לראשונה: שינוי משמעותי בפורמט פסטיבל הסרטים בחיפה

הסרטים הישראליים יוצגו כולם בתחרות אחת, שתכלול שלושה עשר בסך הכל, שבעה עלילתיים ושישה תיעודיים • לדברי ירון שמיר, המנהל האמנותי של הפסטיבל, ההחלטה לקיים השנה תחרות אחת בלבד נבעה "מתוך הכרה שהתבססה גם בפסטיבלי הקולנוע החשובים בעולם, בכך שאין סוגה אחת חשובה או יצירתית יותר מהאחרת"

"חיים ללא כיסוי". צילום: מידן ארמה

13 סרטים חדשים יוקרנו בבכורה בתחרות הישראלית של פסטיבל הסרטים חיפה, שיחגוג השנה את יום הולדתו הארבעים.

לראשונה, הסרטים הישראליים יוצגו כולם בתחרות אחת, שתכלול שלושה עשר סרטים בסך הכל, שבעה עלילתיים ושישה תיעודיים. לדברי ירון שמיר, המנהל האמנותי של הפסטיבל, ההחלטה לקיים השנה תחרות אחת בלבד נבעה "מתוך הכרה שהתבססה גם בפסטיבלי הקולנוע החשובים בעולם, בכך שאין סוגה אחת חשובה או יצירתית יותר מהאחרת".

"בנות כמונו", צילום: עמית יסעור

הסרטים העלילתיים שיוצגו בתחרות המשולבת הם "בנות כמונו", של לי גילת, שמספר על נערה בת-ימית בסיכון שמפתחת מערכת יחסים סוערת עם מורה חיילת שמגיעה להדריך את כיתתה; "הנכס", של דנה מודן (בהתבסס על הרומן הגרפי של אחותה, רותו מודן), על סבתא ונכדה שנוסעות לפולין כדי להשיב את הנכס המשפחתי שהולאם במלחמה העולם השנייה; ו-"חיים ללא כיסוי", של תום שובל ("הסירו דאגה מליבכם", "הנוער"), שבמרכזו אישה פרועה ומסתורית (דאנה איבגי) שיוצאת למסע בלתי צפוי בעקבות האפוטרופוס החוקי שלה.

הסרטים העלילתיים הנוספים שישתתפו בתחרות הם "חליסה", של סופי ארטוס ("עמק"), על אחות בטיפת חלב (נועה קולר) שיוצרת קשר עם אמא צעירה במצוקה; "יום באמסטרדם", של רוני קידר ("משפחה", "סופעולם"), שבמרכזו מפגש אמוציונאלי ופסיכדלי בין בחורה ישראלית לנערה בריטית באמסטרדם; "נדל"ן", של ענת מלץ, שמספר על זוג תל אביבי שחווה יום בלתי נשכח בחיפוש אחר דירה להשכרה בחיפה; ו"על כלבים ואנשים", של דני רוזנברג ("מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם"), שהוקרן בבכורה בפסטיבל ונציה בשבוע שעבר, ושבמרכזו נערה מקיבוץ ניר עוז שמחפשת אחר הכלבה שלה, זמן קצר לאחר אירועי 7 באוקטובר.

"הנכס", צילום: ירון שרף

הסרטים התיעודיים שיוקרנו בתחרות הם "אאוטסיידר. פרויד", של יאיר קידר, שעוסק בחייו ויצירתו של זיגמונד פרויד באמצעות מכתבים אישיים, אנימציות, חלומות וחומרי ארכיון; "הבורג שחסר לי", של ניצן טל, על אמן שיוצא למסע סביב העולם עם פסל באורך 3.5 מטר של "הבורג שחסר לו"; ו-"המשפט האחרון של קפקא", של אלירן פלד ("המנצחים"), שבמרכזו מערכת היחסים המורכבת והמרתקת בין פרנץ קפקא לחברו הטוב, מקס ברוד.

"חליסה", צילום: מאי עבאדי גרבלר

עוד יוקרנו "הפלה חופשית", של אפרת שלום דנון, שחושף את המערכת הסבוכה, המפלה והנוקשה שכרוכה בביצוע הפלות בישראל; "ימים טובים", של אלון גור אריה ("המוסד"), שמשרטט דיוקן מפתיע של השחקן והקומיקאי האגדי זאב רווח; ו-"מכתב בלי כתובת", של יעל שחר ושרון יעיש, שבמרכזו פרשה כואבת על ניצול רגשי ומיני של פסיכולוג שפגע במשך שנים במטופלות שלו.

עוד שלושה סרטים תיעודיים חדשים – "החיידר", של מני פיליפ, "כולנו הרצל", של גד אייזן, "מקום משלה", של עדי טולדנו ודנה פני-גיל, ו"נינה", של רוית מרקוס - יוקרנו בבכורה מחוץ לתחרות.

"הפלה חופשית", צילום: קים נווה, ארכיון דן הדני, הספריה הלאומית

בנוסף, במהלך הפסטיבל תתקיימנה גם תחרויות לקולנוע ישראלי קצר שבהן ישתתפו 26 סרטים (מתוכם 16 סרטי סטודנטים), ויוצגו עותקים משוחזרים של שניים מסרטיו של הבמאי הוותיק והפורה ערן ריקליס: "הכלה הסורית" (לרגל 20 שנה ליציאתו), ו"צומת וולקן" (לרגל 25 שנה ליציאתו).

כמדי שנה, פסטיבל הקולנוע של חיפה יתקיים בחול המועד סוכות, בין 15 ל-26 באוקטובר. פרטים על התוכנייה הבינלאומית של הפסטיבל צפויים להתפרסם בקרוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר