קללת בית המלוכה: האסונות, הפרישות והשערוריות שמטלטלות את הממלכה

החדשות אודות מצבה הבריאותי של קייט מידלטון ממשיכות להסעיר את העולם, אבל זה לא האסון הראשון איתו מתמודדת משפחת המלוכה הבריטית בשנים האחרונות • מבט קצר בשושלת המלכותית מגלה לא מעט מאבקים • הנה סקירה קצרה על האירועים האחרונים שטלטלו את המשפחה הכי מתוקשרת בבריטניה

משפחת המלוכה הבריטית (ארכיון)

הכתר מתפורר: נדמה שבשנים האחרונות, בית המלוכה הבריטי מיטלטל מסערה אחת לאחרת. שערוריות, מחלוקות פנימיות וטרגדיות הפכו את משפחת המלוכה למוקד של סיקור תקשורתי בלתי פוסק, לעתים קרובות שלילי. הדבר היחיד שנראה יציב הוא הבלאגן התקשורתי עצמו.

דרך המלך: צ'ארלס השלישי הוכתר | רויטרס

מה גרם לתקופה הקשה הזו? האם בית המלוכה יצליח להתאושש ולשמור על מעמדו?

2020: פרישתם של הנסיך הארי ומייגן מרקל

המשבר החל עם הכרזתם של של הנסיך הארי ומייגן במרץ 2020 לפרוש מתפקידם כבני מלוכה. בני הזוג ציינו את הרצון לחיות חיים עצמאיים יותר, הרחק מאור הזרקורים התקשורתי. ההחלטה, שעוררה סערה תקשורתית, ם גרמה לקרע עמוק בתוך המשפחה, כאשר דווח כי המלכה אליזבת השנייה ושאר בני המשפחה לא קיבלו את ההודעה מראש.

בני הזוג מרקל והנסיך הארי בראיון לאופרה ווינפרי, צילום: רויטרס

הארי ומייגן העניקו מספר ראיונות נוקבים, בהם חשפו פרטים אישיים על חייהם. בראיון עם אופרה ווינפרי, מייגן טענה כי גורמים במשפחה הביעו דאגה לגבי צבע עורו של בנה, ארצ'י. ההאשמות גרמו למשבר אמון חריף בין בני הזוג לבין שאר בני משפחת המלוכה.

2021: מותו של הנסיך פיליפ

הנסיך פיליפ, הדוכס מאדינבורו, בעלה של המלכה אליזבת השנייה, הלך לעולמו באפריל 2021 בגיל 99. מותו של הדוכס סימן את סופה של תקופה עבור המלכה ועבור בית המלוכה כולו.

הנסיך פיליפ, צילום: אי.אף.פי

הנסיך פיליפ היה דמות מרכזית במשפחת המלוכה במשך יותר משבעה עשורים, ותמך במלכה לאורך כל שנות שלטונה. 

2022: פרשת הנסיך אנדרו

הנסיך אנדרו, הדוכס מיורק, בנה של המלכה אליזבת השנייה, נאלץ לוותר על תאריו הצבאיים והמלכותיים בינואר 2022 בעקבות מעורבותו בפרשת ג'פרי אפשטיין - מיליארדר אמריקני שהורשע בעבירות מין והתאבד בכלא בשנת 2019.

הנסיך אנדרו בהלוויית אביו, הנסיך פליליפ, צילום: רויטרס

הנסיך אנדרו היה אחת הדמויות הבכירות ביותר שהיו מעורבות בשערוריית הסחר בקטינות והניצול המיני שלהן. אזרחית ארה"ב בשם וירג'יניה ג'ופרה האשימה את אנדרו בשלושה מקרים של תקיפה מינית, עת הייתה בת 17, ואף תבעה אותו תביעה אזרחית. הנסיך אנדרו הכחיש את ההאשמות, אך הפרשה פגעה קשות בתדמיתו ובתדמית משפחת המלוכה.

2022: מותה של המלכה אליזבת השנייה

המלכה אליזבת השנייה הלכה לעולמה בספטמבר 2022 בגיל 96, לאחר שבעים שנות מלוכה.

הלוויית המלכה אליזבת בכנסיית ווסטמיניסטר // צילום: רויטרס (ארכיון)

מותה הותיר חלל עצום במשפחה ובממלכה, וסימן את תחילתו של עידן חדש תחת שלטונו של המלך צ'ארלס השלישי. המלכה אליזבת הייתה דמות אהודה ומאחדת בבריטניה וברחבי העולם. מותה עורר גל של אבל וצער, אך גם תקווה לעתיד תחת הנהגתו של המלך צ'ארלס.

2023: הכתרת המלך צ'ארלס השלישי

המלך צ'ארלס השלישי הוכתר רשמית למלך בריטניה במאי 2023. ההכתרה הייתה אירוע היסטורי, שסימן את תחילתו של פרק חדש בתולדות המלוכה הבריטית. הטקס נערך במנזר ווסטמינסטר וצ'ארלס ורעייתו קמילה הופיעו על מרפסת ארמון בקינגהאם.

המלך צ'ארלס נשבע אמונים, צילום: אי.פי

המלך צ'ארלס הבטיח לשרת את העם הבריטי ולשמור על המסורות של המלוכה. עם זאת, הוא גם ציין כי הוא מודע לאתגרים העומדים בפני בית המלוכה בעולם המודרני, וכי הוא מתכוון לעדכן את המוסד כדי שיתאים למאה ה-21.

2024: מחלת המלך צ'ארלס

בפברואר 2024 דווח כי המלך צ'ארלס חולה בסרטן. ההודעה עוררה דאגה רבה בקרב הציבור הבריטי, אך בית המלוכה הודיע כי המלך ימשיך למלא את תפקידו כרגיל.

המלך צ'ארלס, צילום: איי.אף.פי.

שבוע לאחר שפורסם כי צ'ארלס בן ה-75 אובחן עם סרטן, בית המלוכה הבריטי פירסם התייחסות רשמית ראשונה מצד המלך, בה הוא הודה לציבור על הדאגה ושיתך עד כמה זה מחמם את הלב לדעת שהשיתוף שלו סייע בהעלאת המודעות למחלה.

2024: מחלתה של הנסיכה קייט

במרץ 2024, הנסיכה קייט, נסיכת ויילס, הודיעה כי היא עוברת טיפולים כימותרפיים נגד סרטן. ההודעה הייתה מפתיעה, שכן הנסיכה קייט נעלמה מהעין הציבורית במשך מספר חודשים לפני כן.

הנסיכה קייט: ״חליתי בסרטן - אני עוברת טיפולי כימותרפיה״

הציבור הבריטי הביע תמיכה רבה בנסיכה קייט, והיא זכתה לשבחים על אומץ לבה ועל פתיחותה בנושא.

בנוסף לאירועים המרכזיים, היו מספר אירועים נוספים שהשפיעו על בית המלוכה הבריטי בשנים האחרונות ביניהם: לידתם של הנסיך ג'ורג', הנסיכה שרלוט והנסיך לואי, חתונתם המתוקשרת של הנסיך הארי ומייגן מרקל, כמו גם היחסים המתוחים בין הנסיך וויליאם והנסיך הארי.

על אף שלמשפחת המלוכה אין כמעט השפעה משמעותית על הממלכה ותפקידיהם כיום הם בעיקר סמליים, הם עדיין לוקחים חלק בפעילויות שונות ובאירועים מתוקשרים וכמובן תורמים גם לא מעט לתיירות והתעשייה בבריטניה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר