ספרים נגנבו והועלו לטלגרם, הנזק: אלפי שקלים

מאות ספרי מקור וספרים מתורגמים הועלו באופן פיראטי לטלגרם וגרמו נזק אדיר להוצאות הספרים ולסופרים • הסופרת מאיה וקסלר: " מעבר לזה שההוצאה כמובן מפסידה, אני מפסידה פעמיים. לא רק תמלוגים, אלא בעיקר את המוניטין"

טלגרם (אילוסטרציה) . צילום: רויטרס

יוצרי קולנוע וטלוויזיה מנסים כבר שנים להתמודד עם התופעה, ועתה מצטרפים לשורות הנפגעים גם סופרים וסופרות: לערוצי תוכנת המסרים ״טלגרם״ מועלים קבצים פיראטיים של ספרים פופולאריים. בפוסטים שפרסמה היום בפייסבוק סופרת הילדים והמאיירת ליאורה גרוסמן היא טוענת כי ספרים שלמים נגנבו – להערכתה ישירות מאתרי הספרים הדיגיטליים השונים – והועלו לטלגרם.

ילדים בדוכן ספרים בשבוע הספר. ארכיון , צילום: יהושע יוסף

גרוסמן הביעה מצוקה מן האפשרות שהקבצים של ספרה ״החוקים״, שראה אור השנה, הועתקו והם מופצים בצורה לא חוקית. כדי להמחיש את גודל המצוקה היא צרפה רשימה של שעות עבודה ומאמץ שהשקיעה בסיפורים, צילומים, סטוריבורדים וקומיקס.

הסופרת מאיה וקסלר העלתה פוסט דומה ובו סיפרה כי ספרה ״חנינה״, שראה אור בשנה שעברה, מופץ גם הוא בצורה בלתי חוקית בטלגרם. ״מעבר לזה שההוצאה כמובן מפסידה, אני מפסידה פעמיים״, כתבה וקסלר. ״לא רק תמלוגים[...] אלא בעיקר את המוניטין שנבנה מעותקים שנקנים או מושאלים, מהביקורת".

פרוזת המקור וספרות הילדים הן הנפגעות הטריות מן הפעילות הפיראטית בטלגרם, אולם סופרות בז׳אנר הרומנטי טוענות שכבר זמן רב שספריהן הפופולריים מאוד נפרצים ומופצים בלי שהן זוכות לתגמול כלשהו, וכך כמובן גם הוצאות הספרים והאתרים הדיגיטליים.

הבעיה, אגב, מוכרת גם בשווקי ספרות אחרים ובהם בריטניה וארצות הברית, שם מתלוננים סופרים על גניבה והפצה של ספריהם הדיגיטליים, ולאחרונה גם אלה המקוריינים. לפני זמן לא רב אף התלונן השחקן והסופר הבריטי סטיבן פריי ש״קולו״ נגנב מהקלטות דיגיטליות של ספרי הארי פוטר, שניתן לרכוש באתרים שונים ברשת, ובאמצעות תוכנות בינה מלאכותית נעשה באותו קל שימוש חדש לצורך קריינות של טקסטים ללא ידיעתו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר