מלחינים מהגרים לאורך ההיסטוריה - זה הנושא שיעמוד השנה בבסיסו של הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית בירושלים, שייפתח היום (שלישי). המנהלת האמנותית של הפסטיבל היא אלנה בשקירובה, ובמסגרתו יעלו שבעה קונצרטים בהשתתפות מוזיקאים בינלאומיים מובילים בתוכנית מגוונת, המשלבת יצירות מופת מוכרות ואהובות לצד יצירות המבוצעות לעיתים נדירות.
"הנושא השנה הוא אחד הנושאים המיוחדים שמעסיקים אנשים רבים והיווה תמות לפסטיבלי מוזיקה נוספים בעולם", אומרת בשקירובה. "ההגירה התחילה למעשה מהמהפכה הרוסית, והרבה מלחינים רוסים עזבו את המדינה לאירופה ולאמריקה.
"גל הגירה נוסף היה עם עליית הנאצים, כשאנשים נאלצו לברוח כדי לשרוד. יש כמות עצומה של מלחינים שעזבו - חלקם מצליחים יותר וחלקם פחות. רבים ברחו להוליווד באותה התקופה, למשל סטרווינסקי ורחמנינוב".
הנושא הזה גם מתאים למציאות שלנו.
"מאוד, זה מאוד רלוונטי. יש היום המון אנשים יוצרים מהגרים. אני חיה בברלין, וכמות היוצרים והמוזיקאים הישראלים שיוצרים פה היא אדירה".
ההגירה השפיעה על היצירה שלהם?
"אני חושבת שלמוזיקאים זה פחות קשה מאשר לאנשים שכותבים טקסטים. יוצרים כותבים שהיגרו מרוסיה למדינות אחרות נאלצו ללמוד את השפה ולכתוב בה, וזה קשה מאוד. אבל במקרה של המוזיקה - זו שפה בינלאומית, למעשה השפה האוניברסלית היחידה, שמאפשרת ליצור בכל מקום, שמתאימה לכל שפה ולכל תרבות".
על הקהל שפוקד את אולמות הקונצרטים היא אומרת: "קשה למשוך את הקהל הצעיר, במיוחד בזמן שלנו. אך הם מפספסים, מפני שהמוזיקה הקלאסית מאוד 'פשוטה לעיכול'. רק צריך להיות מוכנים לבוא ולהקשיב. רוב האנשים שמגיעים בפעם הראשונה יחזרו. זה דבר שממלא את הנשמה ואת הלב".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו