דווקא בימי המלחמה - הרצל חוזר לקדמת הבמה

האופרה הישראלית פותחת עונה ומחזירה לבמה את "תיאודור", ההפקה הישראלית המצליחה שהופכת לאור האירועים האחרונים לכל כך רלוונטית • ההפקה מציגה את הרצל לא רק כמיתוס המוכר של המנהיג והוגה החזון הציוני, אלא גם כגיבור דרמטי

"תיאודור". צילום: יוסי צבקר

כמו שאר מוסדות התרבות בארץ, גם האופרה הישראלית חוזרת לבמה ולאולם. עם פתיחת העונה החדשה, היא מחזירה את "תיאודור", ההפקה הישראלית המקורית שזכתה לשבחים בעונה הקודמת ובמרכזה דמותו של חוזה המדינה, שעל רקע המלחמה הנוכחית נטענת במשמעות נוספת.

"תיאודור", צילום: יוסי צבקר

"תיאודור" מחזירה אותנו אל סוף המאה ה-19, תקופה שבה שנאת יהודים פשתה בכל רחבי אירופה, והדרך היחידה להימלט ממנה הייתה באמצעות הקמת מדינה חדשה עבור היהודים; מדינה שעל פי חזונו של הרצל, תהיה סמל ומופת לחירות ולשוויון. מדובר בהפקה מקומית עם צוות היוצרים הישראלי, המלחין יונתן כנען והבמאי וכותב הליברית עידו ריקלין, בניצוחו של נמרוד דוד פפר ובהשתתפות סולני וסולניות האופרה הישראלית, תזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון ומקהלת האופרה בניצוחו של איתי ברקוביץ'.

"תיאודור", צילום: יוסי צבקר

על הבמה חוזרים ללידתה של הציונות ולכוחות שדחפו את הרצל להגות את החזון הציוני של הקמת מדינה עבור העם היהודי. ההפקה מציגה את הרצל לא רק כמיתוס המוכר של המנהיג והוגה החזון הציוני, אלא גם כהרצל שלא הכרנו - גיבור דרמטי, נוגע ללב ועם קשיים רגשיים, המגלה שהמציאות דורסת את חלומותיו. הוא נע בין ייאוש לשיגעון בעודו מחפש את הדרך להשתלב ולהרגיש שייכות, אך נדחה בכל פעם מחדש על ידי הכוחות האנטישמיים הפועלים באירופה.

"תיאודור", צילום: יוסי צבקר
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר