בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
כולנו מכירים את הנוף הניבט אלינו במהלך הנסיעות בכבישי הארץ, כאשר אלפי עגורנים פזורים באתרי הבנייה השונים, מקשטים את קו הרקיע. מה שרוב הקוראים לא יודעים זה שתחום מנופי הבניין פועל ללא הכשרה מתאימה, ללא פיקוח מספיק, עם שעות עבודה שחורגות מהמותר בחוק ומנופאים רבים שכלל לא הוכשרו לכך ומחזיקים בתעודות מזוייפות (או תעודות אמיתיות, אבל של מישהו אחר).
ענף המנופאות הוא הבעיה הדחופה ביותר כיום בענף הבניין. על כולנו לעשות הכל בכדי לשפר את הבטיחות הרופפת ואת התחזוקה הלקויה, שבגינם נמצא כיום בכל אתר בנייה עגורן אחד לפחות שעבר זמנו. התקנים מאפשרים ייבוא מנופים יד שניה מחו"ל אולם כיום לא נעשית כל בדיקה מקצועית על ידי מפקחים שיבדקו את כשירות המנופים ואיכותם.
העגורנאים - מפעילי המנופים - נאלצים לשבת בין 10 ל-14 שעות ביום, בלי תנאים מינימלים, בלי שירותים או ברז מים. הכל פועל בשיטת ה"יהיה בסדר", תופעת תאונות העבודה נמשכת, וכולם עוברים לסדר היום. אחת הסיבות למעגל הנורא הזה היא ששכר המנופאים גבוה ולכן תמיד יהיו מי שימלאו את התפקיד, גם אם הדבר כרוך בעבירה על החוק ובזיוף רישיון.
ענף הבניין בישראל מהווה כיום 11% מהתל"ג (התוצר הלאומי הגולמי), אך התאונות המתרחשות באתרי הבנייה מהוות יותר ממחצית תאונות העבודה בישראל, ומדובר בנתון שחייב להדליק את כל נורות האזהרה אצל האחראים.
רוב המנופאים מאוגדים כיום בהסתדרות, ואף נבחר ועד ארצי, חדש וצעיר, עם הרבה רצון לבצע שינויים ולהביא את הענף למקום אחר, להעלות את הרמה המקצועית והאיכותית ולעשות הכל בכדי שלא יפילו את תיק התאונות על מפעילי המנופים או על מנהלי העבודה. המטרה העיקרית והחשובה ביותר היא המלחמה ברשיונות המזוייפים ובשיטת העסקתם דרך חברות כח אדם, קבלת רישיון/תעודה ללא שום לימודים והכשרה, מבחן על סימולטור או מבחן מעשי.
חברות הבנייה מתנערות מאחריות
השמת העובדים דרך חברות כח אדם הפכה לשיטה המקובלת על חברות הבנייה בהעסקת מנופאים, בעיקר כדי לחמוק מאחריות פלילית במקרה של תאונה. כל תאונה בענף נופלת על כתפי מנהל העבודה, ואם מעורב בכך מנוף, אז גם המפעיל עלול למצוא את עצמו במעצר. חברות הבנייה מסירות מעצמן את האחריות מכיוון שכל העובדים מועסקים, כביכול, דרך חברת כח אדם, וכך האחריות מתגלגלת הלאה ואינה עוצרת אצל מי שאתר הבניה נמצא תחת אחריותו. העובד עצמו נותר לבד במאבק, ללא גב וללא גיבוי חוקי.
ועד המנופאים הארצי לא טוען למסכנות. להיפך. המנופאים מרוויחים טוב, אך יש להם דרישה מוצדקת - שחברות הבנייה יעמדו לצידם במאבק על הבטיחות ועל איכות מפעילי המנופים. האינטרס להכשרות, לפיקוח על תעודות המקצוע ולמניעת זיופן משותף הוא של כל הגורמים בענף ולא רק של המנופאים ושל הוועד המייצג אותם.
אם המדינה וחברות הבנייה לא ישכילו לתקן את העיוותים המסוכנים, המצב רק יחמיר ובסופו של דבר הציבור ישלם את החשבון.
ההסתדרות, היו"ר אמנון בר דוד ואנוכי, העומד בראש איגוד ענף הבניין והתעשיות הנלוות, נעמיד לטובת הוועד הארצי של סקטור המנופאים את כל הכלים בכדי להיאבק ולשנות את התופעות המדאיגות. אני ממתין בדריכות לכניסת השר הממונה, שייקח עליו את הטיפול במנהל הבטיחות ומנהל האכיפה וההסדרה. אנו נציג לו תוכנית שתסדיר את ענף המנופאות על מנת לשמור על חיי העובדים והאזרחים ובכך נצמצם את היקף התאונות בענף.
אמנם אנו עדים לירידה של 25% בהרוגים ובתאונות הבניין מתחילת השנה, אך זה לא מספיק. נמשיך להיאבק ביחד עם המנופאים ומנהלי העבודה ואין לי צל של ספק שנגיע ליעד.
בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות