רוב הסדרות מנסות לעשות את זה, אבל זו הצליחה במשימה יותר מכולן

חזרה בזמן היא אמצעי להוספת ערף מוסף, שלא תמיד עובדת • "הדוב" לא הייתה צריכה פרק פלשבק - היא מספיק מתוחכמת ועמוקה, אבל הפעם הפרק לא רק הצליח לעמוד בפני עצמו, אלא אף לחזק את כל הפרקים שבאו לפניו ולהעצים את זה שמגיע בעקבותיו • המשחק, הבימוי, הצילום והדיאלוגים משתלבים זה עם זה לכדי יצירה אמוציונלית של התמוטטות עצבים קולקטיבית בתיבול קונפליקטים וסעודה מסורתית

"הדוב" עונה 2. צילום: באדיבות מדיסני+

כל צופה טלוויזיה מכיר את התחושה המבאסת הזאת, כשמתיישבים מול סדרה אהובה ופתאום - בלי שום רמז מקדים מתחיל לרוץ על המסך פרק קצת אחר. משהו מייד מרגיש שונה. הזמנים לא מסתדרים, השחקנים החליפו תסרוקות וכולם מתנהגים ונראים צעירים מהרגיל. ואז נופלת עלינו ההבנה: אויש, הם נותנים פרק פלאשבק.

אישית, אני לא חסיד גדול של פרקי פלאשבק - הפרקים המיוחדים האלה, שקוטעים את שטף העלילה בשביל לפתוח סיפור כלשהו מהעבר של הדמויות, ודרכו להעמיק את הידע שלנו עליהן, להכיר את ההיסטוריה שלהן ולחזק את בסיס הסיפור הכללי.

חזרה בזמן היא אמצעי להוספת ערך מוסף להתפתחות סדרה, אם כי לא תמיד זה עובד ובהמון סדרות פרקי פלאשבק מתישים סתם בלי תועלת.

מתוך "הדוב", צילום: באדיבות דיסני+ ישראל

"הדוב" לא היתה צריכה פרק פלאשבק. היא מספיק מתוחכמת ועמוקה כדי לבנות עמקים ורבדים על גבי פרקים שמתרחשים בזמן הווה. ובאמת, העונה השנייה של סדרת הדרמה הקולינרית, שעלתה אתמול בדיסני+, מתגלה כטובה ואיכותית יותר מעונת הבכורה המוערכת.

היא עוקבת אחר סנדוויצ'יה איטלקית משיקגו, בהנהגת השף כרמי ברזאטו, שמשנה את פניה והופכת למסעדת גורמה, וגם מקדישה זמן לחיטוט בנפש הדמויות וביציאתן מאזור הנוחות.

ואז מתחיל פרק 6, "דגים", שעוצר את הרצף הסדיר וקופץ חמש שנים לאחור. משפחת ברזאטו מארחת בביתה סעודת חג מולד טראומטית, שמספקת עומק דרמטי וכאוטי לבעיות הפנימיות שסוחבת כל אחת מהדמויות בסדרה.

אליהן מצטרפים כמה שחקנים מאוד מוכרים שמגלמים בני משפחה (גונבת את ההצגה: ג'ימי לי קרטיס בתפקיד האמא), ויחד הם מרכיבים פרק שמהפנט מהפריים הראשון ועד השוט האחרון.

הדוב עונה 2, צילום: באדיבות דיסני+

המשחק, הבימוי, הצילום והדיאלוגים חסרי הסבלנות משתלבים זה עם זה לכדי יצירה מושלמת, רועשת ואמוציונלית של התמוטטות עצבים קולקטיבית, בתיבול מזלגות מעופפים והתנגשות קונפליקטים, והכל תוך כדי הכנות לסעודת שבעת הדגים החגיגית, מסורת איטלקית של ערב כריסמס.

ככה מצליח פרק פלאשבק לא רק לעמוד בפני עצמו, אלא אף לחזק בדיעבד את כל הפרקים שבאו לפניו, ולהעצים את פרק 7 המשובח לא פחות, שמגיע בעקבותיו. בהווה או בעבר, "הדוב" עושה תיאבון לעוד מנה של טלוויזיית גורמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר