טוביה החולב, סאלח שבתי ועוד רבים: התפקידים הגדולים של חיים טופול

לכתו של השחקן הישראלי המוערך היא לא פחות מאירוע של ממש בדברי הימים של המשחק בארץ • מי שהחל את דרכו כחבר בלהקת הנח"ל, הפך עם השנים לכוכב בינלאומי – שאף היה מועמד לפרס האוסקר • הוא גם לא חשש לתרום את מעמדו כדי לעזור לילדים ולמשפחות ממעמד חברתי-כלכלי נמוך

חיים טופול, ב-2016, צילום: אריק סולטן

קשה לכמת את פועלו ותרומתו של חיים טופול לתרבות הישראלית. האדם הצעיר שהחל את הקריירה שלו בלהקת הנח"ל בשנות ה-50 והפך בעשור שאחריו לכוכב קולנוע ולהצלחה בינלאומית, הוסיף לשחק ולגלם תפקידים שונים בסרטים, מחזות וסדרות ממש עד שנותיו האחרונות.

לצד היותו אחד השמות הפופולריים והמוערכים בתרבות המקומית, סמל לישראל הישנה, הטובה והאהובה של פעם, טופול פעל למען אוכלוסיות שונות והשתמש בשמו ובמעמדו כדי לסייע לאלו שזכו לפחות מזל בחייהם. לכתו של חיים טופול לעולמו הוא לא פחות מאירוע בדברי הימים של המשחק בישראל.

חיים טופול, ב-2012, צילום: משה שי

בלתי אפשרי לסכם את חייו במספר מילים, אך לפניכם כמה מנקודות הציון החשובות בחיים ובקריירה של אחד מגדולי האמנים שידעה הארץ. אדם שהיה קונצנזוס וזכה להכרה לא רק בשל כשרונו האדיר, אלא גם בשל אופיו הנעים, מחויבותו לעבודתו, לבו הרחב ומעל לכל – התמסרותו המלאה לכל אחת מהדמויות האגדיות שגילם. ביותר ממובן אחד – זוהי פרידה מגיבור.

בצל ירוק

היום יש מי שהיה מגדיר את ההרכב המשותף של טופול, אליהו "ברקו" ברקאי, אורי זוהר ועוד יוצאי להקת הנח"ל כלא פחות מסופרגרופ. אבל בשנת 1957, כשלהקת "בצל ירוק" הוקמה, עוד לא היה מדובר בכוכבים מבוססים כמו בשמות עולים בשמי התרבות בישראל. להקת הבידור והתיאטרון אמנם פעלה רק עד 1960, אך היא העלתה חמש תוכניות וסיפקה לעולם גם אלבום משיריה, שיצא לא הרבה בטרם התפרקה וחבריה המשיכו לפרויקטים שונים.

את החומרים (כלומר המערכונים והשירים) של ההרכב כתבו שמות כמו אפרים קישון, חיים חפר, עמוס אטינגר, נעמי שמר וסשה ארגוב. בהמשך חייו, יספר טופול כי אחת הסיבות להתפרקותה של הלהקה הייתה מותו של ברקאי ביוני 1960 כתוצאה מתאונת דרכים. "אחרי כל השנים האלה ביחד, הוא היה כל כך אחד מאיתנו, שכאשר הלך היה ברור כי אנו לא עוד כפי שהיינו", אמר פעם בריאיון. "הפסקנו את ההופעות למשך שבוע, וישבנו שבעה עם המשפחה. אחר כך חשבנו שאולי ההצגה חייבת להימשך ושאנו חייבים לחזור לקהל שלנו. משכנו את ההגה שבוע, שבועיים, שלושה, אבל האוויר יצא מאיתנו. הפסקנו את ההופעות, ו'בצל ירוק' קמל ומת".

חיים טופול (במרכז) לצד יונה עטרי בחזרה למופע של להקת "בצל ירוק", ב-1958, צילום: ראובן יהודאי באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

סאלח שבתי

ללא ספק, אחת מהתחנות החשובות בקריירה של טופול, ואולי החשובה מכולן, הייתה הופעתו הבלתי נשכחת כסלאח שבתי, בסרטו עתיר השבחים של אפרים קישון מ-1964. חיים, שכבר הופיע לפני כן בקולנוע בסרטים כמו "איי לייק מייק", נכנס לנעליו של סלאח, יהודי שעלה לארץ ממרוקו ואשר התמודד עם האתגרים שמציבה בפניו ישראל הצעירה, שאתגרה וקיפחה את עולי עדות המזרח.

הסרט היה מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, וזכה באותה הקטגוריה בגלובוס הזהב. באותו טקס, אגב, טופול זכה על תפקידו בסרט בפרס בקטגוריית "הכוכב החדש הטוב ביותר" (שמאז בוטלה) – ומאז והקריירה הבינלאומית שלו זינקה מעלה. למעשה, גילם השחקן את דמותו של שבתי במשך מספר שנים קודם לכן בתיאטרון, אך הייתה זו הגרסה הקולנועית שתהפוך את טופול לכוכב ענק.

אף שכיום קשה לדמיין ליהוק של שחקן אשכנזי לגילום בן עדות המזרח (ועוד ביצירה שמצביעה על הפערים הרבים והקשיים עמם התמודדו אנשי עלייה זו), ולמרות שהואשם בהלעגתה של הדמות, טופול לקח את התפקיד ברצינות רבה והפך את סלאח לשם מוכר בישראל ובנכר.

כנר על הגג

יש מי שעבורו השם חיים טופול מקושר לפני הכל ל"כנר על הגג" ולדמות הראשית בו, של טוביה החולב. ב-1966 התקבל השחקן להפקה של תיאטרון "Her Majesty's" הבריטי הפועל בווסט אנד שבלונדון, ושם המשיך לגלמו במשך אלפי הופעות. גם כאן היה מדובר בדמות של יהודי עני – הפעם כזה המתגורר בעיירה אנטבקה ואשר עוסק בגידול פרות חולבות.

ב-1971 הוא כיכב כאותו טוביה בגרסה הקולנועית של המחזה, שזכתה להצלחת ענק בשלל מדינות בעולם, גרפה רווחים של יותר מ-80 מיליון דולר – ואפילו הביאה את השחקן הישראלי לקבל מועמדות לאוסקר על תפקידו בה (את הפרס הוא הפסיד לג'ין הקמן, שזכה על תפקידו ב"הקשר הצרפתי"). ההצלחה הגדולה הביאה את טופול לקבל תפקידים בסרטים כמו "פלאש גורדון" ו"לעיניך בלבד" מסדרת סרטי ג'יימס בונד.

אף שלפני כעשור סיפר בריאיון ל"מעריב" כי בתחילה הוא לא התחבר לדמות היהודי הגלותי שהיה טוביה, גם הופעה זו זיכתה אותו בשבחים (כמו גם בפסלון גלובוס הזהב נוסף), והוא נכנס לנעליו עוד פעמים רבות במסגרת הפקות תיאטרון שונות. בסוף שנות ה-90 הוא שב לנעליו של טוביה, הפעם בהפקה ישראלית של המחזה.

ספר הג'ונגל

בין שלל תפקידיו המוערכים למבוגרים, בולטת גם פעילותו בתחום הילדים. מעל כולם, נמצא תפקיד הדיבוב שעשה לקלאסיקה הקולנועית של דיסני "ספר הג'ונגל" מ-1967, שב-1988 זכתה לגרסה מדובבת בעברית.

הזמר דני ליטני דיבב את באלו הדוב, אילי גורליצקי הפיח חיים בנחש קא, ורבים אחרים נתנו את קולם לפרויקט, בהם שמות כמו דב רייזר, עמי מנדלמן, יוסי ידין, טל בלכרוביץ', יובל דור ואריה מוסקונה.

הקול שבקע מגרונו של בגירה הפנתר, חברו הטוב של כוכב הסרט מוגלי, היה זה של טופול – וכך הפך השחקן לחלק בלתי נפרד מילדותם של ישראלים רבים, במה שנחשב לסרט הראשון באורך מלא שדובב לעברית. הוא ישוב לגלם את הדמות גם ב"ספר הג'ונגל 2". כעבור שנים, דור חדש של צעירים בארץ למד להכיר את קולו דרך דמותו של רובאוס האגריד בסרטי "הארי פוטר" המדובבים לעברית.

וראייטי ישראל ופעילות למען ילדים

עבודתו של הכוכב המנוח בתחום הילדים לא הסתכמה בדיבוב דמויות מצוירות אייקוניות בלבד, ותרומתו להם גלשה גם לתחום האקטיביסטי. כבר ב-1967, נמנה טופול עם מייסדי "וראייטי ישראל", שלוחה מקומית של ארגון הצדקה לילדים האמריקני. יחד עם חיים הרצוג, רות דיין ואחרים, הקים את מה שיהפוך להיות אחד הגופים החשובים בישראל בסיוע למשפחות ממעמד חברתי-כלכלי נמוך. במשך שנים רבות, היווה טופול נשיא הארגון ושגריר של וראייטי העולמית. בנוסף, הוא נמנה עם מקימי כפר נהר הירדן, מקום המסייע לילדים המתמודדים עם מחלות קשות, ושימש כיושב ראש מועצת מנהליו עד לפני כשלוש שנים.

תרם רבות גם לאחרים. חיים טופול, ב-2012, צילום: דוד כהן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר