"עיד" הוא הזוכה הגדול בפסטיבל הקולנוע ירושלים

סרטו של יוסף אבו-מדיעם, שיוצריו הגדירו אותו כ"הסרט הבדואי הראשון", זכה גם בפרס השחקן הטוב ביותר, שהוענק לשאדי מרעי • השופטים נימקו את הזכייה בכך שהסרט מציג "תיאור רגיש, בוגר ואותנטי של שמירה על כבוד עצמי בסביבה נוקשה וכפופה למסורת" • ומי עוד זכו בפרסים? כל הפרטים

הסרט "עיד". צילום: עידן ששון

"עיד", סרטו של יוסף אבו-מדיעם, הוכרז הערב (חמישי) כזוכה הגדול בתחרות העלילתית של פסטיבל הקולנוע ירושלים. הפסטיבל יינעל ביום שבת.

הסרט, שמוגדר בידי יוצריו כ"סרט הבדואי הראשון", קטף את פרס חג'ג' לסרט העלילתי הישראלי הטוב ביותר וגם את פרס ענת פרחי לשחקן הטוב ביותר, שהוענק לשאדי מרעי ("בית לחם") עבור הופעתו בסרט.

צוות הסרט "עיד" בפסטיבל, צילום: תם ויינטראוב לוק

עלילת סרטו של אבו-מדיעם מתחקה אחר עיד, אותו מגלם מרעי, פועל בניין המתגורר עם משפחתו ברהט. עיד חולם ליצור תיאטרון, אך לאחר שהוא מבין כי הוריו מתכננים לשדך לו כלה, הוא מנסה למרוד בפטריארכיה. הוא מתחיל לכתוב בסתר מחזה המבוסס על תקיפה מינית שעבר בילדותו, ומנהל מערכת יחסים בסקייפ עם שחקנית מפריז שעוזרת לו בכתיבה. את התסריט כתב יובל אהרוני, בהתבסס על סיפור אמיתי.

בנימוקיהם להענקת הפרסים ל"עיד", כתבו השופטים – המפיקה נעמי שחורי, הבמאי הבלגי פיליפ ואן-לאו והקולנוען הצ'כי ואצלב מרהול – כי הסרט מציג "תיאור רגיש, בוגר ואותנטי של שמירה על כבוד עצמי בסביבה נוקשה וכפופה למסורת, שעומדת בסתירה לאהבה שלא התממשה, אך שמובילה לפיוס ולמחילה".

על הופעתו של מרעי בתפקיד הראשי כתבו שהופעתו משכנעת לחלוטין וכי "ניתן למצוא בה את כל הרגשות הסותרים שלו, יחד עם הבנה רגישה של ההתרסה, הכאב והתקווה שלו".

מרעי בפסטיבל הקולנוע ירושלים, צילום: תם ויינטראוב לוק

ציון לשבח הוענק לסרט "כביש הסרגל" של מיה דרייפוס ("ההיא שחוזרת הביתה") – מותחן נשי מורבידי, ייחודי ומאוד ישראלי בכיכובם של טלי שרון ועידן עמדי. במרכז הסיפור עומדת חוקרת במשטרת עפולה (שרון) שמחפשת אחר צעירה שנעדרת בנסיבות לא ברורות. בסרט משתתפים גם יגאל נאור, שרה-פון שוורצה, בועז קונפורטי, אנסטסיה פיין והזמרת דיקלה. בנימוקיהם כתבו השופטים, בין השאר, כי "כביש הסרגל" הוא סרט "מקומי ואוניברסלי כאחד" שמתהדר ב"להקת שחקנים מעולה".

צוות הסרט "כביש הסרגל" בפסטיבל הקולנוע ירושלים, צילום: תם ויינטראוב לוק

"קרוב אליי" של תום נשר קטף את פרס סרט הביכורים הטוב ביותר, וכוכבת הסרט, ליה אללוף, התכבדה בפרס השחקנית הטובה ביותר. בנוסף, הוענק לו גם פרס המוזיקה הטובה ביותר, שניתן לג'ינרבה נרבי.

סרטה של נשר (הידועה גם כבתו של הבמאי הנודע אבי נשר) נוצר בהשראת תאונת דרכים הטראגית שבה נהרג אחיה ארי ז"ל, עוקב אחר עדן (אללוף), צעירה תל אביבית שמנסה להתמודד בדרכה עם מותו של אחיה האהוב (בגילומו של עידו טאקו). לאחר שהיא מגלה כי אחיה הסתיר ממנה קשר רומנטי שהיה לו עם תלמידת תיכון (דריה רוזן), היא מחליטה ליצור איתה קשר.

השופטים כתבו כי הם בחרו להעניק את הפרס לאללוף "עבור תיאור רגיש ועמוק של הרגעים הקשים ביותר בחייו של אדם, אובדן של בריה קרובה ואהובה". על סרטה של נשר כתבו כי מדובר ב"בחינה מרגשת ומעמיקה של הרגשות הסותרים והמאבקים שנחווים באובדן, מעמדות ודמויות מנוגדות, שמגיעות לכדי הבנה ומתאחדות, למרות שהאובדן משנה אותן ונשאר בתוכן לנצח. התסריט, הבימוי המדויק, העריכה יוצאת הדופן, הליהוק והעדינות המרפאת של המוזיקה, המשחק המשובח – השילוב של כל האלמנטים האלה מעניק לסרט בגרות מיומנת".

ליה אללוף בפסטיבל הקולנוע ירושלים, צילום: תם ויינטראוב לוק

פרס התסריט הטוב ביותר הוענק למאיה קניג ("אורחים לרגע") על סרטה "חלב", שבמרכזו רוקרית מרוששת (אותה מגלמת המוזיקאית הילה רוח) עם תינוקת טרייה, שמחליטה להתפרנס באמצעות מכירת חלב האם שלה. העניינים מסתבכים לאחר שהיא פוגשת באישה העשירה שקונה אותו (הדס ירון) ועוברת להתגורר אצלה.

בנימוקיהם, כתבו השופטים כי סרטה של קניג מציג "רעיון מקורי בו הניצול התעשייתי של חלב אם הופך לסאטירה מורכבת, חברתית ונושכת, ומטאפורה לקשר אימהי".

מתוך הסרט "חלב", צילום: אלה ברק

פרס האנסמבל הוענק לצוות השחקנים של הסרט "מכולת" של יובל שני, שמגולל את סיפורם של שני נערים ירושלמים שמתבגרים בנסיבות קשות של התמכרות ומצוקה. בסרט משתתפים, בין השאר, עידו טאקו, אמיתי שולמן, מוריס כהן, הילה וידור, אדם גבאי, סוול אריאל אור והיתאם עומרי.

פרס דיאמונד לסרט התיעודי הטוב ביותר הוענק לסרט "המושל" של דנאל אל-פלג, שמגולל את סיפורו של צבי אל-פלג, סבה של הבמאית, ששימש מושל בתקופה שבה אזרחי ישראל הערבים היו נתונים לשלטון צבאי.

צוות הסרט "המושל", צילום: תם ויינטראוב לוק

ציון לשבח לסרט תיעודי הוענק ל"הפקות המזרח" של יניב סגלוביץ', שעוסק בסרטיו ובמפעל חייו של הבמאי ימין מסיקה, שמילא תפקיד חלוצי בקידום התרבות המזרחית מהשוליים אל לב המיינסטרים.

פרסים נוספים בתחרות התיעודית כוללים את פרס הבימוי, שהוענק לבמאית שקד אורבך על סרטה "ציפורים משונות" (שהופק עבור כאן - תאגיד השידור הישראלי - וישודר בחודשים הקרובים בכאן 11) ואת פרס הצילום, שהוענק לדניאל פלד וגיא רז עבור עבודתם בסרט "עדה, אמי האדריכלית".

בתחרות הבינלאומית, היה זה "הסיפור של סולימאן" של בוריס לוז'קין האוקראיני, אחד הפייבוריטים בקרב הקהל שפקד השנה את הפסטיבל, שקטף את פרס הסרט הטוב ביותר. פרס הבימוי, לעומת זאת, הוענק לסרט "שלושה קילומטרים מסוף העולם" של הבמאי הרומני עמנואל פארבו, וציון לשבח הוענק לסרט "כלב שחור" של הו גוואן הסיני.

מתוך הסרט "הפקות המזרח", צילום: ימין מסיקה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר