חברות המשלוחים המתחרות תוקפות את החלטת וולט: "דמי תפעול זו מילה מכובסת"

וולט הודיעה על העלאת דמי התפעול של החברה, וחברות המשלוחים השונות לא מהססות להביע את דעתן בעניין • טל בטיטו, מנכ"ל יאנגו דלי: "זו הדרך שלהם להעלות את דמי המשלוח" • ויש גם דאגה לגבי המשלוחנים שעשויים להיפגע בכמות הטיפים שיקבלו: "בסוף הצרכן משלם יותר והעובד מקבל פחות"

שליח וולט. צילום: יהושע יוסף

וולט הודיעה אתמול על העלאת דמי התפעול של החברה מ-2 שקלים ל-5.9 שקלים, מה שעורר את זעמם של הצרכנים. מדובר בהתייקרות משמעותית לדמי התפעול, שמלכתחילה גררו ביקורת בעת הוספת תמחור זה לדמי המנוי הקבועים.

העלאת מחירים זו הוכרזה בזמן השקת וולט פלוס, המנוי החודשי החדש של וולט שמחירו 49 שקלים בחודש. במסגרת זו, הלקוח אינו משלם דמי משלוח, שעולים בין 10 ל-24 שקלים, אך ישלם דמי תפעול בגובה שקל עד 5.9 שקלים. אופן החישוב יהיה שעל כל הזמנה מעל 60 שקלים, דמי התפעול יהיו חמישה אחוזים מסך ההזמנה, עד 5.9 שקלים. מתחת ל-60 שקלים, דמי התפעול יעמדו על שקל אחד בלבד. עם זאת, יש לציין כי רוב ההזמנות הן מעל 60 שקלים.

"הרבה פעמים הטיפים נפגעים". שליחי וולט בדרך ללקוחות, צילום: אורן בן חקון

גם המסעדנים יצטרכו לשלם יותר בוולט פלוס, החל מבעוד שלושה חודשים - 3.80 שקלים על הזמנה שנכנסת דרך החברה, בנוסף לעמלה שלא משתנה. מי שמזמין במסגרת מנוי זה מהמסעדות השונות, יצטרך להזמין במינימום של 60 שקלים ובטווח של עד ארבעה קילומטרים במרחק אווירי. מי שיזמין מסופרים ומחנויות פארם יוכל להזמין רק במינימום של 140 שקלים ועד ארבעה קילומטרים בלבד. זאת לעומת המינימום הנדרש כיום, העומד על 70 שקלים למי שמזמין באופן רגיל. 

"הרבה פעמים הטיפים נפגעים"

אמנם התגמול שהשליחים מקבלים מוולט לא צפוי להשתנות, אך יש חשש שבזמן שהצרכנים ישלמו יותר על המשלוחים, הטיפים של השליחים יפגעו.

אורי מתוקי, מנהל חטיבה ארצית באיגוד עובדי התחבורה של השליחים, הגיב בעניין ל"ישראל היום": "השפעה הישירה על השליחים לא תהיה משמעותית. מראש לא מדובר בטיפים כמו במסעדה, וזה לא מרכז השכר שלהם. מלצרים מקבלים סכום גדול יותר כטיפ, ואצל השליחים זה משתנה. עם זאת, זה עשוי לפגוע בטיפים כי זו עוד תוספת עלות שמצטרפת לשאר העלויות. אנחנו יודעים שהרבה פעמים הטיפים נפגעים וזה קצת מטריד אותנו. בסוף הצרכן משלם יותר והעובד מקבל פחות"

טל בטיטו, מנכ"ל יאנגו דלי, צילום: עופר חן

החברות המתחרות של וולט יצאו נגד העלייה במחירי התפעול, ומציינות כי מדובר במהלך מכובס לשם העלאת מחירים. טל בטיטו, מנכ"ל יאנגו דלי, שמתחרה בוולט בתחום המשלוחים מהסופרים, אמר ל"ישראל היום": "העלאת דמי התפעול של וולט היא הדרך שלהם להעלות את דמי המשלוח ולא לקרוא לזה דמי משלוח. עם כל הכבוד, דמי תפעול זו מילה מכובסת.

"גם אני יכול להעלות את דמי המשלוח אבל אני לא אערבב את כולם, ואני לא מתכוון להעלות את דמי המשלוח שלנו. דמי המשלוח שלנו עומדים על 5 שקלים למרחק של עד 900 מטר, עם קניית מינימום של 70 שקלים. כשיש עומס המינימום עולה ודמי המשלוח עולים, אבל אפשר לחזור עוד 20 דקות, למשל, ולהזמין בתמחור הרגיל".

בתחילת הדרך שלכם הצעתם משלוחים ללא דמי משלוח.

"השקנו את המשלוחים המהירים מהסופרים לפני ארבע שנים. בתור אסטרטגיה שיווקית הצענו משלוח חינם ולא היה מינימום, זה היה כדי להרגיל לקוחות וכדי להבין שאפשר להזמין גם אחרת. זו לא אסטרטגיה שיכולה להישאר לאורך זמן כי היא הפסדית מאוד. אנחנו לא מכוונים את עצמנו לקניות קטנות, אלא לקניות השלמה ופחות 'SOS'".

גם תומר פפר, מנכ"ל תן ביס, הביע ביקורת על המהלך של וולט: "מדינת ישראל נמצאת בזמנים קשים מבחינת נושא יוקר המחיה. אנחנו מתחשבים בעסקים ובמסעדנים בתקופה קשה זו, ולא רואים לנכון לגבות מהם עמלות נוספות שיעמיסו עליהם אחרי השנים הקשות שעברו בענף. בתן ביס אין דמי תפעול - אנחנו לא עובדים במודל כזה. אנחנו לא מחביאים עמלות או דמי משלוח, ולא חושבים גם להעלות את דמי המשלוח".

חברת משלוחה גם הביעה את דעתה בנושא, עם התגובה הזו: "אנחנו ישראלים בדיוק כמוך, לא אוהבים לצאת פראיירים. מבינים אותך. בקיצור, אנחנו משלוחה. הם לוקחים, אנחנו נותנים. קוד קופון shodedim, חמישה שקלים ותשעים אגורות הנחה מאיתנו, ושיקפצו לנו אלה מפינלנד".

התגובה של משלוחה, צילום: צילום מסך

לא רק בישראל

בוולט מציינים כי דמי התפעול נועדו כדי להמשיך ולשפר את חווית הלקוח באפליקציה, ועל מנת לפתח פיצ'רים חדשים. כדוגמה מציינים בחברה את דאבל אורדר, שהושק בשנה שעברה ומאפשר לעשות משלוח נוסף בלי לשלם דמי משלוח נוספים, צ'ט בין לקוח לשליח, פיצ'ר שמאפשר החזרות פריטי אופנה בחינם ועוד.

בנוסף, דמי התפעול גם בוולט ברחבי העולם. בישראל, כאמור, נגבים דמי תפעול בגובה של 5% מגובה ההזמנה ועד 5.9 שקלים. מדינות נוספות שגובות 5% הן איסלנד, דנמרק, פינלנד, גרמניה, מלטה, קפריסין ושוודיה. המדינות שגובות פחות מישראל הן יוון וצכיה, בדמי תפעול עד 5% , שמהווים 5.1 ו 4.4 שקלים בהתאמה. המדינה שגובה הכי פחות היא הונגריה - 4% ועד 3 שקלים. המדינה שגובה את הסכום המירבי היא יפן - 12% מסך ההזמנה ועד 9 שקלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר