עשרת הדיברות לפתיחת חנות באינטרנט

תשקיעו בשירות לקוחות, בסרטוני וידאו על המוצרים, תהיו פתוחים לביקורות ודעו איך להשתמש במקלדת בדרך אל ההצלחה • ערן צחי, מנהל פרויקט מסחר מקוון בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, מגיש: מורה נבוכים למעוניינים להתבלט בתחרות הצפופה בין חנויות האינטרנט הרבות

ערן צחי, מנהל פרויקט מסחר מקוון ארצי ב"מעוף" // צילום: עידן זליקוביץ

פתיחת חנות באינטרנט נשמעת כמו משימה קלה קל. זה אמנם קל, שלא לדבר על זול בהשוואה לפתיחת חנות רגילה במרחב הפיזי. כיום כבר לא צריך ידע בתכנות כדי להקים חנות, אפילו עצמאית, בזירת סחר מקוונת. אבל כמו שזה יכול להיות קל לכם, כך זה יכול להיות קל למתחרים שלכם.

פה מתחילה הבעיה של העסק הקטן שרוצה להצליח בגדול. התחרות הצפופה באינטרנט, כמו בחיים עצמם, יכולה להוות גורם מאיים עבור בעל העסק הקטן - הן מצד ענקיות כמו אמזון ואיביי, והן בעסקים קטנים שעשו את הקפיצה העסקית שלהם לאינטרנט בדיוק כמוכם.

ערן צחי, מנהל פרויקט מסחר מקוון ארצי ב"מעוף" - מערך השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, מציע כמה דרכים כדי לא להינזק מאותה תחרות ואולי אפילו לצאת ממנה כשידכם על העליונה ולפרוץ את תקרת הזכוכית העסקית.

תבינו את החולשות שלכם ושל העסק שלכם: בהתאם לכך נסו להתגבר עליהן, בייחוד כשמדובר במסחר מקוון. לדוגמה, אם אתם רוצים למכור ללקוחות בחו"ל והאנגלית שלכם לא מספיק מהוקצעת, שפרו אותה לפני שתפתחו את הפה או שתסמיכו גורם אחר מטעמכם שיטפל ויקדם את הפעילות האינטרנטית של העסק, מבלי לגרום למבוכה. עילגות מתקשרת ישירות עם חוסר מקצועיות. מספיקה שגיאת כתיב אחת כדי שהגולשים בחנות שלכם יורידו לכם נקודות ויינטשו ללא רכישה של מוצרים. 

בעלי עסקים רבים חושבים שאם הם הקימו חנות באינטרנט, המכירות יגיעו מעצמן. אז זהו שלא. כדאי שכל עסק קטן יבין שפתיחת חנות היא הצעד הראשון ולא האחרון. מהרגע שהחנות האינטרנטית נפתחת, זהו עסק אמיתי לכל דבר ועניין. מניהול המלאי, דרך שילוח ושירות לקוחות ועד שיווק ופרסום. זו עבודה אינטנסיבית שדורשות מיומנות, משאבי זמן וכסף ואפילו חשיבה לאייש את תפקיד מנהל החנות המקוונת בעובד ייעודי לכך.

קבלו ביקורות על מוצרים: ללמוד מהגדולים זו לא בושה, זו גדולה. קחו למשל את איביי, שהצליחה לפצח את אחד המחסומים הגבוהים והמבוצרים ביותר של המפגש קונה־מוכר באינטרנט, באמצעות מערכת ביקורות משומנת ומיוח"צנת. באיביי משתמש רשום ופעיל מקבל דירוג וביקורות. המוכר מקבל דירוג על השירות והאמינות בעוד שהקונה מקבל דירוג על אופן התנהלותו ברכישה ובקבלת המוצר. אל תקלו ראש בכל מה שקשור לביקורות ודירוגים. אם תאפשרו זו בחנות שלכם, תזכו לקבל ביקורות, הן חיוביות והן שליליות, שמהן תלמדו להשתפר ולעדכן. עבור רוכשים פוטנציאלים קריאת הביקורות מהווה עוד צעד חיובי בדרך לרכישה. 

סרטוני מוצר: עד שהטכנולוגיה תאפשר לנו למשש, להריח, למדוד ולהדפיס במדפסת הביתית את כל המוצרים שאנחנו קונים באינטרנט, כדאי שתספקו לקונים שלכם כמה שיותר מידע על המוצרים. המידע הבסיסי צריך כמובן להתבסס על שילוב בין טקסט לתמונה, אבל אם אתם חפצים שהמבקרים בחנות שלכם ירכשו חפצים, נסו לעורר אצלם את תחושת המציאות וזאת על ידי הפקת סרטוני מוצר. סרטונים ערוכים וממוקדים יוכלו לסייע לקונים שלכם בהחלטה לרכוש מוצרים. צלמו את המוצרים בשימוש של דמויות שקל יהיה למבקרים להתחבר אליהן. צלמו סצנה שמתארת כיצד המוצר עונה על צורך של הקונה הפוטנציאלי. אם תמונה שווה אלף מילים - סרטון מוצר שווה אלף תמונות.

מדיה חברתית: מדובר באחד הנכסים הגדולים ביותר שלכם. לעולם אל תשכחו לעשות בה שימוש. הנוסחה די פשוטה, אתם רוצים למשוך תשומת לב של גולשים ולכוון אותם לתהליך רכישת מוצרים מהחנות שלכם. הרשתות החברתיות הן נכס חשוב מאוד בשיווק ופרסום העסק שלכם, שכן הן מעמידות למפרסמים אפשרויות פילח קהל יעד על פי שורה ארוכה של פרמטרים: גיל, מין, תחומי עניין, מיקום גיאוגרפי, שפה ועוד. חיתוכים ופילוחים שיעזרו לכם להגיע בצורה ממוקדת וזולה לקהל היעד שלם. בד בבד, פרסום אורגני (לא ממומן) במדיות החברתיות, הפועל על עקרון "חבר מביא חבר", יעזור מאוד לפעילות העסקית שלכם. 

איכות תמונות גבוהה ותיאוריים ייחודיים: השילוב בין המסכים האיכותיים של הניידים שכל אחד ואחת מחזיקים היום ביד לבין טכנולוגיית הגלישה המהירה באינטרנט, מאפשרת לטעון תמונות באיכות גבוהה ובקצב מהיר. כדאי מאוד שתשכילו לצלם את המוצרים שלכם במצלמה באיכות גבוהה, על רקע ניטרלי (לבן), וזאת כדי שהגולשים יוכלו להתקרב הכי קרוב שהם יכולים למוצר - ולבחון אותו בתקריבים על גבול המיקרוסקופיים. 

המקלדת היא החרב שלכם בקרב שאתם מנהלים באינטרנט על ליבו של הגולש. תשתמשו בה בתבונה. לפני שאתם באים לכתוב תיאור מוצר, השחיזו את המקלדת, השתמשו בלשון חדה וברורה ואל תתביישו לפאר ולתבל את המוצרים שלכם בניחוחות של יוקרה, נחשקות ובעיקר בחוויה. לקוחות מחפשים באינטרנט חוויה ולהתחבר באופן רגשי למוצרים שאותם הם רוצים לרכוש.

שירות לקוחות ואמינות: עקרון "שגר ושכח" לא תקף באינטרנט למי שרוצה להצליח. עסקים אינטרנטיים לא מעטים מעידים שההצלחה הגיעה, בין היתר, מתוך ההבנה שהלקוחות רוצים ומעריכים שירות טוב. זה כולל שילוח מהיר של המוצרים, שהרי ממילא תחושת דחיית הסיפוקים של הקונים באינטרנט מצטמצמת והכיס נפתח. תעמידו אפשרויות לצ'אט חי עם נציגי החברה, כי ללקוחות חשוב לדעת שיש בני אדם בצד השני. תעמידו אפשרות להחזרת המוצר וביטול עסקה משתי סיבות: אחת, כי אתם מחויבים לכך מכוח החוק. שתיים, זה מתכון להגברת העסקאות בחנות שלכם. 

ראיון עם לקוח: נסו להגיע לכמה שיותר לקוחות ותשאלו אם אכפת להם לענות על כמה שאלות לגבי המוצר, שירות, חווית קנייה, מחירים וכדומה. תעלו את הסרטון בתצורתו האותנטית ביותר לחנות שלכם ותראו כמה ציפיות יגיעו ואחריהן הרכישות. פעולה פשוטה זו יכולה להגביר את האמינות שלכם ושל החנות, משום שכיום - המלצות של לקוחות אחרים הן המפתח להגיע ללקוחות חדשים נוספים. 

מבצעים: כל אחד רוצה לעשות עסקה טובה. הרבה מאוד כלכלנים התנהגותיים, כמו פרופסור דן אריאלי, יספרו לכם שבני אדם ירגישו שהם "הרוויחו" כסף כשהם קנו מוצר זול במבצע. לא חשוב שהם הוציאו כסף ועכשיו הם "עניים" יותר ב־X כסף, הצורך שלהם לקנות בזול משהו יקר - חזק יותר. רציונלי זה לא, אבל אתם יכולים ליהנות מדפוסי החשיבה והרגש האלה ולהציע מבצעים, הנחות, מארזים משתלמים יותר של כמה פריטים ועוד.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר