הנחות נובמבר ממשיכות: רשתות המזון נערכות לבלאק פריידי

בלאק פריידיי זה לא רק חשמל, אלקטרוניקה ובגדים: בשנים האחרונות זיהו ברשתות המזון הגדולות את ההזדמנות שבחגיגת הקניות של נובמבר-דצמבר, והלקוחות יכולים ליהנות מהנחות משמעותיות על מגוון מוצרי מזון, פארם ואלכוהול לקראת ערב השנה החדשה • "מכיוון שקשה להשיג חומרי גלם מסוימים", מסבירים הבעלים, "לפעמים הספקים מבקשים להעלות מחירים, אבל אנחנו לא מוכנים"

בשנים האחרונות זיהו ברשתות המזון הגדולות את ההזדמנות שבחגיגת הקניות. צילום: גדעון מרקוביץ

חודש נובמבר הפך כבר לפני כמה שנים לחגיגת קניות אחת ארוכה, והשיא מגיע בבלאק פריידיי החל ב־29 בנובמבר, ומייד אחריו הסייבר מאנדיי. שני ימי הקניות הללו, ולא פחות מכך השבועות שקודמים להם כ"חימום", מציעים מגוון רחב של מוצרים בהנחה, ובהם מוצרי חשמל, פריטי אופנה ועוד. מי שזיהו את ההזדמנות למשוך עוד לקוחות הן רשתות המזון הגדולות - הן בסניפים והן באתרי האונליין - מתוך הבנה שבימים אלה הצרכנים מחכים למבצעים ומנצלים הטבות בכל תחומי הצריכה.

שוחחנו עם בכירי רשתות המזון על חגי הקניות בנובמבר, אשר חזרו השנה לאחר שאשתקד הוחלט שנובמבר אינו זמן מתאים לעסוק במבצעים ובקניות, זמן קצר לאחר 7 באוקטובר ועם תחילתה של המלחמה. רמי לוי מספר כי רשת "שיווק השקמה" תצא במבצעים מיוחדים: "המבצעים יכללו מגוון רחב של מוצרי צריכה במגוון רחב של קטגוריות. בכל שבוע המבצעים התחדשו, וכך עד סוף נובמבר. אנחנו נכנסים לחורף, וזו הזדמנות להציע מבצעים שונים כדי להתאים את הצריכה לעונה".

רמי לוי, צילום: אריק סולטן

לשאלה אם צפוי מחסור בעקבות האמברגו מצד טורקיה ובעקבות הקשיים שמערימים החות'ים על מעבר סחורות דרך הים, משיב לוי: "אין אצלנו מחסור, ולא צפוי מחסור. הסתדרנו למשל עם מוצרי המותג הפרטי. אנחנו כבר לא מייבאים מטורקיה, יש לנו מדינות חלופיות. זה לא השפיע על המחירים, כי הצלחנו להגיע להסכמים במחירים דומים לאלה שהיו. ההובלה היתה קצת יקרה, אבל ספגנו אותה. כך, למשל, אנחנו מציעים פסטה מאזרבייג'ן ב־2.5 שקלים".

אדם פרידלר, מייסד ומנכ"ל גוד פארם מקבוצת רמי לוי, מוסיף על המבצעים השנה בתחום הפארם: "בשנה שעברה לא ציינו את חגי הקניות של נובמבר בגלל האפטר־שוק של המלחמה. השנה העמקנו את מחירי המבצעים במגוון גדול מאוד של מוצרים והוספנו מגוון מבצעים למבצעי 'גוד ביי' שלנו. כך, למשל, מחיר שני מוצרים של וניש קליה, תוסף רב־תכליתי לכביסה, הוא 20 שקלים בלבד; מחיר שבע יחידות של טוויקס, באונטי ומרס הוא 20 שקלים; ושתי אריזות של פסטה ליגורי מוצעות ב־10 שקלים. זה טירוף, וזה שבר אצלנו כל שיא אפשרי. שני מוצרי טואלט דאק מוצעים ב־10 שקלים, שני קרמים ללילה וליום של ניוטרוג'ינה מוצעים ב־60 שקלים. בעולם מוצרי החשמל מייבש שיער של פוג'יקום עולה כעת 99 שקלים ומברשת אוראל־בי 3 iO מוצעת ב־299 שקלים. בעולם האופנה אנחנו מציעים ארנקים של טומי הילפיגר ב־80 שקלים, ועוד".

לשאלה אם חגיגת המבצעים ברשתות המזון והפארם בבלאק פריידיי ובחגי נובמבר יכולה להתחרות באתרים בחו"ל, משיב פרידלר: "אנחנו צריכים להיות במשחק היות שכולם יורדים עם מבצעים לעומק. אנחנו נותנים תחרות בתקופה הזו שיש בה מבצעים גם מצד אתרים בחו"ל. זה חודש שאם אתה לא משחק בו את המשחק - אתה בחוץ. צריך לתת כמה שיותר הצעות ערך. כבר ב־10 בחודש, יום לפני 'יום הרווקים הסיני', הרגשנו את ההתעוררות החזקה אצלנו בסניפים, וזה הלך והתחזק עד סוף החודש".

אדם פרידלר, מייסד ומנכ"ל גוד פארם מקבוצת רמי לוי, צילום: אריק סולטן

האם צפוי מחסור במוצרים בשל המצב?

"אין מחסור, אבל יש מוצרים שעדיין לא הגיעו. היה לנו קונטיינר שעבר שבעה סיבובים והוא מכיל מוצרים של ג'ילט וקוטקס. המקור שלו הוא בטורקיה, והעברנו אותו דרך הרשות הפלשתינית. אין מחסור, כי זה יבוא מקביל. בסניפים יש את המוצרים הרשמיים, אבל רצינו להוריד לעומק גם את המוצרים הללו ושגם הם ישתתפו בחגיגה. ברגע שהמשלוח יגיע, קוטקס יעלה 18.9 שקלים ותחתוניות 9.9 שקלים. בג'ילט יש פערים ענקיים. בבלאק פריידיי המוצרים יימכרו במחירים הללו. בכל מקרה, המוצרים יוצעו במחירים הללו גם לאחר מכן".

שומרים על הצרכן

אלעד חרזי, משנה למנכ"ל ברשת יוחננוף, מספר כי הרשת תקיים השנה מבצעים לבלאק פריידיי כמיטב המסורת ברשת. "מדובר בהנחות משמעותיות שלא נראו ובמוצרים טובים מאוד", הוא מבטיח. "מעבר לזה, חיזקנו את כל החודש במבצעי כאסח בכל מיני קטגוריות, גם שגרתיות וגם לא שגרתיות. למשל, בתחום הנון־פוד אנחנו נצא במבצעים על טלוויזיות, שמיכות, כלי בית ועוד, וזו חגיגה שלמה. במוצרים השגרתיים מדובר בין היתר במוצרי מכולת, שתייה ואלכוהול. נציע שם מוצרים מעניינים ובמחירים מפתיעים.

"יהיה שבוע של בלאק פריידיי אמיתי, והיום יש לנו הנחות משמעותיות, ברמה של חצי מחיר. מובן שהמוצרים צריכים להיות אטרקטיביים, ואין טעם לייצר למשל 50 מוצרים, שרק שניים-שלושה מהם יעניינו אותך כי שמתי שם ספוג רחצה ונשנושים בטעם קצח או זעתר. אני מקפיד להציע מוצרים שמדברים לקהל הרחב, כלומר מותגים ומוצרים פופולריים במחירים אטרקטיביים בכל המחלקות, ולא מוצרי נישה.

אלעד חרזי, משנה למנכ"ל ברשת יוחננוף, צילום: גבע טלמור

"אנחנו היינו החלוצים בסיפור הזה בתחום המזון, כאשר התחלנו עם זה לפני שבע שנים. רצינו לתת מענה אחרי שראינו שחוגגים את בלאק פריידיי בכל מיני ערוצים. רצינו להציע את זה גם בתחום שלנו ולהשתתף בחגיגה".

על סבסוד המבצעים אומר חרזי: "בגדול, אנחנו מממנים את המבצעים, כי גם אם הספק משתתף, אני מסבסד ומוסיף כדי שאלה יהיו מבצעים עמוקים. הם לא רווחיים לרשת אלא הפסדיים, אבל זה חלק מהחגיגה. מצד שני, זה מכניס לקוחות וקנייה של מוצרים אחרים".

חרזי מבהיר גם הוא שאין מחסור במוצרים על רקע התקופה: "כיום כבר מצליחים להדביק את הפיגור בזמנים בגלל זמן השילוח שהתארך בעקבות האיום החות'י. אנחנו לא מרגישים חוסרים כתוצאה מזה ותכננו את ההזמנות בהתאם. מה שכן, יש אתגרים רבים בנושא סחורות מטורקיה ובנושא של חוסרים ספציפיים במפעלים, לנוכח בעיה של חומרי גלם באירופה שגורמים לנו לחפש מקורות יבוא נוספים. למשל, טישו מטורקיה, מוצרי ניילון, דטרגנטים, ועוד.

סניף של רשת יוחננוף, צילום: יהושע יוסף

"אנחנו נלחמים להשיג סחורות ושומרים כל הזמן על המחיר הנמוך האפשרי לצרכן. מכיוון שיש בעיה בהובלה, ומכיוון שקשה לעיתים להשיג חומרי גלם מסוימים, לפעמים יש בקשה של הספקים לעליות מחירים - אבל אנחנו לא מוכנים לזה. זו בעיה שוטפת שמתעוררת גם עכשיו, ואנחנו שמים על זה את הדגש שלנו.

"אם פתאום ספק אומר שקשה לו, שהוא לא מצליח להשיג את הסחורה ושהוא צריך להעלות את המחיר, עם כל הכבוד - אנחנו לא נותנים לזה לקרות. העובדה שיש לנו מותג פרטי עושה את זה קל יותר. היתרונות של המותג הפרטי של יוחננוף הם שמדובר במוצרים זולים יותר, איכותיים וגם זמינים.

"אני לא נכנס לבעיות של זמינות, כי אני יודע לדאוג לסחורה שלי, ומעבר לזה המחירים הם מצוינים. הם מהווים אלטרנטיבה למותגים שמתייקרים ומייקרים לנו את הסל. זה עוזר במיקוח מול הספקים, אבל בעיקר מבחינת המדף לצרכן. אנחנו גם לא עוצרים עם ההשקות שלנו. השקנו בחודש האחרון טונה בשמן קנולה, פתיתים ועוד, ואנחנו ממשיכים בכל הכוח עם עוד קטגוריות. זאת כדי להוזיל את הסל ולתת אלטרנטיבה זולה".

יוסי שליו, סמנכל הסחר והשיווק ברשת טיב טעם, צילום: אלעד גוטמן

לטעום מעט אווירת אירופה

יוסי שליו, סמנכ"ל סחר ושיווק ברשת טיב טעם, מספר על ההיערכות לחגי נובמבר על רקע המלחמה: "בגדול, הסיפור השנה מורכב בגלל האירועים, כי בכל יום יכול לקרות משהו שיכתיב מציאות אחרת. כמו כן, תמיד יש את עניין הסמיכות של נובמבר לדצמבר שמלא גם הוא בפעילות, בגלל חנוכה וחגיגות סוף השנה האזרחית, שהם סיבה למסיבה. בשנה שעברה הצנענו את העניין, לא עשינו דברים בומבסטיים היות שזה לא היה זמן לחגיגות.

"בדרך כלל, לפני המלחמה, היינו לוקחים את כל חודש נובמבר למבצעים משום שיש הרבה אירועים באונליין, כמו יום הרווקים הסיני, בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי. השנה רמת העצימות של אירועי נובמבר היתה יותר גדולה. בעבר היו לנו מבצעים רבים באונליין, ועכשיו אנחנו מרחיבים את המבצעים גם לאופליין כי יש הרבה אנשים שלא נסעו וחוגגים את השנה החדשה בארץ בעקבות המצב.

רשת טיב טעם, צילום: אסף לב

"בנובמבר יצאנו עם עשרות מוצרים ב־10 שקלים. חלקם יהיו תקפים בחנויות וחלקם רק באונליין. בדצמבר, בעיקר בשבועיים האחרונים, לקראת חגיגות השנה האזרחית החדשה, יהיו סשנים מאוד משמעותיים של חגיגות יין ואלכוהול, כל זה בכפוף לכך שהמצב יאפשר את הדברים. אנחנו גם חוזרים לקשט את כל חנויות הרשת כדי שאנשים יחוו מעט אווירה של אירופה, אחרי שבשנה שעברה החלטנו לא לעשות זאת. אין לנו עניין לחגוג כשיש בעיות. בהנחה שהכל יהיה בסדר, הכל ייצא כמתוכנן ונציע מבצעים על מותגים ידועים. בדרך כלל בתקופה הזו הקמעונאים מכניסים את היד לכיס כדי לצ'פר את הלקוחות".

באשר לחשש למחסור במוצרים, אומר שליו: "ככלל, מתחילת המלחמה פה ושם אנחנו נתקלים בחוסרים כאלה ואחרים שנובעים מהמצב הגיאופוליטי, אבל שום דבר לא קריטי, ומקסימום אם הגעתו של מוצר מתעכבת במשך שלושה שבועות, לא קרה שום דבר. לכל מוצר יש תחליף, ואין שום מוצר קרדינלי שנתקלנו בו".

מתמקדים ביום אחד

אילן סרוסי, מנהל הסחר ברשת מחסני השוק, מספר כי הרשת נוהגת להציע מבצעים בבלאק פריידיי זה כמה שנים. "אנחנו מתמקדים ביום שישי האחרון של נובמבר בפסטיבל מכירות מיוחד ללקוחות. באותו יום אנחנו מציעים מוצרים במחירים סופר־אטרקטיביים. בכל השנים האחרונות הקהל אהב מאוד את המבצעים, וגם השנה אנחנו מכינים סט מבצעים מגוון ואטרקטיבי. אנחנו קוראים לזה 'ילו פריידיי', ובין היתר יהיו מבצעים על מותגים של שתייה קלה, יינות, מאפים, גלידה, קינוחים ועוד.

אילן סרוסי, מנהל הסחר של רשת מחסני השוק, צילום: פרטי

"המחשבה היא לתת למשפחות מענה לצרכים עבור אותו סוף שבוע. המבצעים מגלמים בין 50% ל־70% הנחה. זה יום מטורף. החגיגה מכילה 30 פריטים מקטגוריות שונות, ונוסף עליהם יהיו עוד מבצעים מאוד אטרקטיביים".

מבדיקה שערכנו לגבי המבצעים שהוצעו אשתקד במחסני השוק עולה כי גלידה הוצעה אז ב־50% הנחה, ופל וקינוחים בהנחה דומה, ויוגורטים במבצעים של 4 ב־10 במקום 5 שקלים ליחידה.

רשת מחסני השוק, סניף האורגים, צילום: יחצ

ומה לגבי ההתמודדות עם חגיגת הקניות ברשת ובקניונים? סרוסי מודה כי "אם הצרכן באותו יום מוציא הרבה כסף על ביגוד וקוסמטיקה, אני לא יכול להתחרות בו. 'ילו פריידיי' נועד לתת לצרכן הטבה מיוחדת מאוד ביום של 'בלאק פריידיי'. הוא לא נועד להתחרות בלקוחות שבאו לקנות מוצרי טקסטיל או קוסמטיקה.

"עם זאת, הצרכן קונה גם וגם. נוסף על כך, כל החנויות של האופנה ושל מוצרי החשמל מתחילות את בלאק פריידיי שבוע לפני. אצלנו המבצעים האלה מוצעים רק באותו יום, גם באונליין. כך, מי שדוגל בצרכנות נבונה יכול לתכנן את הקנייה שלו". לדברי סרוסי, פעילות כזו מגדילה את היקף המכירות בכ־25% היות שהיא מגדילה את מספר הלקוחות.

כל סיבה טובה לחגיגה

יוסי שוורץ, הבעלים והמנכ"ל של רשת סיטי מרקט, מספר על ההיערכות לחודשים נובמבר-דצמבר אשר כוללים חגים וחגי קניות רבים. "בגדול, אנחנו מציעים את המבצעים המיוחדים לחודשיים הללו כמעט בכל שנה מחדש. יש בלאק פריידיי ב־29 בנובמבר, ואחר כך כריסמס וחגיגות הסילבסטר, ואנחנו נערכים לכך בהתאם".

יוסי שוורץ, הבעלים והמנכ"ל של רשת סיטי מרקט, צילום: יחצ

לדברי שוורץ, יש הבדל בין החברות הגדולות לקטנות מבחינת היצע המבצעים: "מדובר בחגיגות סוף השנה. לחברות הגדולות יש קושי לקבל תקציבים לצורך העמקת מבצעים מאחר שבחודשים הללו הן מסיימות את התקציבים שלהן. לעומת זאת, אצל הספקים הפרטיים כמו יבואני האלכוהול בתחום היינות ומוצרי הפרימיום יש הבנה ורצון לשתף פעולה עם הקמעונאים בהעמקות יתר, כי הם רוצים להיות עם כמה שיותר מכירות לקראת ספירות המלאי.

"בבלאק פריידיי אנחנו מציעים מבצעי העמקות רבים בתחום מוצרי הפרימיום והאירוח כמו יינות, בירות, פיצוחים, גלידות, עוגיות וכל מה שקשור לבילויים ולמסיבות סוף שנה. זה דומה לכך שאנשים מגיעים לנתב"ג, מרגישים כבר שהם בחופשה, ולא מעניין אותם המחיר בדיוטי פרי. הם כבר באווירה של לבזבז.

"אנחנו מרגישים שהלקוח הישראלי ברוח האווירה החגיגית מרשה לעצמו, בשונה מבימים כתיקונם, לפנק את עצמו ביינות טובים. אנחנו משתדלים להגיע מול הספקים להעמקות, ובדרך כלל מדובר ב־17.5% הנחה בממוצע. הספק מבין שהוא מוותר על הרווחיות שלו לטובת אקסטרה־פעילות, מחזור גבוה והכרה של המוצרים. מובן שאנחנו מצמצמים גם את הרווחיות שלנו בכ־10% כדי להיות אטרקטיביים נוסף על הספק, ולכן ההנחות שלנו הן משמעותיות.

רשת סיטי מרקט, צילום: יחצ

"הספקים לא פראיירים. הם רוצים שגם אתה 'תיגע בכסף', ולכן מדובר בשיתוף פעולה ובהעמקות משני הכיוונים. בסוף, בכל סופר שמחזיק 3,000 פריטים יש מבצעים רגילים על מיונז, מוצרי כביסה ועוד. נוסף על המבצעים הרגילים, פה מוסיפים עוד 40%-30% מהכמות של המוצרים לטובת בלאק פריידיי עם מוצרים מותאמים כמו עוגות, גלידות, פיצוחים, מוצרי חד־פעמי מעוצבים ועוד".

שוורץ מציע הסבר מעניין נוסף למבצעים: "החודשים נובמבר ודצמבר הם יחסית רגועים, אחרי החגים. בחודשים ספטמבר ואוקטובר היו חגים ופעילות ענפה. אז עכשיו כולם עושים יש מאין וקופצים על כל מציאה כמו בלאק פריידיי וכריסמס, ואנחנו חוגגים עם כולם. אם היה אפשר להוסיף עוד חג באמצע, זה היה מייצר פעילות מצוינת בתחום שלנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר