לפני כמה ימים צצה אצלי מחשבה מטרידה: מעניין מי יהיה החטוף הראשון שיתגלגל לריאליטי. מי יסכים להינעל שלושה חודשים בבית "האח הגדול" או לטוס לרעוב באי של "הישרדות". מי יסגור קמפיין לפיג'מות, ולמה כנראה זו תהיה הכלבה בלה.
ומה מתברר? זאת מחשבה ארכאית של אדם שצופה יותר מדי בטלוויזיה. למעשה, החלוצים שרכבו על תהילת השבי היו דווקא הילדודס בני ה־13 עד 17 ששוחררו בשבוע שעבר ממלתעות חמאס, ובן־רגע פרצו לפוריו בטיקטוק, צברו לייקים וטראפיק בערימות, מבלי שהמבוגרים הבינו מה קורה ולמה הם רוקדים.
ורדים הם אדומים וילדים נשארים ילדים, גם אחרי חודשיים במנהרות עזה. בלי טקט או בושה. סהר קלדרון, גלי טרשצ'נסקי, עלמה אור, יגיל יעקב ואחרים רוקדים היום בטיקטוק, ממחזרים טרנדים ומתבדחים על הערבית שלמדו בשבי, ואיך זה יעזור להם בבגרויות.
והמבוגרים עדיין לא מבינים את הקטע. הרי זה לא אמור לקרות ככה. החוזרים מהשבי מוכרחים להיות בטראומה, קבעו פרשנים, זה לא זמן להתבדח. ופתאום יגיל אולץ למחוק את תגובתו "אני מת", שכתב לסרטון של גלי שענתה לו: "שרופה עליך". אתם יודעים, הומור של חטופים. "אני הייתי בשבי, לא את", השתיקה אחת השבות הצעירות מישהי שביקרה את הסרטונים שפרסמה.
ובטלוויזיה הציצו מהצד מבולבלים, ולא ידעו איך לאכול את רוח הנעורים המשוחררת. גיא זהר, למשל, הקריא אתמול לצופיו טיקטוקים כמו בומר שמכריז סיסמאות גיוס, ואז ראיין פרופסור על טראומות של ילדים. "וואו, הם נראים רגיל לגמרי", נדהמה קרן מרציאנו, והוסיפה: "רק שימשיכו ככה עם השטויות של הטיקטוק".
בדרך כלל בטלוויזיה משכפלים כל טרנד אינטרנטי במהירות, אבל כעת האנשים המבוקשים במדינה מופיעים רק בטיקטוק. יתרה מזו, הם קטינים, אז אפילו אסור לראיין אותם ללא אישור הוריהם. והאנשים המעונבים לא ידעו אם לצקצק או לשתוק. חטופים לא אמורים לרקוד על דמם שלהם ולסחוט לייקים, אבל ילדים נשארים ילדים גם אחרי חודשיים בשבי חמאס.
שבועות שהכל אותו דבר
חודשיים מאז פרצה המלחמה, והייתם מצפים שהערוצים ישדרו בפריים־טיים תכנים מעניינים מסוגים שונים, אבל כבר שבועות שהכל אותו דבר. ציפי שביט מרימה מורל לחיילים, שלום אסייג מארח גיבורים, ינון מגל עושה ינון מגל, אסף גרניט מבשל לכוחות הביטחון, "זהו זה" ו"ארץ נהדרת" עושים צחוקים, ו"הכוכב הבא" מחפשת איזון בין רגש לבין תחרות לא תחרותית. שעמום מוחלט.
חודשיים מאז פרצה המלחמה, ושום ערוץ עדיין לא מצא את הטון הנכון לשידורים שהם לא חדשות.
המהלך האפקטיבי של התקופה
בחירתן של משפחות החטופים להפקיד את ניהול הקמפיין הציבורי להחזרתם בידי יועץ התקשורת רונן צור, פאנליסט קבוע בחדשות 12 שמקושר מאוד בקשת. את ממדי החשיפה שקיבלו בערוץ 12 (וגם 13) קשה לאמוד. שעות על גבי שעות של זמן מסך מדי יום. מצד שני, הקמפיין לא יושלם עד שאחרון החטופים יחזור הביתה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו