"שיר טיול" של אביתר בנאי: אלבום שמתח את הגבולות

בעוד באתר "ישראל היום" מתנהלת הצבעה שמטרתה לדרג את ‭ 70"‬האלבומים הישראליים הגדולים בכל הזמנים", נפרסם המלצות של כותבים שונים על אלבומים שמועמדים לבחירה • והפעם: המנהל והיזם אייל בסון על "שיר טיול"

צילום: אורית פניני // אביתר בנאי, צילום: אורית פניני

"שיר טיול", אלבומו השני של אביתר בנאי, יצא כשנתיים אחרי אלבום הבכורה המצליח מאוד שלו. פער כזה בין אלבומים, בעיקר כשמדובר היה באלבום בכורה כל כך מצליח, לא היה דבר שכיח באותם הימים. חברות התקליטים לחצו על האמנים החתומים אצלם (בחוזים מחייבים מאוד) לשחרר אלבום נוסף בהקדם האפשרי, כדי להכות על הברזל בעודו חם ולרכוב על גל ההצלחה. אבל המקרה של אביתר בנאי היה שונה.

 • לדף הבית של "מצעד ה-70"

מיד אחרי שהוציא את אלבומו הראשון לקח בנאי הצעיר הפסקה מהכל ויצא לטייל בהודו ובהרי ההימלאיה. ואכן, כפי שאלבומו הראשון ביטא במדויק את התקופה שבה נכתב - תקופה מבלבלת של אמן צעיר מהפריפריה בעיר הגדולה לאחר פרידה כואבת - גם האלבום השני ביטא את החיפוש החדש של אביתר, ובאמצעים מוזיקליים שונים ומרתקים.


ביטא חיפוש חדש בחייו. אביתר בנאי // צילום: קוקו

זהו אלבום קונספט כן ורחוק, שמתיך בנועזות אלמנטים מהמזרח הרחוק, מוזיקה אלקטרונית, משחקי סאונד ניסיוניים, טראנס וג'אנגל. אביתר הלך הכי רחוק שאפשר מנקודת המוצא שלו - מלב תל אביב למזרח הרחוק, ממכירת עשרות אלפי עותקים לטפטופים. בנאי האמן השתנה והתפתח - והאמנות שלו השתנתה והתפתחה איתו.

מוזיקאים שמבטאים את עצמם ללא שיקולים מסחריים, שלוקחים את מה שהם עושים לקצה ומתנסים ומותחים את הגבולות - תמיד משכו אותי מאוד. זו אולי הסיבה העיקרית שהאלבום "שיר טיול" כל כך מהפנט אותי, עד היום. זה אלבום שרצוף בפינות חדות. כל שיר שונה מקודמו, ובכל זאת נכון יותר להאזין לו ברצף, בקשב ובתשומת לב. הסיבות לכך שהוא היה כישלון מסחרי לאחר אלבום הבכורה המצליח הן גם הסיבות לכך שהוא אלבום מופת בזכות עצמו. היום, כמעט ‭ 20 ‬ שנה אחרי שיצא, הרבה מאוד אנשים כבר מסכימים שזה אחד האלבומים הכי טובים שיצאו בישראל. לפעמים פשוט צריך לתת לציפיות לשקוע ולתת למוזיקה לחלחל.

אייל בסון הוא מנהל, יזם, מומחה דיגיטל מרקטינג, מייסד 6degs ושותף ב-EYBY

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר