המועצה הישראלית לצרכנות הגישה שלשום בקשה לאישור תובענה ייצוגית בהיקף של 400 מיליון שקלים נגד חברות הסלולר סלקום, פלאפון ופרטנר על גביית כספים מלקוחות עבור שירותי תוכן ללא הסכמתם.
התובענה עוסקת בתופעה רחבה שהתרחשה במשך שנים, לכל הפחות עד לרפורמה שבוצעה על ידי משרד התקשורת בשנת 2011. מהתובענה עולה כי חברות הסלולר נהגו לגבות כספים עבור "שירותי תוכן", מבלי שקיבלו הסכמה מראש מהצרכנים כפי שנדרש.
בחשבונות שקיבלו הלקוחות לא פורט שירות התוכן שבגינו נעשה החיוב, אלא צוין כי הסכום נגבה בגין "שירותי יוניסל", "שירותי טלכלל", "שירותי סלאקט" או שירותי "שמיר מערכות", ללא פרטי ספק התוכן עצמו. כשהלקוחות פנו לחברות הסלולר כדי לברר את פשר החיובים שנגבו ללא הסכמתם, חברות הסלולר התנערו ואמרו כי אינן יודעות בגין איזה שירות תוכן בוצע החיוב שכן הן בסך הכל "צינור" או אמצעי לגבייה. פנייה לחברת הסליקה או לספקי התוכן הופנתה חזרה לחברות הסלולר.
חברות הסלולר נהגו לגבות כספים עבור "שירותי תוכן", מבלי שקיבלו הסכמה מראש מהצרכנים כפי שנדרש // צילום: יהושע יוסף
כמו כן, חברות הסלולר נטלו נתחים גדולים, שהגיעו עד כדי 50%, מהסכומים שנגבו מהלקוחות, ויתרת הסכום חולקה בין האגרגטור לספק התוכן. האגרגטור נתן לחברות הסלולר שיפוי מלא מפני תביעות שתוגשנה על ידי לקוחות. לכן, נטען בתביעה, עצם הגבייה של שיעורים כה גבוהים על ידי חברת הסלולר, תוך קבלת כתב שיפוי מהאגרגטור, מראה כי היא לא שימשה רק "צינור גבייה" אלא היתה גורם מהותי מאוד בעסקה שאפשר לכל התעשייה הזו להתנהל.
לטענת המועצה לצרכנות, אף שמשרד התקשורת הבהיר לחברות הסלולר כבר בשנת 2007 כי הן נוהגות שלא כדין בכך שאינן מוודאות את הסכמת הלקוח לעסקה ולתנאיה, חברות הסלולר המשיכו להשתמש במכשיר הסלולר כבמעין "כרטיס אשראי" לצורך גבייה עבור צדדים שלישיים מבלי לקבל את הסכמת הלקוח.
עוד בנושא:
גם היום: שביתה ועיצומים בפלאפון ובסלקום
כשכל פניות משרד התקשורת אל חברות הסלולר לעצירת התופעה לא הועילו, שונה בשנת 2011 הרישיון של חברת הסלולר ובמסגרתו נחסמה כברירת מחדל האפשרות לחייב לקוחות בגין שירותי תוכן. בעקבות תיקון זה ברישיון, גוועה תעשיית שירותי התוכן וכמעט חדלה מלהתקיים.
בחודש נובמבר 2018, במסגרת הליך תובענה ייצוגית שהתנהל נגד פרטנר, אושר לנהל נגדה תובענה ייצוגית רק בגין הכספים שנגבו על ידיה עבור ספק תוכן ספציפי, ולא בגין כלל הכספים שנגבו עבור כלל ספקי התוכן באותה שיטה.
מוקד שירות של פלאפון // צילום: קוקו
לעמדת המועצה לצרכנות, בהתחשב בחומרת התנהלות חברות הסלולר, בהיקף התופעה ובהיקף התלונות שהתקבלו, הן במועצה והן במשרד התקשורת, הוחלט להגיש תובענה ייצוגית נגד כל חברות הסלולר על הגבייה בגין כל שירותי התוכן.
מנכ"ל המועצה לצרכנות עופר מרום אומר כי "תובעים ייצוגיים שהגישו בקשות בעבר, לא הצליחו עד היום להביא לסיום ההליך בהצלחה, ועל כן המועצה לצרכנות התגייסה על מנת לסייע לכלל הציבור שנפגע וחויב ללא ידיעתו וללא הסכמתו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו