דו"ח חמור על ועד התעשייה האווירית

מבקר המדינה קובע: עלות שכר העובדים הגיעה לעשרות מיליונים, רכבים ניתנו בניגוד לנהלים • יו"ר הוועד לשעבר, השר חיים כץ: "פעלתי בניקיון כפיים"

"פעלתי בניקיון כפיים". השר חיים כץ // צילום: דודי ועקנין

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, פרסם היום (ראשון) דו"ח חמור על יחסי הגומלין בין הנהלת תעשייה אווירית ולועד העובדים, בתקופת היו"ר לשעבר ושר הרווחה כיום, חיים כץ.

מדובר בדו"ח היסטורי, שכן לראשונה בדק משרד מבקר המדינה את יחסי גומלין בין הנהלה של חברה ממשלתית לבין ארגון העובדים שבחברה. זו הפעם הראשונה שמבקר המדינה מבקר גוף שמוגדר כ"אגודה עותומנית'"שלכאורה חסינה מביקורת. תעשייה אווירית לישראל היא חברה ממשלתית מהגדולות והחשובות במשק, ובתקופה בה התבצעה הביקורת, 2016-17, הועסקו בה כ-16 אלף עובדים.

המבקר סיפר כי "גורמים שונים ובהם ההסתדרות ניסו למנוע את הביקורת בטענה שלמבקר המדינה אין סמכות לבדוק נושאים הקשורים לוועד עובדי תעשייה אווירית. ההסתדרות וארגון העובדים אף עתרו לבג"ץ כדי למנוע את ביצוע הביקורת. בסיכומו של דבר הם שביקשו מבג"ץ למחוק את העתירה, והיא אכן נמחקה".

מיליון שקלים בשנה למזכיר

לפי הדו"ח, במשך שנים רבות העבירה התעשייה האווירית לאגודת העובדים, שהיא הזרוע הפיננסית של ועד העובדים בחברה, כ-15 מיליון שקלים בשנה. משנת 2006 עד שנת 2018 הועברו כ-180 מיליון שקלים. כמו כן, החברה אף השאילה עובדים לארגון העובדים כדי שיפעלו במסגרתו.

נוסף על כך, החברה מימנה את עובדי אגודת העובדים ועובדי החברה שפעילים בארגון העובדים. לדברי המבקר, "קיימת תופעה של חברי ועד שמייחדים את רוב זמנם או את כולו לפעילות בוועד ולא לעבודה בחברה, ללא כל נוהל, סיכום או הסדר בעניין זה, ללא פיקוח ושלא בהתאם להסכם הקיבוצי. מדובר בכך שתעשייה אווירית משקיעה מדי שנה עשרות מיליוני שקלים מכספי ציבור במימון עלות ההעסקה של עובדים באגודת העובדים ועבור ארגון העובדים".

למזכיר אגודת העובדים, אהוד נוף, לא הייתה משרה בתע"א, והוא ייחד את כל זמנו לפעילות בארגון העובדים. זאת בלא שהתקבלה כל החלטה בעניין זה. עלות העסקתו לחברה הסתכמה בכמיליון שקל בשנה.

הכניסה למפעל תעשייה אווירית בנתב"ג // צילום: יוסי זליגר

הדו"ח עוסק גם בפעילות ש.א.ל. (שירות אשראי לעובד): במשך יותר מ-40 שנה, מקיימת  ש.א.ל. פעילות עסקית-מסחרית עצמאית בשטח שכולל 26 דונם ושטח בנוי של 5,028 מ"ר, ששייך לתע"א  (למעשה מדובר במעין קניון שפועל במרכז הארץ - בסמוך לנתב"ג). מפעילות זו מפיקה ש.א.ל רווח נקי של יותר מ-2 מיליון שקלים בשנה. כאשר הרווחים נותרים בקופתה ואין היא משלמת לתע"א דמי שכירות.

בנוסף, המבקר מצא כי ניתנו הטבות מפליגות לחברי ועד - אחזקת רכב ורכב צמוד: ל-25 מ-46 חברי ועד שמקבלים רכב צמוד ניתן הרכב בלי שעמדו בדרישות שנקבעו בנהלי החברה לעניין זה. 

זאת ועוד, לכמחצית מחברי הוועד יש הקצאה קבועה של כ-30 עד 50 שעות נוספות לחודש. השכר עבור השעות הנוספות של חלק מחברי הוועד מסתכם בעשרות אלפי שקלים בחודש. כאמור, רבים מהם מייחדים את רוב זמנם, ולעיתים את כולו, לפעילות בוועד ולא לעבודה בחברה. עלות שכר לחבר ועד עשויה להסתכם במאות אלפי שקלים בשנה.

"שיקולי יעילות לא הכריעו בפיטורים"

בדו"ח הביקורת קובע המבקר כי טיפול החברה בהליכים משמעתיים שבהם מעורבים חברי ועד התאפיין בכמה דרכים קבועות -  התמשכות הליכים, היעדר האכיפה של הדין המשמעתי בהליכים הננקטים נגדם, פער בין האופן שבו תפסה החברה את חומרת העבירות לבין הטיפול המשמעתי שניתן להן בסופו של דבר.

לדברי המבקר, "קיים חשש כבד שההליך המשמעתי התקיים בהתחשב במעמד המיוחד שיש לוועד העובדים בחברה, במעמדם המיוחד של מזכירי הוועד ובמיוחד המזכיר דאז, מר חיים כץ".

לדברי מבקר המדינה, "ליחסי הגומלין בין הנהלת התעשייה האווירית לבין ארגון העובדים - שבמשך שנים עמד בראשו השר חיים כץ וכעת עומד בראשו בנו - יש השפעה רבה על החברה ועל היכולת להניע בה תהליכים וכפועל יוצא מכך על מצבה הכלכלי". 

עוד מעלה הדו"ח כי על פי תוכנית ההבראה, שיעור המפוטרים מקרב העובדים הקבועים שהיו מיועדים לפרוש במסלול פרישה מוקדמת אמור היה להסתכם ב-82%, לעומת 18% במסלול פיצויי פיטורין, וזאת אף שהוצאותיה של החברה על מסלול פרישה מוקדמת כפולות מהוצאותיה על מסלול פיצויי פיטורין. בפועל שיעור העובדים הקבועים שפרשו במסלול פרישה מוקדמת עד מרץ 2018 היה כ-97% מכלל העובדים הקבועים שפוטרו. מכאן עולה חשש ששיקולי יעילות לא היו השיקולים המכריעים בבחירת העובדים שיפוטרו במסגרת הסכם ההבראה.

"גורמים שונים ניסו להכשיל את הדו"ח". המבקר יוסף שפירא // צילום: אורן בן חקון

לפי הדו"ח, במשך שנים, לא מימשה הנהלת החברה את מלוא סמכויותיה, בממשקים שבין החברה לבין ארגון העובדים בה. עד כדי כך שלעיתים ארגון העובדים עשה בחברה כבתוך שלו. אופן תפקודה של הנהלת החברה שיקף פגיעה בעקרונות המשטר התאגידי והעביר מסר ניהולי שלילי שתרם ליצירת תרבות ארגונית פסולה. 

המבקר קובע בדוח כי "יש להפסיק לאלתר דפוס פעילות זה. הממצאים החמורים המתוארים בדוח מובאים לפתחם של הנהלת החברה והדירקטוריון שלה וכן לידיעת רשות החברות, כדי שיפעלו ללא דיחוי לכך שדפוס פעילות זה יופסק לאלתר".

תגובות

השר חיים כץ מסר בתגובה: "חלק מהערות המבקר כבר תוקנו וחלק מהערות נובעת מאי הבנה של משרד מבקר המדינה בעולם יחסי העבודה. הדוח מוכיח כי פעלתי בניקיון כפיים מוחלט וכי לאורך כל הדרך ראיתי רק את טובת העובדים, הארגון, והמפעל לנגד עיניי. לצערי ובניגוד לחוק, חלק מהדו"ח הודלף והתפרסם בתקשורת ונעשה בו שימוש שנועד לפגוע בשמי הטוב. אמשיך לייצג ולשמור על זכויות עובדים וגמלאים גם בכנסת הבאה וביתר שאת".

מהתעשייה האווירית נמסר: "התעשייה האווירית מברכת על בדיקת המבקר וכבר החלה להפיק לקחים ולבצע תיקונים בנושאים שהועלו בו. יודגש כי הנושאים בהם עוסק הדו"ח קשורים כולם בדרכי פעילות שהיו נהוגות בחברה במשך עשרות רבות של שנים.  החברה מצויה כיום בעידן של שינוי דרמטי הכולל את כל רבדי התנהלותה הארגונית והעסקית, לרבות מאפייני הממשקים עם ארגון העובדים.

"כבר עם קבלת טיוטת הדו"ח, לקחה החברה לתשומת ליבה את הנושאים שהועלו בו והחלה בפעולות לטיפול בהם, בהובלת הדרגים הבכירים ביותר בחברה, בין היתר בנושאי המימון והבקרה על כספים. הנהלת החברה פועלת להבטחת קיומן של נורמות ראויות של ממשל תאגידי ואתיקה כבסיס לכל פעילותה, ותפעל לרענונם, כינונם ויישומם של כל המנגנונים הנדרשים על מנת להבטיח זאת".

מארגון עובדי התעשייה האווירית נמסר בתגובה: ״אנו מקבלים את הערות הביקורת ופועלים ליישומן. לשם הטמעת השינויים הנדרשים, כבר הוקם צוות מקצועי בראשות פרופ׳ ירון זליכה שהחל בעבודה.  ארגון העובדים מתנהל בשקיפות מתוך מחוייבות לעובדי החברה ולפני מספר חודשים פרסמנו את הנתונים הכלכליים לכל העובדים.

"הד"וחות הכספיים המבוקרים של ארגון העובדים גלויים אף הם ועומדים לרשות הנהלת החברה. לזכות עובדי התעשייה האווירית עומדת קרן הגנה לשעת חרום. במשך למעלה מ-25 שנה הצלחנו לחסוך כ- 5,700 ש״ח לכל עובד מכספים שהופרשו על ידי העובדים בלבד. כספי הקרן מנוהלים באחריות ומבוקרים על ידי אנשי מקצוע מיומנים. ארגון עובדי התעשייה האווירית מגן על הביטחון התעסוקתי של העובדים ואנו גאים על כך שלעובדים זכויות ותנאים סוציאליים ראויים בחברה״.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר