צפייה בטלוויזיה (אילוסטרציה) | צילום: GettyImages

בדיקת המועצה לצרכנות: חשש להטעיה במאות פרסומות

מנתוני היחידה למניעת הטעיות, שבדקה מדגמית כ-1,000 פרסומות בשלושת החודשים האחרונים, עלה כי חמישית מהן הטעו את ציבור הצרכנים • חלק מההטעיות: הבטחה ללימודים "בחינם" ומשלוח "עד הבית"

שנתיים לימודים "בחינם", "כל" הקפוצ'ונים 3 ב-100 ומשלוח חינם "עד הבית": המועצה הישראלית לצרכנות גילתה בשלושת החודשים האחרונים כי קיים חשש להטעיה ב-20% מהפרסומים שנבדקו על ידי היחידה למניעת הטעיות בפרסום. המועצה בדקה למעלה מ-1,000 פרסומים במדיה.

מתוך הפרסומים החשודים בהטעיה, 52% מהם עסקו במבצעים שונים או בהשתתפות בהגרלות נושאות פרסים ששווקו לצרכנים, וכל היתר היוו פרסום תדמיתי והעברת אינפורמציה לצרכנים אודות בית העסק המפרסם.

21% מהפרסומים החשודים היו בתחום החשמל והאלקטרוניקה, כאשר את המקום השני (9%) תפסו שני תחומים: ביגוד והנעלה וריהוט לבית, ובמקום השלישי, הצמוד אליהם הוא תחום הבריאות והאופטיקה (8%).

ב-36% מהפרסומים החשודים מצאה המועצה הטעיה כלשהי, לכאורה, בפרסום וצורך לפנות למפרסם. ב-23% מהפרסומים החשודים לא ניתן היה לגבש עמדה על סמך הממצאים המוצגים או שהנושא לא היה בטיפול היחידה ונדרש היה להמשיך בטיפול במחלקת פניות ציבור.

קניון בחיפה (ארכיון), צילום: הרצי שפירא

בחינם? עד הבית? בדקו שוב

לדוגמא, רשת ביגוד גדולה פרסמה מודעות לקראת החורף בו מוצג המבצע: "כל הפוטרים והקפוצ'ונים בייסיק לילדים - '3 ב-100'". אולם בכוכבית בתחתית המודעה צוין, "על הפריטים המשתתפים במבצע". המועצה פנתה להנהלת הרשת ואמרה כי קיימת הסתייגות בתחתית הפרסום השוללת את מילת ההכללה "כל" שבליבת הפרסום. 

במקרה אחר פורסמה מודעה של מכללה שמעניקה "שנתיים ראשונות חינם (לזכאים) לתואר ראשון". אך מבדיקה שערכה המועצה עולה כי שנת הלימודים הראשונה בתואר ראשון במכללה היא בחינם, בתנאים מסוימים, ואילו השנה השנייה היא בעלות מלאה, אך התשלום בגינה מתאפשר מתוך כספי הפיקדון / המענק של משרד הביטחון המוענקים לחיילים משוחררים. יודגש כי הפרסום משתמש במונח "חינם" ביחס לשתי שנות הלימוד הראשונות בתואר ראשון במכללה, ואינו מבהיר לנרשמים הפוטנציאליים כי התשלום בגין שנת הלימודים השנייה תתאפשר מתוך כספי הפיקדון. לאחר הפרסום המועצה פנתה לבית העסק בדרישה לתיקון ההטעיה לאלתר. לאור פניית המועצה המכללה תיקנה את הנוסח בפרסום ל- "שנה ראשונה חינם בנוסף לפיקדון".

הטעיה נוספת התגלתה באתר מכירות גדול שהציג הבטחה למשלוח חינם למוצר שהוצג במבצע. אך בפועל שירות זה אינו ניתן עד לבית הצרכן, ובגוף הפרסומת לא צוינה הערה זו. מבדיקת המועצה עלה כי באתר בדף המפרט "סוגי משלוחים" קיימות מספר אפשרויות שילוח של מוצרים דרך האתר, כאשר אף אחת מהן לא מאפשרת שילוח מוצרים עד בית הצרכן "בחינם".

כזכור, בחודש אוגוסט השיקה המועצה לצרכנות את היחידה למניעת הטעיות בפרסום, שבודקת האם יש בפרסומים במדיה חשש להטעיית הציבור. היחידה הוקמה במטרה לקדם שקיפות ונגישות המידע המהותי המופיע בפרסום הנדרש לצרכן, ולמזער הטעיית ציבור הצרכנים בישראל באמצעות הפרסום. המועצה מבקשת בדרך זו לכונן אסדרה חברתית וולונטרית עם כלל העוסקים במשק,  ולקדם  שיווק ופרסום הוגנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...