בכל שנה נובמבר מביא איתו רוח של מבצעים והנחות, כאשר בלאק פריידי וסייבר מאנדיי בראש. משפיעניות וקופונים מכל עבר מנסים ללכוד את תשומת הלב שלנו, לפתות אותנו לרכוש "כי זו ההזדמנות הטובה ביותר". אבל מה המחיר של הקניות הלא-מודעות שאנחנו עושים בלחץ הנחות כאלה?
במבט ראשון, אין ספק שאנשים מרגישים שהם זוכים להנחות חסרות תקדים, אבל במקרים רבים מדובר דווקא בהפך הגמור. במקום לקנות רק מה שאנחנו באמת צריכים, אנחנו מוצאים את עצמנו קונים עוד ועוד – לעיתים מבלי לחשוב לעומק על הרכישה עצמה, ולפעמים גם על חשבון הכסף שהיינו רוצים לשמור למטרות אחרות. כמי שהייתה בצד האפל של עולם הצרכנות, קרי שופוהוליקית, אני יכולה לגמרי יכולה להזדהות.
כשחודש המבצעים מסתיים, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם ארונות מפוצצים במוצרים לא נחוצים, שנקנו מתוך גחמה או מתוך תחושה של החמצה. משפיעניות/מוכרניות שממליצות על מוצרים באגרסיביות ומציעות קודי קופון בכל הזדמנות, הן חלק מהתהליך הזה ולעיתים קרובות תייצרנה תחושה שההצעה היא חד-פעמית, שההזדמנות היא בלתי חוזרת - והתוצאה? רכישה מתוך לחץ ולא מתוך שיקול דעת.
בסוף זה עולה יותר
אפשר להתנהל בצורה חכמה יותר. להתחיל בהגדרת יעדים: מה אנחנו באמת צריכים, מה תורם לנו, מה הכרחי בלי קשר לסייל כזה או אחר. יש כוח רב בשאלות עצמיות לפני כל רכישה – האם באמת נזדקק למוצר הזה? האם הקנייה הזו תורמת לאיכות חיינו או היא סתם גחמה? האם ההנחה הזאת שווה את זה, או שבסופו של דבר היא תעלה לנו יותר?
המסר כאן אינו להימנע לחלוטין מקניות, אלא להבין שההנחות הן תמריץ, לא מטרה. חשוב לזכור שהמוצרים האלו ימשיכו להתקיים גם מעבר לחודש נובמבר, והנחות יהיו גם אחר כך. קניות מתוך שיקול דעת מאפשרות לנו להימנע מאגירת מוצרים מיותרת, להקטין את העומס בבית ולהתמקד במה שחשוב באמת.
באופן אישי אני מקפידה לשאול את עצמי: את באמת צריכה עוד פיג'מה? (לא), את באמת צריכה עוד בגדי אימון? (לא!), את באמת צריכה עוז זוג סניקרס? (לא ולא!).
הנה עוד משהו שעובד עבורי: מכירים את "הנח את הנשק והתקדם אליי בזהירות"? אז אותו דבר - רק עם עגלת הקניות. אני מניחה אותה בזהירות, מתרחקת ממנה וחוזרת אחרי שלושה ימים. ברוב המקרים אני לגמרי מבינה שזה היה דחף אימפולסיבי ומיותר והעגלה נשארת ריקה. הארון מרוצה, העו"ש מרוצה ואני מרוצה.
@reutturgeman4
♬ original sound - Reut Turgeman
די לנרמל קניות רגשיות! אני רואה יותר ויותר נשים שמתגאות ברכישות שביצעו אל תוך הלילה. שתיים בלילה, חמש לפנות בוקר - חשוב להבין שלא מעט מבצעים בכוונה עולים בשעות הלילה מתוך ידיעה גמורה שאנחנו פחות בפוקוס, עייפים ורוצים להעביר את תלאות היום. חשוב לתת על כך את הדעת ולהפסיק לנרמל קניות רגשיות כאילו היו דבר חיובי.
באווירת החברות שנרקמת בין המשפיעניות לעוקבות שלה, חשוב לציין שרק אחת מגהצת את כרטיס האשראי. אז נכון, את יודעת מתי היא שותה, אוכלת, ישנה (ועוד דברים שהשתיקה יפה להם) אבל אתן עסק - ולקוחה. לשנן!
את לא סניף של סופר-פארם
ולסיום - כמה סיסמאות שכדאי להדפיס ולתלות: חורף שעבר לא לבשת עליי תאנה. עם כל הכבוד - יש לך מה ללבוש! את לא סניף של סופר-פארם - אין צורך באגירת מלאים. מוצר הסתיים - מעולה, רכשי אחד חדש. אין כמו לשלם על משלוח: אם את לא צריכה עוד פריט, אל תוסיפי לסל משהו סתמי רק כדי להימנע מתשלום על משלוח. אני נהנית לשלם משלוח כי זה אומר שהקנייה הייתה מדוייקת לי. והכי חשוב: מבצעים יש תמיד!
בסופו של דבר, האחריות על הכיס שלנו בידיים שלנו. אנחנו אלה שיכולים לקבוע מתי לקנות, מה לקנות, ואיך לשמור על פוקוס מול הזרם האינסופי של מבצעים, הנחות, ומשפיעניות.
רעות תורג'מן היא מרצה ויוצרת תוכן, החוקרת את תרבות הצריכה בסושיאל מדיה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו