הגירעון תופח, הוצאות הממשלה עולות: נחשף דו"ח החשב הכללי

הגירעון התקציבי ב-2018 עמד על 38.6 מיליארד שקלים, כ-3% מהתוצר • החוב הציבורי לראשונה מזה עשור במגמת עלייה • לא ברור כיצד תפח הגירעון תוך חצי שנה בלבד ל-54 מיליארד

רה"מ נתניהו ושר האוצר משה כחלון (ארכיון) // צילום: קונטקט

אתגרי הממשלה הבאה: הדו"ח הכספי המסכם לשנת 2018, שפורסם היום (שלישי) על ידי החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו, חושף לא מעט נתונים מדאיגים. מעיקריו: הגירעון הממשלתי תופח, ההכנסות ממסים יורדות, הוצאות הממשלה עולות, החוב ביחס לתוצר גדל וההכנסות מתמלוגים עולות אבל פחות מהמתוכנן.

חשוב להדגיש שהכתובת הייתה על הקיר: כבר בחודש דצמבר האחרון היו כל העדויות המפלילות על הגירעון הממשלתי התופח, כאשר הוצאות הממשלה חרגו מ-30% מהתוצר וההכנסות ממסים נפלו מטה מתחת ל-20% (19.6%), שפל שלא זכור כמותו מזה שנים רבות. אבל בדו"ח המסכם ל-2018, שמתפרסם היום, כתוב שהגירעון התקציבי ב-2018 היה בדיוק 2.9% תוצר (38.7 מיליארד שקלים) – חריגה קטנה של 200 מיליון שקלים בלבד מהמותר. הדו"ח מתפרסם במחצית 2019, ואין בו הסברים איך תפח הגירעון התקציבי מ-2.9% בדצמבר 2018 ל-3.8% ביוני 2019, כלומר מ-38.7 מיליארד שקלים ל-54 מיליארד שקלים. 

דיון הממשלה על הקיצוץ הרוחבי (ארכיון) 

 

במבט רב שנתי, ניתן להבין שהמצב 'לא כל כך נורא', שכן כבר היו שנים עם גירעונות גרועים יותר: ב- 2012 הגרעון עמד על 3.9%, ב- 2009 - על 4.9%. עם זאת בשנים 2014-2017 הגירעון התקציבי היה בין 1.9% ל-2.1% בלבד לשנה.

העדויות לבעיה בגירעון, כאמור, עלו על פני השטח כבר ב-2018. ההכנסות ממסים בממוצע כאחוז מהתוצר ירדו מ-26.4% ל25.5%, ובחודש דצמבר צללו מטה ל-19.6%. מנגד, הוצאות הממשלה צמחו מ-27.1% ל-28.5%. דווקא מ-2009 הוצאות מערכת הביטחון כאחוז מתקציב המדינה ירדו מ-22.6% ל-19.6% , מלבד בקיץ 2015 בזמן מבצע 'צוק איתן', בו הוצאות הביטחון נסקו מעלה ל-21.6%. 

תקציב הביטחון השקלי מנגד, גדל באותן השנים והגיע ל-64.7 מיליארד שקלים ב-2018. הוצאות הריבית כאחוז מהתקציב ירדו מ-11.5% ל-8.2% בלבד בהתאמה. 12 מיליארד שקלים שנחסכו בתשלומי ריבית הופנו להוצאות המשרדים האזרחיים ולמימון תוכניות נטו.      

 

2018: שנת תפנית שלילית ביחס החוב בתוצר

ב-2018 לראשונה הייתה תפנית שלילית ביחס החוב בתוצר: החוב הציבורי הכולל כאחוז מהתוצר עלה מ-60.5% ל-61%, ולפי בנק ישראל הוא בדרכו חזרה מעלה בכיוון של 65%, לאחר שמאז 2009 ועד 2017 החוב הציבורי הכולל ירד מ-74.6% ל-60.5%. החוב הממשלתי כאחוז מהתוצר עלה מ-58.8% ל-59.4%, וכעת צפוי לחצות חזרה מעלה מעל לרף 60% - לאחר שמאז 2009 ועד 2017 החוב הממשלתי ירד מ-73.1% ל-58.8%. בשקלים החוב הממשלתי גדל ב-5.5% ב-2018 ועמד על 788.3 מיליארד שקלים, לעומת 747.1 מיליארד שקלים ב-2017. החוב הממשלתי במטבע חוץ [מט"ח] הסתכם ב-113.7 מיליארד שקלים, והחוב המקומי הסחיר עמד על 433.7 מיליארד שקלים. 

 

ההכנסות מתמלוגים עולות אבל פחות מהמתוכנן

ההכנסות מתמלוגים ב-2018 גדלו ב-316 מיליון שקלים והסתכמו ב-2.18 מיליארד שקלים: משרד האנרגיה – 871 מיליון שקלים, רשות מקרקעי ישראל – 361 מיליון שקלים, משרד הכלכלה 279 מיליון שקלים, משרד התחבורה – 243 מיליון שקלים ומשרד הביטחון רק 57 מיליון שקלים.

ההכנסות מתמלוגים בפילוח לפי תחומי פעילות כלכלית: גז ונפט – 860 מיליון שקלים, אשלג – 462 מיליון שקלים, חצץ וחול – 361 מיליון שקלים, תחבורה ציבורית – 243 מיליון שקלים. 

הכנסות הממשלה ממאגר הגז משדה תמר, עם זאת, פחות "מרשימות" מהצפוי: 857 מיליון שקלים ב-2018, לעומת 778 מיליון שקלים ב-2017 – גידול של 79 מיליון שקלים בלבד.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר