40 שנה ל"שליחות קטלנית": 12 עובדות שכנראה לא ידעתם על שובר הקופות המצליח

ארבעה עשורים מלאו לעליית הסרט הראשון והמכונן בסדרת סרטי המד"ב המצליחה על מסכי הקולנוע • לציון האירוע, אנחנו מביאים אליכם פרטי טריוויה מסקרנים ולא בהכרח צפויים הקשורים בקלאסיקה הקולנועית בכיכובו של ארנולד שוורצנגר

"שליחות קטלנית" הופק בתקציב צנוע למדי של כ-6.5 מיליון דולר. צילום: יחצ

השבוע לפני 40 שנה בדיוק הגיח ארנולד שוורצנגר מהעתיד (הלא כל כך רחוק) כטרמינייטור, הסייבורג הרצחני שנשלח לחסל את שרה קונור (לינדה המילטון) - מלצרית שביום מן הימים עשויה להיות המפתח להישרדות המין האנושי, בזכות הבן שעוד לא נולד לה. ארני אמנם נכשל במשימה ולא הצליח להתנקש בגברת קונור, אבל מצד שני הוא זכה להתניע את אחת מסדרות סרטי המד"ב האהובות והמערכות בכל הזמנים, שאליה הוא חזר שוב ושוב (ושוב).

לציון ארבעה עשורים לעליית "שליחות קטלית" על מסכי הקולנוע, הנה 12 עובדות שאולי לא ידעתם על שובר הקופות המחתרתי והמכונן הזה. גילוי נאות: עם כל הכבוד לסקיינט, הכתבה הזו לא נוצרה בעזרת AI. 

1. למה מחתרתי? מפני שב-1984 הבמאי הצעיר ג'יימס קמרון עדיין לא הכריז על עצמו כ"מלך העולם" ("טיטאניק" יצא רק ב-1997), ולכן הוא התבקש לצלם את "שליחות קטלנית" בתקציב צנוע למדי של כ-6.5 מיליון דולר. בשל האילוצים והמגבלות, קמרון אמר שהסרט צולם בשיטת "גורילה": הצוות דילג בין לוקיישנים בלוס אנג'לס במהירות ותקתק את העבודה כמה שיותר מהר - לפני שהמשטרה הגיעה לפזר את ההתקהלות - שכן צילומי החוץ התקיימו ללא אישור ותיאום.

ג'יימס קמרון בעבודה על הסרט "שליחות קטלנית", צילום: יחצ

2. "שליחות קטלנית" לא היה הסרט הראשון שקמרון ביים, שכן הכבוד המפוקפק הזה שייך להמשכון האימה הכושל "פיראנה 2" (1982). עם זאת, הבמאי נטה בעבר להתנער מהסרט ההוא וטען שהוא הוחלף על ידי אחד המפיקים כמה שבועות לאחר תחילת הצילומים. בנוסף, מכיוון ש"פיראנה 2" היה בחלקו הפקה איטלקית, הבמאי התלונן שהמפיקים הנחיתו עליו צוות שלא ידע אנגלית, מה שמבחינתו הפך את העבודה לבלתי אפשרית.

כמה שנים לאחר מכן, לאחר שקמרון הוכיח את עצמו, בלשון המעטה, עם "שליחות קטלנית" ו"שובו של הנוסע השמיני", זכה "פיראנה 2" ל"גרסת במאי" הרבה יותר מוצלחת ונשכנית.

3. ארנולד שוורצנגר נבחר לככב בתפקיד הנבל חסר הרחמים של "שליחות קטלנית", סייבורג עתידני מדגם T-800, אחרי שהוביל את שובר הקופות "קונאן הברברי" (1982). אבל אף שהשרירן האוסטרי השתתף במהלך הקריירה האדירה שלו בעשרות הפקות, הוא הופיע כנבל-על-מלא בשני סרטים בלבד: "שליחות קטלנית" ו"באטמן ורובין" (1997), שם גילם את מיסטר פריז - אחד מאויביו של איש העטלף.

ארני לא התלהב לשחק איש רע מפני שהוא לא רצה שהקהל יסלוד ויירתע ממנו, והאגדה מספרת שהוא דחה את ההצעה לגלם את הטרמינייטור כמה וכמה פעמים, עד שקמרון שכנע אותו שהסרט דווקא יציג את הרובוט הרצחני כ"מכונה מגניבה", ולכן הצופים יסלחו לו על מעשיו האיומים ואף יריעו לו. קמרון סוג של צדק, אבל מצד שני, בפעמים הבאות ששוורצנגר חזר לגלם את הדמות (בגרסת תוכנה זו או אחרת, אמנם), הוא דווקא היה הרובוט הטוב.

רובוט טוב. "שליחות קטלנית", צילום: יחצ

4. "שליחות קטלנית" הניב חמישה סרטי המשך: "שליחות קטלנית 2: יום הדין" (1991) - שנחשב למוצלח יותר מקודמו ולאחד מסרטי האקשן הטובים בכל הזמנים; "שליחות קטלנית 3: יום הדין" (2003) - שעדיין הצליח אבל הלהיב הרבה פחות מהשניים הראשונים; "שליחות קטלנית: התעוררת" (2009) - שנחשב לאכזבה גדולה ושוורצנגר בכלל הופיע בתפקיד אורח (וגם זה בקושי); "שליחות קטלנית: ג'נסיס" (2015) שספג ביקורות גרועות; ו"שליחות קטלנית: גורל אפל" (2019) - שכשל בקופות למרות שהציג איחוד מרגש בין ארנולד שוורצנגר ללינדה המילטון.

השורה התחתונה: נכון להיום לא מתוכנן סרט נוסף בסדרה, ואם המותג ישוב ביום מן הימים לקולנוע, זה ככל הנראה יהיה ללא הכוכבים המקוריים.

5. אבל לא הכל אבוד! לפני כחודשיים עלתה בנטפליקס סדרת האנימה "שליחות קטלנית: ההתחלה" שזכתה לשבחים רבים והסירה מהמותג הוותיק כמה שכבות טובות של חלודה. "ההתחלה", אגב, היא לא סדרת הטלוויזיה היחידה שמתרחשת בעולם של "שליחות קטלנית": שתי עונותיה של "יומני שרה קונור", בכיכובן של לנה הידי ("משחקי הכס"), סאמר גלאו, וסולנית להקת גארבג', שירלי מנסון, שודרו בין 2008 ל-2009. עם זאת, למרות שהיא נחשבת לסדרת קאלט, ג'יימס קמרון אמר שהוא מעולם לא צפה בה מספיק "כדי לתת לה צ'אנס".

6. ימיה של לינדה המילטון כשרה קונור אמנם כבר מאחוריה, אולם השחקנית בת ה-68 עתידה להשתתף בעונה החמישית והאחרונה של "דברים מוזרים", שתגיע לנטפליקס בשנה הבאה.

"שליחות קטלנית: ההתחלה", צילום: נטפליקס

7. לארנולד שוורצנגר יש בסך הכל 14 שורות דיאלוג ב"שליחות קטלנית". ככה זה כשאנגלית היא לא הצד החזק שלך (וכשהדמות שאתה מגלם לא ידועה בכישוריה החברתיים). מצד שני, הסרט עדיין כולל את אחת משורות המחץ המוכרות בתולדות הקולנוע - "I’ll Be Back" - שנאמרת על ידי הטרמינייטור והפכה לסלוגן שכל כך מזוהה עם השחקן עצמו. שלוש המילים האייקוניות האלה אפילו מונצחות לצד חתימתו וטביעות כפות ידיו של ארני בשדרת הכוכבים ההוליוודית. מה נגיד? הוא אכן חזר.

8. לצידם של ארנולד שוורצנגר ולינדה המילטון כיכב ב"שליחות קטלנית" השחקן מייקל בין כקייל ריס - לוחם אמיץ וחתיך מן העתיד שנשלח להגן על שרה קונור מפני הטרמינייטור הנפשע. הבחור די עשה את העבודה, אבל מעולם לא הפך לסטאר של ממש.

מצד שני הוא המשיך להופיע ב"שובו של הנוסע השמיני" ו"מצולות" של קמרון, ועדיין מבליח פה ושם בסרטים ובתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה דוגמת "המתים המהלכים", "המנדלוריאן" ו"חוק וסדר: פשע מאורגן", אז לא צריך לרחם עליו. הנה, אפילו הקדשנו לו פסקה בכתבה הזו.

"שליחות קטלנית", צילום: יחצ

9. האם ב-2029 תשתלט רשת AI אימתנית על העולם - וגם נוכל לחזור אחורה בזמן? כשקמרון כתב את התסריט של "שליחות קטלנית" הוא היה בטוח שכן, שכן ה"עתיד" שמוצג בסרט מתרחש בעוד חמש שנים בלבד מהיום! שנתחיל לאגור קופסאות שימורים?

10. מל גיבסון היה מועמד מוביל לגילום הטרמינייטור והתפקיד אף הוצע לו - אבל הוא סירב בנימוס מפני שהוא סבר שהתפקיד לא התאים לו. אחרי שגיבסון צפה בסרט, הוא פרגן לשוורצנגר והמשיך לככב בסדרת סרטים קטלנית משלו - "נשק קטלני", כמובן. שחקנים נוספים ששמם עלה בשלבי הליהוק: מייקל דאגלס, קווין קליין, או.ג'יי סימפסון, טום סלק וכן, גם סילבסטר סטאלון.

11. שחקניות אחרות שהיו עשויות לגלם את שרה קונור: ג'ניפר ג'ייסון לי ודברה וינגר. וינגר אף קיבלה את התפקיד, אך בסופו של דבר ויתרה על הג'וב כי לדעתה הופעה בסרט מדע בדיוני דל תקציב יפגע במוניטין שלה, לאחר שכיכבה בדרמות המדוברות "קצין וג'נטלמן" ו"תנאים של חיבה".

"שליחות קטלנית", צילום: יחצ

12. אולפני אוריון, מפיקי "שליחות קטלנית", ביקשו מג'יימס קמרון לבצע שני שינויים מהותיים בתסריט שלו. השינוי הראשון: לצרף לקייל ריס חבר-כלב רובוטי. הבמאי סירב והכלב הקיברנטי לא שולב בעלילה. השינוי השני: להתמקד יותר בקשר הרומנטי של ריס לקונור כדי שנשים יתחברו יותר לעלילה, ולבקשה הזו קמרון כן הסכים. ג'ון קונור מוסר ד"ש להורים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר