החסימה של האונייה "אבר גיבן" בתעלת סואץ שבמצרים צפויה להשליך על אספקות הייבוא ואף הייבוא האישי בעולם כולו, כשהדבר אף מעלה את החשש ממחסור בסחורות שונות ומעליית מחירי המכולות שישליכו על עלויות המוצרים שאנו רוכשים.
תיעוד ניסיונות החילוץ של הספינה, בחמישי // צילום: רויטרס
ירון בן אלי, מנכ"ל קבוצת "USHOPS", אמר ל"ישראל היום" כי "נכון לעכשיו אין השפעה על משלוחים אוויריים, אבל אני צופה שזה ישפיע בסופו של דבר, מכמה סיבות. עדיין לא ברור מתי יסתיים המשבר הזה ומתי ישחררו את האוניות. זה כמו פקק באיילון, ולכן צריך לחכות שזה ישתחרר".
לדבריו, "המכולות הם כמו ארגזים שמסתובבים בכל העולם, זה לא בהכרח קשור למיקום גיאוגרפי כזה או אחר. יש עשרות אלפי מכולות תקועות, והחוסר בהן מעלה את העלות שלהן. זה משבר עולמי".
בן אלי אמר כי החברה שלו היא מהיחידות שמבצעת משלוחים ימיים, ושהוא טרם קיבל הודעה על עיכוב במשלוחים או בהתייקרות שלהם, אבל שהוא לא יודע לאן המצב עשוי להגיע. "אנחנו עדיין מקבלים את המכולות, אבל הכל תלוי בכמה זמן הסיפור הזה יימשך. יכול להיות שכבר עכשיו יש ספקים שרואים את המצב ומוציאים את המשלוחים מהים לאוויר", אמר. "מחירי המכולות עלו בגלל משבר הקורונה, ואני צופה שאם הנושא לא ייפתר בקרוב – המחירים יעלו פעם נוספת. זה עשוי להגיע לעד עשרות ואף מאות אחוזים למכולה, וזה ייקר את המוצרים כי בסוף היבואן מעמיס את העלות על הצרכן".
עוד אמר בן אלי כי ההשלכות עשויות לא יהיו רק על המשלוחים הימיים, אלא גם על המשלוחים האוויריים. "ייתכן שיעבירו כעת מוצרים שאינם גדולים לאוויר. הביקוש לאוויר יעלה, ואז גם המחיר יעלה. זה הכל תגובת שרשרת. הדבר הזה יכול לעשות סחרחורת רצינית ולהשפיע על עיכוב ועל התייקרות של מחירי השילוח מכל מקום בעולם", הוסיף.
הספינה חוסמת את נתיב הסחר המרכזי בין אירופה לאסיה, שעוברות בו מדי יום בממוצע כ-50 ספינות מטען המשנעות כ-12% מהיקף הסחר הימי העולמי. על פי דיווחים אחרונים, תקועות בתעלה יותר מ-320 ספינות משא ולפחות שבע מכליות נפט שינו מסלולן בעקבות החסימה. היקף הסחר היומי העובר בתעלת סואץ מוערך ביותר מ-12.5 מיליארד דולר, לפי מגזין הספנות "לויד'ס ליסט".
לפי סוכנות בלומברג, מעקף של תעלת סואץ דרך כף התקווה הטובה בדרום אפריקה מוסיף למסע של מטען מהמזרח התיכון לאירופה קרוב לעשרת אלפים קילומטרים (יותר מהמרחק בין ישראל לניו יורק בקו אווירי) ולתוספת עלות דלקים של כ-300 אלף דולר.
להערכת חברת הביטוח הגרמנית אליאנץ, הנזק השבועי של הסגר בסואץ עלול להאמיר עד 10 מיליארד דולר, תוך פגיעה של עד 0.4 נקודות האחוז בצמיחת הסחר השנתית בעולם. הנפט כבר עלה ב-3.7% וקפץ ליותר מ-60 דולר לחבית ביום שישי, לאחר שדווח כי לפחות 30 מכליות נפט נתקעו בתעלה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו