רשות החברות נדרשה לחייב את הנהלות נמלי אשדוד וחיפה להשית מראש את הסיכון לתשלום פיצויים לנזקי שביתות על ראשי הוועדים והעובדים שיזמו את השביתות - ולא על הציבור הרחב.
הרקע לדרישה הוא תביעה ייצוגית שהוגשה באוגוסט האחרון בסך 4.5 מיליארד שקלים נגד נמלי חיפה ואשדוד בשל שיבושי עבודה והשבתות שנקטו עובדי הנמלים. בכתב התביעה נטען כי חברות הנמלים עשו יד אחת עם העובדים השובתים כדי להשתמש בנשק השביתה להפעלת לחץ על המדינה לצורך קידום מעמדם בתחרות העתידית מול הנמלים החדשים.
במכתב ששוגר לאחרונה והוגדר "דחוף", פונים בפורום קהלת למדיניות לנציג רשות החברות ודוחקים בו למנוע מצב שבו אזרחי ישראל, באמצעות החברות הממשלתיות, יהיו אלו שייאלצו בעל כורחם לשלם מכיסם פיצויי עתק במקרה שהנמלים יפסידו בתביעה. "הציבור הישראלי כבר שילם מחיר כבד בגין שביתת העובדים, אין לקבל תוצאה אבסורדית שלפיה ייאלץ לשאת בעלויות נוספות כתוצאה מהתנהגותם הפראית וחסרת האחריות של עובדי הנמלים", כותב סמנכ"ל פורום קהלת למדיניות, מאיר בוחניק, לראש יחידת ביטחון נמלים ותיירות ברשות החברות, מאיר שמרה.
בקהלת מבקשים מרשות החברות "לשקול בכובד ראש" שיגור הודעת צד שלישי נגד העובדים, ובפרט ראשי ועדי העובדים בנמלים, שנקטו את השביתה כדי שהם יהיו אלו שיישאו בסיכון לתשלום על נזקי השביתה הבלתי חוקית שאותה יזמו. "חברות הנמלים נדרשות ואף מחויבות לבחון יישום צעדים אלו על מנת למנוע את חשיפת החברות לנזק עתידי אשר עלול לסכן את יציבותן", כותבים בקהלת, ומוסיפים כי עד עתה לא ננקטו צעדים מעין אלו.
לדברי בוחניק, "כל בחירה של החברה שלא לבצע צעדים אלו בשל שיקולים חיצוניים ולא עסקיים מנוגדת לשכל הישר, לאינטרסים המסחריים של החברה ולחובת הזהירות המוטלת על הנהלת החברה והדירקטוריון, ואף עולה לכדי פעולה אסורה ובלתי חוקית המנוגדת בתכלית לעקרונות החוק והפסיקה". ברשות החברות בחרו שלא להגיב.