נטע ברזילי, להתנהג כמו מטומטמת זה לא אתגר

נטע ברזילי | צילום: מתוך סרטון טיקטוק, דניאל קמינסקי, Getty Images

לא סבבה בכלל: סרטון ויראלי של זוכת האירוויזיון, שמציג אותה שופכת מזון על שולחן, טועמת ממנו ורוקדת לצלילי שיר רוסי - גרר תגובות קשות רבות, ובצדק • לו טרחה לבדוק את הנושא, האם עדיין הייתה מפזזת כשברקע שיר שמעודד את תרבות האונס? נאמין בשבילה שלא • עם זאת, אין להפחית מאחריותה להפצה של תוכן כה דבילי וחסר טעם

לפני כשלושה שבועות העלתה נטע ברזילי, אחת הישראליות המפורסמות והאהובות בעולם, סרטון מאוד מוזר לחשבון הטיקטוק שלה. הווידאו ששיתפה גרר תגובות רבות, ובהן: "היא השתגעה", "היא איבדה את זה לגמרי", "תתביישי", "זו הדוגמה שאת נותנת למעריצים הצעירים שלך?" ו"לא חבל על האוכל?!".

רבים תהו, ובצדק, מה גורם לאדם מפורסם, עם מיליוני מעריצים בכל רחבי העולם, לפזר דגני בוקר על שולחן, לשפוך עליהם חלב, לתקוע בערימת המזון המבוזבזת הזאת כף, לאכול ואז לרקוד למצלמה. התשובה לשאלה המוזרה הזאת היא "אתגר טיקטוק", אם כי האתגר האמיתי שמתקבל מהתיאור הזה הוא להבין למה לעזאזל לנטע האינטליגנטית והמשכילה לעשות כזה דבר, בייחוד כשיש לה, כפי שתגובות רבות טענו, השפעה עצומה על ילדים ונוער. המשך הקריאה לא יענה על התהייה הזאת, אבל אולי ימנע מהקורא לקחת חלק באתגר המטופש הבא.

@netta

Should I go crazier next time?

♬ Я буду ебать - MOREART

האתגר שבאמת הועיל (בהתחלה)

כמו חולָיים ויראליים רבים שפגעו באנושות לאחר כניסת הרשתות החברתיות לחיינו, גם "אתגרי האינטרנט" התחילו במקום חיובי - ותוך זמן קצר נרמסו והפכו לבדיחה שהכתימה את הכוונות הטובות. במקרה הזה, מדובר ב"אתגר דלי הקרח", שנועד בראש ובראשונה לעודד תרומות למלחמה במחלת ה-ALS, ואם לא לעודד תרומות אז לפחות לעורר מודעות. המשתתפים התבקשו לבחור אם לתרום 100 דולר או לשפוך על עצמם דלי קרח ולקרוא לאדם נוסף לבצע את האתגר, וכך למעשה להבטיח את המשך הפצת המסר החשוב. האתגר, במקרה הזה, היה מבורך, חכם ומועיל - ולראיה העלייה המטאורית בהתעניינות במחלה בשנת 2014 (לפי נתונים של גוגל); ותרומות שהצטברו בתוך זמן קצר ליותר מ-100 מיליון דולר, ואף היתרגמו לפריצת דרך משמעותית במחקר המחלה, וכן בהשקעה בעזרים מיוחדים שנועדו לסייע לחולים בה.

אתגר דלי הקרח, צילום: מתוך ויקיפדיה, Getty Images

המספרים והסכומים חסרי התקדים שנקשרו לאתגר לא רק העידו על הוויראליות שלו, אלא אף נסכו תקווה חדשה - הנה דרך חכמה ויעילה לעורר מודעות ולעודד תרומות למחלה סופנית שאנו יודעים עליה מעט מאוד. גם מי שמנוע מלתרום למחקר בשל יכולות כלכליות מוגבלות יכול היה להשתתף בו, לאתגר את חבריו לעשותו, ובכך להפיץ את המסר החשוב מבחירה ובאופן אקטיבי, לצד אכפתיות וערבות הדדית.

לוויראליות האדירה של האתגר ולהצלחתו המרשימה אחראים מפורסמים רבים, שהשתתפו בו במטרה להעביר הלאה את המסר החשוב. הם אלה עם עשרות מיליוני העוקבים שבגללם האתגר הגיע לכל אדם עם גישה לאינטרנט בעולם, הם אלה שתרומתם עודדה אינספור אנשים לתרום בעצמם, הם אלה שבגללם האתגר ומטרתו הופיעו במהדורות החדשות בכל העולם.

על אף הצלחת האתגר, לא עבר זמן רב עד שאנשים רבים ביצעו אותו בלי להזכיר כלל את המחלה ומכאן שגם לא עודדו שום תרומה לשום דבר, אלא רק אתגרו את חבריהם לשפוך על עצמם מים קפואים, לצלם את המאורע המשעשע ולפרסמו ברשת. יתרה מזאת, האתגר קיבל תפנית מוזרה כשנשיא ארה"ב ברק אובאמה קיבל ביקורת נוקבת ברחבי הרשת על שהחליט לא לשפוך על עצמו דלי קרח אלא לתרום כסף לעמותה - בדיוק כפי שהאתגר מבקש. במילים אחרות, אובאמה נתן דוגמה, פעל הלכה למעשה לקידום המטרה החשובה בזמן שיותר ויותר אנשים ברחבי העולם המשיכו לבצע את האתגר בלי להזכיר את המחלה כלל - וספג ביקורת על ש"השתפן".

שבע שנים ועשרות "אתגרי אינטרנט" מאוחר יותר, נטע ברזילי אתגרה את עצמה לשפוך חלב על שולחן ולרקוד לצלילי שיר שסביר להניח שאין לה כלל מושג מה הוא אומר.

טעם לפגם

מקור האתגר שאותו ברזילי ביצעה הוא טיקטוקר קנדי בשם ג'ון מקגיניס, שצבר מאות מיליוני צפיות ברשת החברתית בזכות שפיכת רוטב כלשהו על אוכל וטעימתו, כשברקע שיר היפ הופ רוסי של ראפר בשם מורארט.

בכל סרטון, עם כניסת הפזמון המקפיץ, מקגיניס מחזיק את בטנו בידו הימנית ורוקד בתנועות קדימה אחורה כאשר ידו השמאלית מונפת, באופן שמזכיר את פסלי מנקי מנקו, "חתול המזל" היפני, שידיהם השמאלית נעה קדימה ואחורה. ארוחה של מקדונלד'ס, ברוקולי עם גבינה ושאר מיני מאכלים מוזרים שרטבים שונים נשפכו עליהם, כל אלה ליוו את הסרטונים שהעלה מקגיניס עם אותו חיוך אווילי ומבט חלול על פניו, וכשהוא רוקד באותו אופן לאותו שיר מגעיל (הסבר בהמשך) שמתנגן ברקע, אוכל בכל פעם שילובים מוזרים ולפעמים אף דוחים של מזונות ומטבלים, ואף עושה זאת פעמים רבות עם אותה חולצה.

@johnmcginnis36

#foryoupage #foryou #fyp

♬ Я буду ебать - MOREART

אותם הדברים שגורמים לצופה ההגיוני לתהות על מצבו הנפשי של הטיקטוקר המוזר הזה, בשיא הרצינות - מעוררים צחוק אצל הצופה הילדותי והמתלהב, שמעוניין לחקות אותו. נטע ברזילי, זוכת אירוויזיון אהובה עם מיליוני מעריצים צעירים ברחבי העולם, בחרה באופציה השנייה.

מזיוף לזיוף

ההשתתפות ב"אתגר דלי הקרח" ללא שום אזכור של המטרה החשובה שלשמה הוא נועד, לצד אתגרים אחרים שצצו ברשת בלי שיקדמו שום מטרה, וכן גאווה על נתינת לייקים לארגונים ומטרות ללא שום תרומה אמיתית לנושאים הבוערים שבהם עוסקים אותם גופים - הולידה מושג חדש בשם "סלקטיביזם". על פי ויקיפדיה, סלקטיביזם הוא "תמיכה במטרה פוליטית או חברתית באמצעות מדיה חברתית או עצומות מקוונות, המאופיינת במאמץ או בהתחייבות מינימליים". מספיק שתיתן לייק לקבוצת פייסבוק כלשהי כדי שתעיד על עצמך כ"אקטיביסט" של המטרה החשובה, בלי לתרום שום דבר פרט לאותו לייק וירטואלי חסר משמעות.

אותה התהדרות בתמיכה סתמית במטרות חשובות היתה רק שלב ביניים בדרך לפסגת הטמטום האינטרנטי - השתתפות ב"אתגרים" שנעים בין פעלולים נוסח "ג'קאס" לבין השפלה פומבית חסרת כל תכלית. בליעת רטבים חריפים, מתיחות אכזריות, הטלת מומים בעצמך בדרכים שונות או יציאה ממכונית נוסעת על מנת לרקוד לצידה על הכביש - "אתגרים" אלה ורבים אחרים היוו סכנת חיים למיליוני אנשים שביצעו אותם. שום אזהרה, חמורה ככל שתהיה, לא מנעה את הופעת האתגר המטופש או המסוכן הבא.

נטע ברזילי, צילום: מתוך סרטון טיק טוק, Getty Images

הסלקטיביזם התנדף עם שקיעת הפייסבוק, כך שאנשים אפילו לא טורחים יותר לזייף אכפתיות; האינסטגרם שכלל את שיתוף החוויה האנושית המזויפת לרמת אמנות; והטיקטוק הפיץ רמות חדשות ומרהיבות של טמטום אנושי בלי צורך לזייף שום דבר, אלא להציג טמטום נטו, בתצורתו הפשוטה והרדודה ביותר. אם לפני שבע שנים רבים נענו ל"אתגר דלי הקרח" רק לשם האתגר ובלי לדעת כלל את המטרה החשובה שעומדת מאחוריו, היום אנשים פשוט עושים שטויות חסרות פשר בטיקטוק וגורמים למיליונים אחרים לחקות אותם ללא שום סיבה פרט לצבירת צפיות.

מה המסר?

שיטוט ברשת אחר משמעותו של השיר שמקגיניס הפיץ וגרם לכמיליון איש לעשות בו שימוש חוזר, מביא לתובנות מעניינות נוספות על אותו אתגר רשת. די בתרגום פשוט של השיר כדי לרמוז על רדידותו, אך דוברי השפה מעידים על עליבות גדולה בהרבה של הטקסט, שמצייר מעין אונס של אישה באופן חיובי, ועל כותבו שפונה לנשים אך ורק בכינוי "כלבה". מהתיאור הזה אפשר להסיק כי מורארט הוא סוג של דודו פארוק - רק בלי הדמות הפארודית. האמנות שלו היא עידוד תרבות האונס פר אקסלנס.

האם ליזו, גורדון רמזי או נטע ברזילי טרחו לבדוק לצלילי מה הם רוקדים לפני שנענו לאתגר שאף אחד לא ביקש מהם לעשות? מתוך כבוד לשלושה שהתפרסמו בזכות כישרון אמיתי ולא בחסד אתגרי טיקטוק - נניח שהם לא התעניינו בשאלות כמו איזה מסר הם מפיצים או איזה שיר מלווה את סרטוניהם לפני היענותם ל"אתגר הרוטב" של מקגיניס. אך האם הנחה זו נותנת להם הנחה? ברור שלא.

NETTA - CEO

דווקא ברזילי, שהתפרסמה בזכות ייחודיות, מקוריות, תעוזה, דימוי גוף חיובי ועבודה קשה כל הדרך לניצחון, מציגה את עצמה באור מטופש ומעודדת על הדרך מיזוגיניות ובזבזנות. עבור מי שפחות מתאים לו להיראות כמו מטומטם מושלם ברשתות החברתיות מול כל העולם, כדאי שישקול טוב-טוב את ההשתתפות באתגר הרשת הבא, לפני צילום הסרטון. במקרה של נטע, שהסרטון שלה שופכת דגני בוקר וחלב על השולחן ורוקדת לשירו של מורארט צבר מיליוני צפיות ברשתות החברתיות, כבר מאוחר מדי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר