רשות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC) הגישה הלילה (בין שישי לשבת, שעון ישראל) תביעה חריגה נגד ענקית המזון והמשקאות פפסיקו, בטענה להעדפה בלתי חוקית של רשת וולמארט על פני רשתות קמעונאיות אחרות. על פי התביעה, פפסיקו העניקה לוולמארט הטבות מחיר והנחות מיוחדות, מה שאפשר לרשת להציע מחירים נמוכים יותר לצרכנים - בעוד שאר הרשתות נאלצו לגבות מחירים גבוהים יותר.
התביעה מתבססת על חוק משנת 1936 (חוק רובינסון-פטמן) האוסר על חברות להשתמש בתשלומי תמריצים לקידום מכירות כדי להעדיף לקוחות גדולים על פני קטנים יותר.
"כשחברות כמו פפסי נותנות יתרון לקמעונאים ענקיים, זה מטה את המגרש נגד עסקים קטנים ובסופו של דבר מנפח מחירים לצרכנים האמריקנים", אמרה יו"ר ה-FTC לינה חאן. "פעולת ה-FTC תסייע להבטיח שכל המכולות והעסקים האחרים - ללא קשר לגודלם - יוכלו לקבל יחס הוגן ולהתחרות על בסיס כישוריהם, יעילותם וכישרונם".
פפסיקו, יצרנית מותגים מובילים כמו פפסי, מאונטיין דיו, צ'יפס ליי'ס ודוריטוס דוחה את הטענות בתוקף. "התביעה שגויה בעובדות ובחוק ומפרשת באופן מוטעה את האופן שבו חברות מוצרי צריכה מסייעות לקמעונאים להציע מחירים נמוכים יותר", מסרה החברה בתגובה.
"אנחנו לא מעדיפים לקוחות מסוימים על ידי הצעת הנחות או תמיכה בקידום מכירות לחלק מהלקוחות ולא לאחרים." וולמארט הגיבה בקצרה כי "אין לה מה להוסיף בשלב זה".
מחלוקת בתוך הרשות
התביעה אושרה ברוב דחוק של 3-2 בוועדת ה-FTC, כאשר אחת המתנגדות, הנציבה מליסה הוליוק, מתחה ביקורת חריפה על ההחלטה. "זהו המקרה הגרוע ביותר שראיתי בזמן כהונתי בוועדה", כתבה הוליוק בהתנגדותה.
לטענתה, רוב הנציבים מיהרו להוציא את התיק לפני שהיו בידיהם מספיק ראיות לתמוך בטענות. "המבצעים של פפסי לקמעונאי אינם הנחות מפלות מוסוות אלא הנחות מחיר רגילות", הדגישה.
התביעה מגיעה על רקע ביקורת ציבורית גוברת על התנהלות החברה מאז משבר הקורונה. ב-2022 הודתה פפסיקו כי הקטינה את בקבוקי הגטורייד מ-946 מ"ל ל-828 מ"ל, תוך העלאת המחיר - מהלך שעורר זעם בקרב צרכנים. החברה נמנעה מלהסביר מדוע גבתה יותר עבור הבקבוקים הקטנים יותר.
באוקטובר האחרון אף נשלחו מכתבי אזהרה לפפסיקו, קוקה-קולה וג'נרל מילס מטעם הסנטורית הדמוקרטית אליזבת וורן וחברת הקונגרס מדלן דין, המאשימים את החברות בהפקעת מחירים באמצעות הקטנת גודל האריזות.
פפסיקו טוענת שהעלאות המחירים היו הכרחיות בשל התייקרות חומרי הגלם, המשלוח, האריזה והעבודה. עם זאת, החברה הודתה לאחרונה כי הצרכנים מגיבים למחירים הגבוהים על ידי צמצום רכישות החטיפים והמשקאות או מעבר למותגים פרטיים זולים יותר.
בניסיון להתמודד עם המצב, החברה הודיעה על צעדים להנגשת מוצריה: הגדלת כמות החטיפים באריזות ליי'ס, השקת אריזות חיסכון, ותכנון מבצעים דומים עבור דוריטוס וטוסטיטוס. יש לציין כי פפסיקו היא אחת מחברות המזון הגדולות בעולם, המייצרת גם מותגים כמו קוואקר אוטס, דגני בוקר וחטיפי גרנולה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו