במאי "מגלופוליס" מתרסק - ומנסה להסביר את עצמו

ההפקה הגרנדיוזית והשנויה המחלוקת של פרנסיס פורד קופולה מתרסקת בקופות, שוברת תחזיות שליליות ומשתווה בביקורות לכמה מהפלופים הקולנועיים הגדולים בהיסטוריה • איך מסביר הבמאי הנודע את הכישלון?

מתוך "מגלופוליס". צילום: יחצ

"מגלופוליס" קרסה. אפילו התחזיות הכי קודרות לא ניבאו את גורל האפוס הקולנועי החדש והשנוי במחלוקת של הבמאי הנודע פרנסיס פורד קופולה ("הסנדק", "אפוקליפסה עכשיו"), שאפילו לא עמד ברף ההכנסות המינימלי שחזו לו.

הסרט, שתקציב ההפקה שלו נאמד בכ-120 מיליון דולר (לפני הוצאות שיווק), הכניס בסוף השבוע הראשון שלו על מסכי ארה"ב וקנדה כארבעה מיליון דולר בלבד - פחות משמעותית מהתחזית ההתחלתית (והדלה גם כך) של בין חמישה לשבעה מיליון דולר בצפון אמריקה.

"מגלופוליס", צילום: יח"צ

דרמת המדע הבדיוני בכיכובם של אדם דרייבר, ג'אנקרלו אספוזיטו, אוברי פלאזה, שיאה לאבוף, דסטין הופמן ואחרים קיבלה ביקורות קוטביות במיוחד - כאשר מבקרים מסוימים שיבחו אותה (או ליתר דיוק את הוויזואליה המרשימה והשאפתנות של הבמאי), לעומת רבים אחרים שקטלו אותה לגמרי בטענה שמדובר בסרט מבלבל, מסורבל, מעיק ולא קוהרנטי, בלשון המעטה.

עם זאת, נורת האזהרה הגדולה ביותר לכישלון הקולוסלי היתה ציון ה"D+" המזעזע שהעניקו הצופים של "מגלופוליס" לאחר שיצאו מההקרנות הראשונות של הסרט, במסגרת סקרים שערכה חברת CinemaScore בארה"ב - סקרים שנחשבים לברומטר מהימן של דעת הקהל ומעידים רבות על הפוטנציאל המסחרי של הסרט. לשם המחשה, הפקות אחרות שזכו לציון דומה הן הפלופ "הקרב על כדור הארץ" עם ג'ון טרבולטה מ-2000 שנחשב לאחד הסרטים הגרועים בכל הזמנים, כמו גם הכישלון הענק "בורדרלנדס" שעלה לאקרנים בקיץ האחרון.

"מגלופוליס", צילום: יח"צ

במקביל לכישלון הקופתי, התראיין קופולה לעיתון "פורבס" וסיפק הסבר משלו לשאלה מדוע הסרט קרס: "האמת היא שהחוויה של 'מגלופוליס' מזכירה לי את זו של 'אפוקליפסה עכשיו'", הסביר הבמאי בן ה-85. "כש'אפוקליפסה עכשיו' יצא, אנשים צפו בו ואמרו 'וואו, מה זה לעזאזל?' היה (כלפי הסרט) בלבול אמביוולנטי, מפני שזה לא סרט שנעשה לפי חוקים כלשהם.

פרנסיס פורד קופולה, צילום: אי.אף.פי

"אנשים לא מצפים לראות מזון או משקאות שנעשים ללא חוקים. לקוקה קולה יש טעם של קוקה קולה, ולא אוהבים שמשנים לו את הטעם. אבל סרטים גם אמורים להעניק חוויה מסוימת. עם 'אפוקליפסה עכשיו' החוויה היתה 'וואו, אני חייב לצפות בסרט הזה שוב'. אנשים רצו לראות את הסרט פעם נוספת כי הוא לא היה משעמם. הוא היה יוצא דופן, והם עדיין צופים בו אחרי 40 שנה.

"אותו דבר קרה עם 'מגלופוליס'. זה לא סרט משעמם ולכן אנשים מוכנים לצפות בו שוב. תחושת הבטן שלי היא שהם יצפו בו שוב, ובכל צפייה זה יהיה בשבילם סרט שונה, מפני שיש בו הרבה דברים שלא מתגלים בצפייה הראשונה", סיכם הבמאי. ימים יגידו אם תחושת הבטן שלו תתממש.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר