מיטב האמנים והחוקרים: הוכרזו הזוכים בפרס לנדאו

אסתי זקהיים ויוסי בן נון הם בין הזוכים בפרס לאמנויות ולמדעים של מפעל הפיס, שמוענק כאות הוקרה על מצוינותם, תרומתם והשפעתם על תחומי פועלם • מנימוקי הזכייה של זקהיים: "עמוד האש לפני המחנה שיוצקת לדמויותיה כריזמה וחוכמה, נוסף לכך שהיא פעילה ציבורית-חברתית"

אסתי זקהיים. צילום: מאי סביר

אסתי זקהיים, יוסי בן נון, הד מיינר ורמה איילון הם היוצרים והאמנים שזכו בפרס מפעל הפיס לאמנויות ולמדעים ע"ש לנדאו לשנת 2023, כך הכריז היום (שלישי) מפעל הפיס.

הפרס, שמוענק מדי שנה כאות הוקרה והערכה למדענים, לאנשי אקדמיה ולאנשי תרבות על מצוינותם, תרומתם והשפעתם על המחקר, המדע, האמנות וחיי התרבות בישראל, עומד על 150 אלף שקלים, והוא מהווה חלק מפעילות מפעל הפיס לקידום התרבות, האמנות, המחקר והמדע בישראל.

זקהיים זכתה בפרס בתחום שחקנ/ית קולנוע, ועל זכייתה נכתב בנימוקי הזכייה: "זקהיים היא עמוד האש לפני המחנה – בכישרון, באישיות ובנתינה על המסך ומחוצה לו. היא יוצקת לכל דמות שהיא משחקת את הכריזמה והחוכמה שלה. הופעתה אמיתית, מהפנטת וכובשת בחיות, בתשוקה ובכוח, שכמו יכולים להתפורר ברגע. חשופית ללא עור, אותנטית וטוטאלית, מקריבה את כולה ליצירה ולקהל. אסתי לא מסתפקת בעשייה אמנותית, וכך, בפעילות הציבורית-חברתית שלה, היא מזכירה לכולנו שלהיות שחקנית, אמנית ואשת רוח מביא איתו אחריות גדולה וכבדה. בהקרבה ומתוך תחושת שליחות אמיתית, אסתי הפכה להיות השראה-דוגמה-בית ואמא לשחקניות ולשחקנים כולם, במאבקיה למען זכויותיהם.

כמו כן, אסתי היא מיוזמות האמנה למניעת הטרדה מינית בקולנוע ובטלוויזיה, ובתפקידה כיו"ר שח"ם (ארגון השחקנים הישראלי) נאבקה למען חוק הקולנוע, תאגיד השידור הישראלי, חובת הפקות מקור של גופי הרגולציה ועוד, נוסף על כך שהיא יוזמת פרויקטים של קולנוע לקהילה ולפריפריה".

יוסי בן נון // צילום: באדיבות המצולם

בן נון זכה בפרס בתחום יצירת מוזיקה לבמה על עשרות השנים שבהן עסק בהלחנה לתיאטרון, בהן השאיר חותם בלתי נשכח על המוזיקה הישראלית. בנימוקי הזכייה שלו נטען כי "בן נון יצר שפה מוזיקלית משלו שלא ניתן לטעות בטביעת האצבע הייחודית שלה, וזאת במנעד רחב, מגוון ורב-סגנוני בתחום המוזיקה לבמה-תיאטרון".

איילון זכתה בפרס בתחום תרגום סיפורת ו/או שירה על פעילותה במשך שני עשורים כמתרגמת, בעיקר מצרפתית, ויצירתה התרגומית המוערכת, הן מידי קוראות וקוראים והן מידי אנשי מקצוע מתחום המו"לות, כוללת עשרות רבות של ספרים, החל בפילוסופיה של עמנואל לוינס, עבור בכירי הספרות הצרפתית מהמאות הקודמות כמו רומאן גארי וגי דה מופסאן, וכלה בסופרים עכשוויים מדוברים כגון מישל וולבק, אריק ויאס וז'ואל דיקר".

רמה איילון // צילום: אלה ברק


מיינר זכה בפרס בתחום עיצוב אופנה על היותו שמאז הקים את מותג האופנה הנושא את שמו, הפך לאחד השמות הבולטים בתעשייה המקומית, ואף הצליח להשתלב גם בתעשיית האופנה העולמית בזכות תצוגות אופנה שהן חלק מלוח התצוגות הרשמי של שבוע האופנה הפריזאי, וכן זכייה בפרס על שם קרל לגרפלד, שניתן למעצבים צעירים מטעם קונגלומרט היוקרה LVMH.

לצד הזוכים הללו, הוכרזו גם זוכים בתחום המדעים, חקר המתמטיקה, ההנדסה הגנטית, חקר הדתות, חקר הכלכלה, וחקר ו/או עשייה משמעותית לקידום האקלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר