אוטוטו יגיע אנריקה איגלסיאס להופעה נוספת בישראל, הגדולה ביותר שערך אצלנו עד כה וזו שצפויה להיות גם הגדולה ביותר, ככל הנראה, בקיץ 2018. גם הפעם יהיה שם צלם ההופעות ליאור כתר, לו ההופעה האחרונה של איגלסיאס בארץ תיזכר לעד כאחד הרגעים המתוקים בקריירה.
"לפני שנתיים צילמתי עבור אחד העיתונים את אנריקה איגלסיאס בהיכל מנורה מבטחים. חודשים עברו ועוד הרבה הופעות, ופתאום הוא החליט להעלות תמונה שלי מההופעה בתל אביב לאינסטגרם שלו. לא מספיק זה, גם התמונה קיבלה 80 אלף לייקים... זה היה מטורף".
אנריקה איגלסיאס בהיכל מנורה מבטחים // צילום: ליאור כתר
הצילום המדובר ועוד עשרות צילומי מוזיקה מרהיבים מוצגים בימים אלה בתערוכת הבכורה של כתר "#Moments – רגעים ברוק העולמי" (גלריית "כנפיים", בן דומא 21 יפו, נעילה בתאריך 25.5.18). המפתיע הוא, שתיק העבודות המרשים הזה מסכם למעשה קריירה קצרה של כשבע שנים, אז התחיל לצלם קבוע את הזמר עברי לידר, והשאר – היסטוריה בתמונות.
"מרגע שפגשתי את עברי ידענו שיש שם כימיה", נזכר כתר. "עברי בעצמו מאד אוהב צילום, מתעניין במצלמות ואף מצלם בעצמו בכישרון רב, יש לציין! רגע אחד שלא אשכח לעולם היה בהופעה ב-2014 בפסטיבל התמר. צילמתי כרגיל, ובמהלך ההופעה עברי החליט שהוא רוצה לצלם את הקהל – 3,500 איש. אני עמדתי ליד הבמה והצעתי לו שיצלם במצלמה שלי. הגשתי לו אותה, ובעודו לוקח אותה ממני הוא התחיל לדבר עלי עם הקהל: 'מכירים את ליאור?' הוא שאל, והקהל כמובן הריע... כמובן שדווקא לאותה הופעה גם הגיעו אשתי והילדים... הם היו מאד גאים בי, אבל אני אזכור את זה כאחד הרגעים המביכים בחיי", צוחק הצלם.
עטיפת האלבום "עברי לידר LIVE קיסריה" // צילום: ליאור כתר
עוד רגע שדחף את הקריירה של כתר קדימה הוא זה בו יצרה איתו קשר הזמרת הישראלית-צרפתייה המוערכת קרן אן. "כמו רוב האמנים שצילמתי, את ההיכרות הראשונית שלי עם קרן עשיתי דרך המוזיקה שלה. שמעתי אותה ברדיו והיא המיסה אותי מהרגע הראשון ומיד רצתי לחנות תקליטים לקנות שני אלבומים שלה, דווקא בצרפתית. אם מישהו אז היה אומר לי שהיא תזמין אותי בעצמה לצלם הופעה שלה בפריז, הייתי ממליץ לו ללכת לבדיקות".
אבל זה בדיוק מה שקרה. "הכרתי אותה כשהיא הגיעה לארץ להתארח בהופעה של שלומי שבן שצילמתי. כמה ימים אחר כך, קיבלתי ממנה מייל שבו היא מבקשת ממני אישור להשתמש בתמונה שצילמתי באותה הופעה. מיותר לציין שהלב שלי יצא מהחזה. מאז אני מלווה אותה בכל ההופעות שלה בארץ. היא טוענת שהתמונות שלי מוציאות אותה רוקרית...
"שנה שעברה היתה לה הופעה באולם 'אולימפיה' האגדי בפריז, אולם שרק המחשבה על כל המוזיקאים הענקיים שעמדו על הבמה שלו מעבירה בי צמרמורת. אמרתי לה שכדאי לצלם שם ותוך חודש וחצי מצאתי את עצמי על מטוס לפריז, טס לצלם אותה בהופעה באולימפיה!".
מוציא אותה רוקרית. קרן אן // צילום: ליאור כתר
החוויה הזו היא שדחפה למעשה את ליאור להאמין בעצמו מספיק עד כדי הרמת תערוכת יחיד מצילומיו. "תוך כדי ההופעה פעלתי אוטומטית, לא ממש חשבתי על זה שאני מצלם ב'קיסריה' של פריז... אבל כשנגמרה ההופעה והלחץ ירד ידעתי להגיד לעצמי – 'סחטיין, תראה לאן הגעת...'".
כמו כל אדם שעיסוקו כרוך בדרך כלשהי במוזיקה, גם ליאור (44) חי ונושם צלילים מגיל צעיר. את דמי הכיס שלו כנער הוציא על הופעות ותקליטים ואחרי הצבא עבד בחנויות מוזיקה. דבר נוסף שעשה לאחר השחרור היה ללמוד צילום. את השילוב בין שני התחביבים עשה לראשונה בהופעה של פיטר מרפי בשנת 2010: "לקחתי איתי מצלמה להופעה במשכן לאמנויות הבמה, וממש בלחיצה האחרונה באותו ערב יצאה התמונה ששינתה את חיי, וגרמה לי למעשה להתאהב בצילום מוזיקה".
בשנים 2015-2016 נשלח כתר מטעם אחד העיתונים לצלם בפסטיבל "רוק וורכטר" הבלגי, שם צילם אמנים כמו פלורנס אנד דה מאשין, לני קרביץ, בק, פטי סמית', רוברט פלאנט והכימיקל בראדרס. אם נתקלתם בפוסטר פרסום הופעת הכימיקל בראדרס בישראל בנובמבר 2016, אז צפיתם בתמונה שצילם כתר בבלגיה.
לני קרביץ בפסטיבל "רוק וורכטר" // צילום: ליאור כתר
עוד רגעים בקריירה של כתר, שאותם הוא למעשה מגדיר כ"חלומות שהתגשמו": צילום הרולינג סטונס בישראל ("מרוב לחץ הגעתי לפארק כבר בארבע"), הודעה בטוויטר מלהקת סאונדגארדן עם בקשה להשתמש בתמונה שצילם עם כריס קורנל המנוח, הפיקסיז הודו לקהל הישראלי ברשתות החברתיות עם תמונה שלו וצילומי ההופעות ההיסטוריות של רדיוהד וגאנס אנד רוזס בישראל.
עם כל כך הרבה חלומות שהתגשמו, לא פלא שכשנשאל בנוגע לחלום הכי גדול שעדיין לא הגשים הולך כתר על כל הקופה: "החלום הכי גדול זה לצלם את לד זפלין באיזה מופע איחוד... אבל אני משתדל להישאר ריאלי".
רוברט פלאנט בפסטיבל "רוק וורכטר" // צילום: ליאור כתר
הרולינג סטונס בישראל // צילום: ליאור כתר
את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו