"זרע התאנה הקדושה". צילום: יחצ

ביקורת חריפה על המשטר האיראני: זה הסרט שיפתח את פסטיבל חיפה

"זרע התאנה הקדושה" של מוחמד רסולוף יהיה יריית הפתיחה של הפסטיבל הנחשב • הוא זכה בפרס מיוחד של חבר השופטים ובפרס הביקורת בפסטיבל קאן האחרון • מדובר בדרמה משפחתית, חברתית ופוליטית שעושה שימוש באלמנטים של מותחן • בשל אופיים הביקורתי של סרטיו, רסולוף נרדף בידי המשטר באיראן בעקביות מאז 2010

[object Object]

"זרע התאנה הקדושה", סרטו החדש והמדובר של הבמאי האיראני המהולל מוחמד רסולוף ("אין רשע בעולם"), יפתח את פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-40 של חיפה.

סרטו של רסולוף, שזכה בפרס מיוחד של חבר השופטים ובפרס הביקורת בפסטיבל קאן האחרון, הוא דרמה משפחתית, חברתית ופוליטית שעושה שימוש באלמנטים של מותחן. הסרט מותח ביקורת חריפה על המשטר האיראני ומתייצב לצד מחאת הנשים באופן מטלטל ורב משמעות.

רסולוף לאחר הזכייה בפרס בפסטיבל קאן, צילום: AFP

עלילת הסרט מתרחשת על רקע הפגנות הסטודנטים שמשתוללות ברחובות ומספרת על שופט-חוקר בבית המשפט בטהרן שזכה זה עתה בקידום. המתח שגואה בחוץ מתחיל לחלחל אל תוך הבית ולהשפיע על אשתו ושתי בנותיו של השופט, עד שכל בני המשפחה מגיעים לקצה.

בשל אופיים הביקורתי של סרטיו, רסולוף נרדף בידי המשטר באיראן בעקביות מאז 2010, והוא אף ישב בכלא מספר פעמים. למרות הקשיים הרבים שמערימים עליו השלטונות, הוא מצא דרכים להמשיך וליצור סרטים. סרטו הקודם, "אין רשע בעולם", אף זכה בפרס דב הזהב בפסטיבל ברלין - ואלו גם הפכו עם השנים ליותר ויותר ביקורתיים כלפי הממשלה.

בשל כך, לאחר הכרזת פסטיבל קאן על השתתפותו של "זרע התאנה הקדושה" בתחרות הרשמית השנה, עשו השלטונות מאמצים רבים למנוע את הקרנת הסרט. בין השאר, רסולוף נידון לשמונה שנות מאסר ולעונש מלקות, חויב לשלם קנסות, ונכסיו הוחרמו. נוסף על כך, כל אנשי צוות ההפקה זומנו לחקירות שבמהלכן הופעל עליהם לחץ לשכנע את רסולוף למשוך את סרטו מהפסטיבל.

למרות כל אלו הצליחו רסולוף וכמה מחברי צוותו להימלט רגלית מאיראן. במבצע בריחה נועז ומסוכן, הם התגנבו אל גבולות המדינה, עברו בחשאי את הגבול, וברחו אל גרמניה כפליטים. כך הצליח רסולוף להגיע אל הקרנת הבכורה של הסרט בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן, יחד עם שלוש משחקניות הסרט.

"לא הייתה לי ברירה אלא לעזוב", סיפר רסולוף ל"גרדיאן" ממקום מחבוא בגרמניה, לשם הגיע אחרי שנמלט. "הייתי נחוש לספר את הסיפור של בני עמי בסרט. המשימה שלי היא לספר מה קורה באיראן".

מוחמד רסולוף, צילום: EPA

את ביקורתו הפוליטית המשיך רסולוף לבטא גם על השטיח האדום בקאן, שם הניף את תמונותיהם של סוהיילה גולסטאני ומיסאג זארה, השחקנית והשחקן שמככבים ב"זרע התאנה הקדושה", שנעצרו בידי השלטונות באיראן סמוך לפרמיירה והיה חשש לגורלם.

"ליבי עם הצוות והשחקנים שנשארו באיראן", אמר רסולוף בנאום התודה שלו לאחר קבלת הפרס. "אני עצוב לראות את מה שקורה במולדתי, שתושביה לקוחים כבני ערובה על ידי השלטון הטוטליטרי".

פסטיבל הסרטים הבינלאומי של חיפה יתקיים זו הפעם ה-40, בחוה"מ סוכות, בין ה-15 ל-26 באוקטובר. פרטים על יתר הסרטים הבינלאומיים שיוקרנו בפסטיבל צפויים להתפרסם בקרוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו