"זה הולך להיות מאוד מעניין": ארי פולמן מסתכל על ירושלים במבט קומי

הבמאי המוערך, שהביא את ישראל לטקס האוסקר, מצא את עצמו לאחרונה מתמודד עם אתגר חדש: איך להעביר את ההיסטוריה ארוכת השנים של ירושלים בכמה דקות ספורות • בראיון ל"ישראל היום" הוא מדבר על חשיבותו של צחוק טוב, שמסייע בעיקר לילדים להבין את אירועי העבר • בנוסף הוא חושף את הצעד הבא בקריירה

ארי פולמן. צילום: קוקו

אחרי שהפך את סיפורה של אנה פרנק לסרט אנימציה שזכה לשבחים בעולם, ביים סרט מדע בדיוני שהוצג לראשונה בפסטיבל קאן, ולאחר שהביא את ישראל לטקס האוסקר עם "ואלס עם באשיר", הבמאי ארי פולמן מצא את עצמו מתמודד עם אתגר חדש: איך מעבירים את ההיסטוריה עתירת השנים של ירושלים בכמה דקות בודדות - זאת לקראת פתיחת מוזיאון מגדל דוד במצודה העתיקה בעיר.

מיצג Shores of Eternity, צילום: Oded Antman

המקום מספר את סיפורה של ירושלים באמצעות מסלול שמתחיל בביתן הכניסה בשער יפו, עובר דרך עשר גלריות ונקודת התצפית במגדל פצאל ומסתיים ביציאה לעיר העתיקה - מסלול שמאפשר למבקרים להבין טוב יותר את ההיסטוריה של העיר ואת המציאות המורכבת שלה.

מוזיאון מגדל דוד בירושלים. צילום: Ricky Rahman

בין כל החללים, המיצבים והמיצגים שיש במוזיאון, ישנן גם שתי גלריות לתערוכות מתחלפות בנושאים עכשוויים המשלימים את סיפורה של העיר באמצעות שורה של יוצרים מובילים, בהם פולמן, אשר יצר את מיצב הכניסה לתערוכה החדשה ואמון על מגוון הסרטים שהופקו עבור המוזיאון, כולל סרטונים שמגוללים את ההיסטוריה של ירושלים.

הסרט שיצר פולמן מוקרן ישירות על קיר האבן העתיקה כבן אלף שנים, כשהאיורים המוקרנים כמו יוצאים מבין הסדקים של האבן וחוזרים לתוכה. הוא מתחיל בעיר כנען, ממשיך לסיפור עקדת יצחק שעל פי המסורת התרחש בהר המוריה, ממשיך אל דוד המלך שבחר בעיר לבירתו, בניית המקדש בתקופת הבית הראשון, החורבן וגלות בבל והחזרה לירושלים המפוארת של בית שני עד חורבנה על ידי הרומאים. הוא מסתיים בכותל המערבי עם תפילה ותקווה לשלום.

מתחילים בכנען, צילום: Ricky Rachman

"באתי עם ראש פתוח לזה", מספר פולמן. "הקשבתי ורציתי בעיקר לקבל את ההיסטוריה של ירושלים כאייקון ויזואלי. החלטתי שהלבנים בו יכתיבו את ההתרחשות על הקיר. זאת אומרת שהאנימציה מעוצבת לפי החרכים והפסים של האבנים בקיר, והכל מתוכנן על בסיס זה.

ארי פולמן, צילום: קוקו

"בגלל שזה בכניסה ויש משהו מאוד עוצמתי במיקום, רציתי גם שזה יהיה פאן, שאת נכנסת למוזיאון ואת לא מרגישה שנכנסת לאירוע דידקטי שבא ללמד על ההיסטוריה של ירושלים, אלא למקום עם הרבה הומור שההיסטוריה מסופרת דרכו גם בתמונה וגם בפסקול. ילדים מתמגנטים לזה.

"ילדים מתמגנטים לזה", צילום: Ricky Rachman

"אחרי שהבנתי שאני רוצה שזה יהיה מצחיק, זה התחיל להיבנות מעצמו, ויחד איתי הייתה המעצבת לנה גוברמן ובמאי האנימציה יוני גודמן. עבדנו על זה כשנה".

אחרי שהשקעת כמה שנים טובות באנה פרנק, אפשר לסמן כבר את הדבר הבא?

"עכשיו אני עובד על שני סרטים במקביל; האחד עיבוד לספר 'המוות והפינגווין' של אנדריי קורקוב, רק שלקחתי את העלילה באוקראינה בשנות ה-90 שהוא כתב ועשיתי אדפטציה לזמן הווה. השני הוא פיצ'ר ישראלי וזה הולך להיות מאוד מעניין".

"איפה אנה פרנק", צילום: יח"צ

עדיין אנימציה?

"לא. על אנה פרנק עבדתי 8 שנים. אני לא נהיה צעיר יותר. עכשיו אני צריך דברים שקורים יותר מהר".

כשנשאל על טיב הקשר שלו עם ירושלים, הוא מסיים את הראיון ואומר: "הבן שלי לומד בסם שפיגל, ואני בדרך אליו ממש עכשיו".  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר