התאגדות האופנה והמסחר מאיימת בהשבתה

ברשתות טוענים כי ללא רשת ביטחון ממשלתית, הן יצללו עמוק יותר בתוך הבור הכלכלי שאליו נקלעו בשל משבר הקורונה

קניון עזריאלי בצל הקורונה // צילום: יהושע יוסף

משבר הקורונה הולך ומחריף בענף הקמעונאות: התאגדות רשתות האופנה והמסחר קוראת לכל החברות הקמעונאיות לפתוח בשביתה כללית ולסגור את שעריהן. 

במכתב שנשלח לבכירי רשתות רבות בארץ נכתב: "אנחנו, חברי ועד הפעולה שמנהלים עבורכם את המאבק הגורלי ביותר שהיה לקמעונאים ב-30 השנים האחרונות, מודיעים לכם כי לאחר דיונים מרתוניים והתלבטויות קשות, קיבלנו פה אחד את ההחלטה הבאה: כיון שפתיחת החנויות בעת הזו, ללא קבלת רשת ביטחון ממשלתית, רק תעמיק את ההפסדים הכבדים ואת הבור שאליו נפלנו, אנחנו קוראים לכל רשתות האופנה והמסחר לפתוח בשביתה כללית ולסגור את שעריהן עד שדרישותינו המינימליות לעזרה מהממשלה, כפי שהוצגו בפירוט רב בישיבה עם ראש הממשלה, תתקבלנה במלואן".

רה"מ נתניהו // צילום: אלכס קולומויסקי
רה"מ נתניהו // צילום: אלכס קולומויסקי

על המכתב התקיף חתומים, בין היתר, מנכ"ל קבוצת פוקס הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים של אופטיקה הלפרין יעקב הלפרין, הבעלים של קבוצת קפה קפה רונן נמני, בעלים משותף ומנכ"ל קבוצת קסטרו גבי רוטר, הבעלים והמנכ"ל של צומת ספרים אבי שומר, מנכ"ל קבוצת גולף רביב ברוקמאייר, יו"ר קבוצת בריל שחר תורג'מן, מנכ"ל המשביר לצרכן רמי שביט והבעלים של פקטורי 54 רוני אירני.

עוד הם כתבו: "ממשלת ישראל תמשיך לממן את שכרם של 350 אלף עובדינו, כשלושה מיליארד שקלים בחודש, עד שתשכיל להבין את גודל המשבר ועוצמת פגיעתו האנושה, ותקבל את דרישותינו במלואן. אין לנו מדינה אחרת, אין לנו פרנסה אחרת ואין לנו כל אפשרות לפתוח את החנויות ללא קבלת רשת הביטחון הממשלתית". 

בנוסף לכך, במכתב שנשלח היום (רביעי) מטעמם לראש הממשלה לאחר שיחתם עימו שלשום, ציינו ברשתות: "על אף ההבנה העמוקה והכנה שגילית למצוקותינו, מקורות רשמיים בתוך משרד האוצר עידכנו אותנו הבוקר כי אין בכוונתם ליישם את המתווה שהצענו לך. כך נאמר לנו במפורש ובכוונת מכוון. 

קניון שבעת הכוכבים נסגר בגלל התפרצות הקורונה בארץ // צילום: עמי שומן
קניון שבעת הכוכבים נסגר בגלל התפרצות הקורונה בארץ // צילום: עמי שומן

"כבוד ראש הממשלה, אנחנו במצב חירום כלכלי וקיומי. כולנו רגע לפני קריסה. מעבר להפסדי העתק שיצרו לנו חודשים מרץ ואפריל, אנו חוששים שהגרוע מכל עוד לפנינו. כל חנות שתיפתח בימים אלה, תצליח להגיע לפדיון של 50 אחוזים, במקרה הטוב, מהפדיון שאליו הגיעה לפני המשבר. בפדיונות כאלה, פתיחת החנות תהיה הפסדית ורק תעמיק את המשבר החריף. אנחנו מעלים על הכתב כאן, שוב, את המתווה שהצגנו בפניך. מתווה הגון, מינימליסטי מבחינת הצרכים שלנו אבל כזה שמתחשב גם בשאר צרכי הקופה הציבורית". 

הם הוסיפו במכתב לנתניהו כי "האוצר סבור שאנו חבורה של 'עשירים חזירים'. האוצר שוכח שאנו אנשי עמל המפרנסים 350 אלף משפחות בישראל. אל תיתן לבכירי האוצר לתעתע בך".

בתוך כך, אחר הצהריים התקיימה פגישת חירום של נציגי התאגדות רשתות האופנה והמסחר והעסקים הקטנים והבינוניים במשרדי קבוצת פוקס, במטרה להציג תכנית כלכלית דחופה, שתתמוך בחברות הקטנות, הבינוניות והגדולות באופן מיידי.

לדברי המשתתפים, המפגש נערך לאור העובדה שמשרד האוצר עדיין מתנגד למתווה שהוצג בפניו לאחרונה.

 "אנחנו יושבים כולם ומחכים שמה שביבי החליט יבוצע באוצר", אמר מנכ"ל קבוצת פוקס הראל ויזל. "האוצר לא נתן עדיין תשובה רשמית. עבר חודש וחצי. כסף לא מגיע לאנשים. יש פה אסון. אני, כישראלי, לא נותן אולטימטום לראש ממשלה בישראל. לא קבעו דד ליין. המכתב שיצא מבהיר דבר פשוט: בלי עזרה - אין יכולת כלכלית לעסקים לפתוח את החנויות. אנחנו לא פותחים בהשבתה כי אנחנו סגורים. 

"בשביל לצאת מהשביתה צריך אוויר. שמעתי סיפורים על עסקים רבים, ביניהם של קוסמטיקאיות ושל מוכרי פלאפל. כולם מרוסקים. צריכים להזרים כסף. שום תכנית לא יצאה לשטח. מה אתם רוצים, שזה שמוכר פלאפל ידליק את עצמו עם מדורה?".

הלפרין. "אין לנו אוויר לנשום" // צילום: יהושע יוסף
הלפרין. "אין לנו אוויר לנשום" // צילום: יהושע יוסף

יעקב הלפרין, הבעלים של אופטיקה הלפרין, הוסיף: "היינו בלשכה של רה"מ נתניהו, איש חם, ענייני מאוד, שירד לרזולוציות עם כל בעל עסק כאילו הוא שותף בעסק. נדהמתי מהעומק. יצאתי בהרגשה טובה. הייתה תחושה שהוא הבין שאין לנו אוויר לנשום. 

"היום קיבלנו ד"שים. לא קיבלנו תשובות רשמיות. לא קיבלנו תשובה מהאוצר. קיבלנו משב רוח מפקידים באוצר ששולטים במדינה. הם שולטים כי הם שם לאורך שנים ושר האוצר כל פעם בא והולך. הם עושים מה שהם רוצים. 

"אנחנו רוצים לחזק את ביבי ברוח גבית מול האוצר. אנחנו לא מעניינים אף אחד ואין לנו אפשרות לעמוד במעמסה הזו של פתיחת חנויות כעת. בשביל זה צריך דלק. הטראפיק צפוי להיות נמוך יותר והפדיונות בהתאם, וההוצאות הן אותן הוצאות. אנחנו הפרה החולבת של מאות מילוני שקלים בשנה. כדי להניע אותה צריך סטארטר. אם לא ישימו מנוע - האוטו לא ייסע". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר