צילום מתוך הסרט The Lost Daughter שהוקרן בסעודיה | צילום: AP, Gettyimages

לסיכום 2021: תעשיית הסרטים במדינות ערב עוברת שינוי משמעותי

החודש נערך בערב הסעודית פסטיבל הסרטים הגדול הראשון בתולדותיה • דוגמאות נוספות שמביא מגזין "וראייטי" מציגות את האופן שבו העולם הערבי נפתח אל התרבות הפופולרית המערבית

שנת 2022 מתקרבת אלינו בצעדי ענק, וניתן להביט אחור ולקבוע כי 2021 הייתה השנה בה שינה הקולנוע הערבי פניו. בכתבה שפורסמה במגזין "וראייטי" מצוין האופן בו מדינות כמו ערב הסעודית "מתירות את הרסן" בכל הנוגע ליכולת הביטוי של קולנוענים מקומיים, וכן בקבלה ובהכלה של יצירות מן המערב.

כך למשל, החודש נערך בערב הסעודית פסטיבל הסרטים הגדול הראשון בתולדותיה. זאת לאחר ביטולו של איסור בן 35 שנה על הפעלתם של בתי קולנוע במקום, מסיבות דתיות. עם זאת, יש לציין כי במקביל לכך כוחות מיליטנטים איסלמיים באפגניסטן מבצעים פרעות בבתי קולנוע, ורשויות הטליבאן מחילות סדרה של חוקים ונהלים דתיים בהן רשתות הטלוויזיה המקומיות צריכות לעמוד (שכוללות, בין היתר, איסור שידורן של אופרות סבון ודרמות, וכן הצגתן של שחקניות נשים על המסך).

עוד יש לציין כי לצד ההתקדמות בנושא, גופי הצנזורה במדינות רבות במזרח התיכון ממשיכים להחרים סרטים הוליוודיים שעוסקים באופן ישיר או עקיף בנושאים כמו להט"ביות. בין הסרטים שהקרנתם נאסרה במדינות הללו ניתן למנות את "נצחיים" של מארוול, שבו מופיע סופר גיבור גיי, וכן את גרסתו הקולנועית של הבמאי סטיבן שפילברג לסרט "סיפור הפרברים", בו מוצגת דמות לא-בינארית.

משציינו במאמר את הרגרסיה בנושאים הללו במספר מדינות, מדובר תקופת תנופה בתעשיית הסרטים והטלוויזיה הערבית, זאת בזכות שבירת נושאים תרבותיים שהיו עד כה בגדר טאבו. בכתבה מצוטטת קולנוענית מצרית-אמריקאית בשם דינה עמר, שמספרת כי בסעודיה "היית חייב להבריח די וי די כדי לצפות בסרטים".

בשינוי חד, בפסטיבל הסרטים שנערך לאחרונה בג'דה אשר בסעודיה, הוקרנו סרטים כמו "The Lost Daughter", שכללו סצנות מין תשוקתיות, עירום חלקי וסצנות שונות שכללו אקטים של אהבה שלא זכו לקריאות ביקורת מן הקהל. בנוסף, בפסטיבל סרטים במצרים הוקרן (גם אם בשעה מאוחרת יחסית) סרט אודות יציאה מהארון (בעל השם האירוני "פיאסקו"), אשר זכה באירוע שתי פרסים. לצד כך, מצרים לא נמנתה עם המדינות שהחרימו את "נצחיים", אשר הוקרן גם באיחוד האמירויות.

מדובר בעוד צעד בתהליך של שינוי תפיסתי-חברתי שמנסה להנחיל הנסיך הסעודי הצעיר מוחמד בן סלמעאן, במסגרת רצונו לעצב את האופן בו נתפסת ממלכתו לכזו שמעודדת קדמה ומרחיבה את כלכלתה אל מעבר לתעשיית הנפט. במסגרת היוזמה, מתכוונת הממלכה להשקיע למעלה מ-64 מיליארד דולר בתעשיית הבידור במהלך העשור הקרוב, דבר שהופך אותה לבוננזה עבור מפיקי קולנוע וטלוויזיה באזור ומחוצה לו.

לצד תעשיית סרטים הולכת ומתפתחת (שכללה בין היתר פתיחתם של 15 בתי קולנוע בשש ערים סעודיות שונות, וכן צפי כי המדינה תשלש את הכנסותיה מתחום הסינמה בשנת 2020 לכדי 450 מיליון ב-2021), ערב הסעודית הופכת גם למוקד הופעות אטרקטיבי עבור רבים.

כעת כשאמנים מהעולם המערבי ומופעי בידור מורשים להופיע במדינה, מוזיקאים מקומיים מתארים את המצב כ"גרסה הסעודית לנפילת חומת ברלין". בין היתר הופיעו בה כוכבי ענק אמריקאים כמו ג'סטין ביבר, ואפילו מופיע ההיאבקות של ה-WWE.

יש לציין כי הן מופעי ההיאבקות והן הופעתו של ג'סטין ביבר באזור זכו לביקורת רבה, עקב רציחתו של העיתונאי מבקר השלטון ג'מאל חשוקג'י ב-2018, והוכחות שהצביעו מאז כי הנסיך עצמו היה מעורב בפרשה. מאז הקפידו מספרו חברות אמריקאיות שלא לבוא בקשרים עסקיים עם ערב הסעודית, אך ניכר שלאור הסכומים הרבים המושקעים שם כעת במופעי בידור, בסרטים ובתכניות טלוויזיה, הדבר מתחיל להשתנות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...