יוקר המחייה בישראל צפוי להחריף בתחילת 2025 - זאת עם כניסתן לתוקף של הגזירות הכלכליות החדשות. שנת 2024, שהיתה שנה בצל המלחמה במספר חזיתות, הביאה לשינוי דרמטי בהרגלי הצריכה של הישראלים, כפי שעולה מנתוני מועדון הצרכנות "הוט".
הנתונים מצביעים על עלייה של 57% בצריכת מוצרים חיוניים, במקביל לירידה חדה של 56% ברכישת מוצרי יוקרה ושירותים שאינם הכרחיים. בעקבות עליות המחירים הרבות, הביקוש להנחות ברשתות המזון ולרכישת שוברים הוכפל בהשוואה לשנת 2023.

"קהל היעד שלנו הוא ברובו טכנולוגי, הייטקיסטים המשתייכים לשלושת העשירונים העליונים", מסבירה גנית הראל, מנכ"לית מועדון הצרכנות הוט. "אנחנו רואים מגמות חדשות בניגוד לשנים קודמות. הצרכנים התחילו להתעניין בהטבות שלא עניינו אותם בעבר, בעיקר במוצרי מזון. זה מעיד שיוקר המחייה פוגע גם בשכבות שבעבר פחות התעניינו בהטבות. מדובר בגידול של מעל 50% בצריכת הטבות לרשתות המזון. בנוסף, יש עלייה של 20-30% בדרישה להצטרף למועדון".
הראל מציינת עלייה משמעותית של 57% בדיוטי פרי, למרות הירידה בכמות הנוסעים. "לקראת הקיץ הייתה עלייה מסיבית במספר הנוסעים, שהשפיעה על הרכישות, כפי שניכר בנתוני כרטיסי האשראי שלנו". כמו כן, נרשמה עלייה של 15% בתחומי הפנאי והספורט: "בעקבות המלחמה, אנשים רוצים להשקיע בפעילויות שיועילו לשיפור מצב הרוח והבריאות".
בתחום מוצרי החשמל והאלקטרוניקה חלה עלייה של 9%, "משום שאנשים נשארו בבית ורצו לשפר את החוויה שלהם. מדובר בגידול שהוא מעבר לעליית המחירים במשק".
מנגד, המלחמה הביאה לירידה משמעותית בתחומים מסוימים. "בתחום מוצרי היוקרה חלה ירידה של 56%. אנשים מוותרים על מותרות ומתרכזים בהוצאות בסיסיות, אולי גם מתחושת סולידריות ואי נעימות להוציא כספים על מותרות בזמן מלחמה". גם בתחום השיפוצים והבנייה נרשמה ירידה של 56%, "בשל התחייבות כלכלית ארוכת טווח ומחסור בעובדים פלסטינים".
העליות הגבוהות ביותר ב-2024 נרשמו במוצרי הצריכה ברשתות המזון ובתחום מוצרי החשמל, עם התייקרות ממוצעת של 10%. חברות המזון הודיעו על עלייה של 10-18% החל מינואר 2025.
בתחום התיירות קיימת אי-ודאות לגבי חזרת חברות התעופה הזרות. "יש מאמצים עילאיים להחזיר אותן עד פסח, תלוי בהקלות שהממשלה תיתן. בתיירות הנכנסת ההתאוששות תיקח זמן, כנראה לא ב-2025, בשל חוסר האמון ומכיוון שהמלחמה עדיין לא הסתיימה לגמרי".
לגבי העתיד, הראל מבטיחה: "אנחנו הולכים להגביר את הפעילות בצורה אינטנסיבית ולהכניס מותגים נוספים. אנחנו במגמה של העמקת מבצעים, מתוך הבנה שאנשים ירצו פיצוי על תקופת המלחמה ויהיה להם פחות כסף לבזבז. בנוסף, נגדיל את כמות הזכאויות בחודש". היא מסבירה שככל שהחברים משתמשים יותר במועדון, כוח הקנייה גדל ומאפשר לשמור על רמת ההנחות: "היום יותר אוכלוסיות מנסות לחסוך כסף, זה מגדיל את המועדון. בנוסף, אנחנו מועדון צרכנות בבעלות עמותה, והמטרה היא שחברי המועדון ייהנו מההטבות והכסף יחזור אליהם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו