגללו מבטלים ריקוד של גאולה אבן־סער, וגם את פרק סיום השעשועון עם השאלות המוזרות של שחר חסון בתאגיד. בקיצור, יותר מדי חטופים מתו בשבי - וצריך כבר להתקדם לעסקה. זה הסאבטקסט של הביטול.

וכמו בתמונת מראה שחורה - בערוץ 14 המשיכו לבדר כרגיל. ב"הפטריוטים" צעקו בלי שום שינוי ואז פרשו שטיח אדום לבן גביר, שביקר באולפן כדי להסביר מדוע אסור להסכים לעסקה שמונחת על השולחן. אחר כך לוח השידורים נמשך כהרגלו, והלייט־נייט של נועם פתחי ושי גולדשטיין סיפק חצי שעה של בידור להמונים (ופתיח שכלל בדיחות דוד לוי מחופשות לבדיחות על יאיר לפיד).

"הפטריוטים" צעקו בלי שום שינוי, צילום: אפרת אשל

יונית לוי, ישראל זיו ויעל אודם ישבו באולפן חדשות 12 כשיצאו הבשורות על מותם של יורם מצגר, עמירם קופר, נדב פופלוול וחיים פרי, וקשה היה שלא לשים לב כיצד שלושתם השתנקו כשניסו לדבר. "להסתכל על התמונות שלהם ורק לחשוב מה עברו בשבי בחודשים האלה", אמרה יונית בקול שבור, "מי ששוקל את השאלות הקשות על עסקת חטופים, אולי גם צריך לשאול את עצמו אם הוא חושב שאזרחים ישראלים שהופקרו ונחטפו, אמורים למות מוות בעינויים".

מהיום גם הטלוויזיה מתפצלת בין אלה שרוצים עסקה עכשיו לבין אלה שממשיכים לדהור קדימה לתוך הקיר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר