"היה לי בודד": המוזיקאית שנכנסה ללב המיינסטרים מספרת על הדרך שעברה

אהוד בנאי, נינט ודני סנדרסון הם רק חלק מהאמנים שהיא מנגנת איתם, ואם אתם הולכים להופעות, נראה שאת השם שלה כבר שמעתם • הצ'לנית מאיה בלזיצמן, שעזבה את העולם הקלאסי והתברגה בצמרת הפופ והרוק, תעביר כתת אמן בפסטיבל הג'אז באילת • "חיפשתי איך ליצור ולהביע את עצמי עם אנשים מהמוזיקה הפופולרית", היא משתפת

בלזיצמן. "גיליתי את הג'אז מאוחר יותר", צילום: עידו לוי

בעולם אחר הצ'לנית מאיה בלזיצמן היתה יכולה להיות שם מוכר בעיקר במחוזות המוזיקה הקלאסית. חינוך כצ'לאנית קלאסית מגיל 6 ושירות צבאי כחלק מהרכב רביעיית מיתרים צבאי סללו את דרכה, על פניו, לקריירה קאמרית שבה סביר להניח היתה מצטיינת - אך גם נחשפת באופן משמעותי למספר זעיר יותר של אנשים, בעיקר חובבי התחום.

בהיעדר הוכחה מובהקת לקיומם של יקומים מקבילים, המציאות העכשווית היא זו שנותר לעסוק בה. ובטיימליין הנוכחי בלזיצמן (36) עשתה תפנית משמעותית והחלה לנגן עם אמני פופ ורוק מיינסטרימיים - אפרת גוש, נינט טייב, שלומי שבן, קרן אן, אהוד בנאי, דני סנדרסון, דויד ברוזה ורבים אחרים. עם השנים היא נכנסה גם לעולם הג'אז, וכך היא הגיעה לפסטיבל הג'אז באילת - במהדורתו החורפית, שם תהיה אחת משני מוזיקאים שיקיימו בו כיתת אמן.

"אני תמיד אוהבת להתחיל קצת במוזיקה ואז לספר את התהליך שלי", היא מספקת הסבר ראשוני על הנעשה בכיתתה. "התחלתי לנגן צ'לו בעולם הקלאסי, ובגיל העשרה המאוחר עברתי לעולם הפופ ואז גיליתי את הג'אז קצת יותר מאוחר. אני מתכוונת לספר מה זה אומר להיות נגנית צ'לו בעולם הג'אז, ולנגן עם המוזיקאים המדהימים שיש בארץ הזו. הרבה מוזיקאים מטורפים, וכולם יקירי הפסטיבל במשך המון שנים. אנגן גם חומרים שלי, סטנדרטיים, עיבודים שאני עושה שמקושרים יותר לג'אז. אמנם לא גדלתי בג'אז אבל אני מרגישה חלק יחסי ממנו. זה עולם מאוד עשיר מבחינתי: מצד אחד מאוד מורכב, ומצד שני נוגע ללב".

בלזיצמן בהופעה. "אוהבת לספר על התהליך שעברתי", צילום: אופיר אברהמוב

למה בעצם עברת לנגן מיינסטרים?
"אהבתי את העולם הקלאסי אבל יותר אהבתי לנגן בחברה. היה לי קצת בודד, וחיפשתי לנגן, ליצור ולהביע את עצמי במוזיקה עם אנשים מהמוזיקה הפופולרית. כשהתחלתי לנגן עם אפרת גוש, פתאום הכרתי אמנים שנפגשים במשך המון שבועות בחדר חזרות, מנגנים ומביאים רעיונות. זה מה שגרם לי להתאהב בסגנונות מוזיקה אחרים. בחרתי לא רק לשבת בבית ולהתאמן - שזה מה שעשיתי רוב שנותיי הצעירות - ובמקום זה לנגן בקבוצה. זה התאים יותר לאופי שלי".

יש קולגות מהעולם הקלאסי שלא הבינו את המהלך?
"כן, היו כמה הרמות גבה, אבל היו גם המון שפרגנו. מוזיקה היא מוזיקה, ובסוף מדובר בהבעת רגש. הרבה עשו גם את הצעד הזה אחריי והתחילו לנגן מוזיקה פופולרית או פסקולים לסרטים. ושוב, העולם הקלאסי הוא עולם מופלא, חלילה לא אמרתי עליו דבר רע. לי באופן אישי הוא היה קצת בודד, אבל זה ממש שלי".

אנחנו שומעים היום יותר צ'לו במיינסטרים מבעבר. את חושבת שיש לך חלק בזה?
"לפניי היו קרני פוסטל, יובל מסנר ואחרים. יכול להיות שתרמתי, אבל היו איתי גם נגני כינור וויולה. אולי זה באמת נהיה קצת יותר פופולרי, אבל כמוני יש עוד כמה".

פסטיבל הג'אז באילת - מהדורת החורף יתקיים ב־25-23 בפברואר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר