ה"אבא" של המניפולציות: ב"אולפן שישי" שברו שיא חדש

בתוכנית נתנו להורים של הנער העצור לערוך מחדש את סרטי המעצר שלו - ולהרשיע את השוטרים • המנחה דני קושמרו מכר לנו את הקומבינה עם "מסמך תיעודי מצמרר" • מטרת־העל של כתבה כזו היא לא להביא את כל האמת בפרצוף - אלא לחרוץ את דינם של השוטרים

מפקד יס"מ יאיר חנונה אוחז בצעיר. צילום: איתי רון, הארץ

באולפן שישי, נתנו לחתול לשמור על הסרטון שבו הוא אוכל את השמנת. או במילים אחרות - לאבא של הנער אמיתי עבודי לערוך את הסרטונים כדי להוציא את הילד בצורה טובה, ואת השוטרים פושעים אלימים שמח"ש צריכה לבוא איתם חשבון.

כבר בהצגת הכתבה היה ברור לאן זה הולך: המנחה דני קושמרו מכר לנו את הקומבינה עם "מסמך תיעודי מצמרר", ובגרפיקה חיזקו עם הכותרת "כל האמת בפרצוף". בפועל קיבלנו את האב כבמאי, את האם כסנגורית ואת הכתבה כבית משפט שדה לזיכוי בנם במעמד צד אחד.

local_movies שוטר נותן אגרוף למפגין לאחר שכבר עצר אותו

נגיד, כמובן, שזכותם של הורים לעשות הכל כדי להגן על ילדם המצוי בהליך משפטי. לאם אפילו מותר להיסחף עם "בנס יש לי ילד, הם כמעט הרגו אותו במכות". אבל מכאן ועד למערכת חדשותית שמוכרת כל אתיקה עיתונאית, שאמורה לכלול חקר מינימלי של האמת, הצגת התמונה המלאה והזדמנות לתת לשוטרים לדבר - המרחק הוא גדול.

קרה דבר מדהים בכתבה, שנולדה בחטא ממילא: גם אחרי שאביו של הילד ערך את הסרטונים מליל ההפגנה שבה בנו נעצר - המרחק בינם לבין הטענה כי בנו ספג אלימות בלתי מוצדקת, גדול בערך כמו המרחק שממנו צולמו הקטעים שהאב רואה בהם "הוכחות".

דני קושמרו, צילום: צילום מסך מתוך ערוץ 12

לאף אחד לא נעים לראות בן 18 עצור ומדמם מפיו, אבל לקבוע שיד של שוטר שצמודה לפיו כדי להרחיק אותו היא אגרוף - זה כבר ברמת שיבוש הליכי תיעוד.

"אני אולי לא חוקר גדול, אבל בסרטים אני מבין יותר ממנו", אמר האב, בלי שהוא מסגיר את הבעיה כולה: מיומנות בעריכת סרטים בדיוק מרגע המעצר, הסתרה של קטעי התנגדות אגרסיבית למעצר, וקביעה כי מה שנראה כמו יריקה הוא ככל הנראה הערה חנה־בבלית - זה לא בדיוק חקר ה"אמת". ה"הוכחות" של האב צולמו מרחוק, וה"ראיות" כללו צילומי מצלמות רועדות וברקע המון משולהב.

ב"אולפן שישי" עשו לאמת טובה, ואפשרו קטע של עורך הדין שמסביר כי ה"אגרוף" שקיבל הילד הוא הסטה של הפנים מפני השוטר. "מהרגע שהכנעת את העציר והוא לא מתנגד, אין שום סיבה לאלימות", אמר האב. כל זה נכון, בהנחה שהעציר ממש הוכנע. בסרטונים הוא נראה נאבק בשוטרים שוב ושוב וספק יורק בפניו של אחד מהם.

אחרי שבעה חודשי מחאה עיקשת והפרות סדר בלתי פוסקות, גם ב"אולפן שישי" לא מוכנים להודות ש"אלימות השוטרים", לעומת הפגנות של קבוצות אחרות, נראית כמו שיעורי קפוארה חביבים. אבל מטרת־העל של כתבה כזו היא לא להביא את כל האמת בפרצוף - אלא לחרוץ את דינם של השוטרים, "שהתחבקו עם חבריהם" בזמן שחקירת מח"ש מתנהלת.

כשניסתה הפרשנית דניאל רוט אבנרי להחזיר קצת לפאנל את האתיקה המקצועית, עם "כולנו כאן אנשי טלוויזיה, ויודעים איך אפשר לערוך וידאו ולהוציא אותו מהקשרו. צריך לחכות לחקירה אמיתית במח"ש" - ענה לה מוחמד מג'אדלה: "חקירה אמיתית ומח"ש זה לא הולך ביחד".

לא שצריך לחכות לחקירה כזו. הכתבה הזו כבר הנדסה את שלב ההוכחות, והאולפן הקריא לשוטרים את גזר הדין.
מעניין איך היתה מתקבלת במערכת חדשות 12 דרישה של משפחת השוטרים להציג סרטונים ערוכים של אביו של אחד מהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר