מטוס של חברת פדקס - אילוסטרציה. צילום: משה שי

תלונות של לקוחות - פדקס צפויה להיקנס בכ-350 אלף שקל: "דרשו תשלומים לשירותים שלא ביקשתי"

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה כי בכוונתה להטיל קנס בסך של יותר משלוש מאות חמישים אלף שקלים על חברת השילוח האווירי, בשל "אספקת שירות בתשלום לצרכן ללא בקשתו" • לדברי לקוחות, הם קיבלו חיובים שונים, ביניהם בקשות לדמי אחסון, בלי שידעו על כך מראש • לקוחה נוספת מספרת שקיבלה חשבונית גבוהה באלפי שקלים מהצעת המחיר • פדקס ישראל בתגובה: "הבסיס לטענות הרשות שגוי לחלוטין"

[object Object]

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן דיווחה השבוע על כוונתה להטיל קנס בסך 368,640 שקלים על חברת פדקס אקספרס ישראל בע"מ, העוסקת בשירותי שילוח אווירי, לדבריהם, בגין "אספקת שירות לצרכן בתשלום שלא על פי בקשתו". כעת נחשפות תלונות של לקוחות, שמספרים כיצד נדרשו לשלם לחברה סכומים גבוהים על שירותים שלא ביקשו, אשר לטענתם אינם תואמים את הצעת המחיר שנמסרה להם. חלקם טוענים ליחס לא טוב מצד נציגי השירות של פדקס וגביית מחירים גבוהים, לעתים לצד איומים בתביעה, על מנת לשחרר חבילות בארץ.

"איימו שיתבעו אותי אם לא אשלם"

סמדר איתן בת ה-52 מחיפה, אם חד הורית, מנהלת עסק קטן לייבוא. באחת הפעמים שבהן הזמינה מספק חבילת קרטונים עם סחורה של נעליים וחזיות מארצות הברית, היא מספרת שמצאה את עצמה משלמת אלפי שקלים מעבר להצעת המחיר שקיבלה, לטענתה, מחברת פדקס ישראל. לדבריה התשלום בוצע תחת איומים בתביעה.

"מזה כ-14 שנה שאני עובדת כיבואנית, לפעמים דרך הים ולפעמים דרך האוויר. הפעם הייתה לי הזמנה של תשעה קרטונים במשקלים שונים. התקשרתי ל'פדקס' ונתתי להם את פרטי המשקל והנפח שהיו לי, וקיבלתי הצעת מחיר של 5,000 שקלים כולל הכול. כאשר הגיעה אליי הסחורה, גיליתי לתדהמתי שהחשבונית היא על סך למעלה מ-9,000 שקלים".

החשבונית של סמדר: "שאלתי איך הם הגיעו למחיר הזה", צילום: פרטי

סמדר מספרת שנבהלה מהמחיר הנקוב, ופנתה אל "פדקס" כדי לקבל הסברים. "הם ענו שהנתונים שסיפקתי לא תאמו את נפח החבילה בפועל. כשהלכתי לבדוק את הקרטונים שקיבלתי במחסן, ראיתי שהנתונים שהזנתי כן היו נכונים – היו שם קרטונים באותו גודל ובמשקלים שנאמרו להם מראש. שלחתי לחברה צילומים ואמרתי להם שהם מוזמנים להגיע ולראות בעצמם, אבל הם התעקשו שהצעת המחיר שעשו הייתה לפי משקל, בעוד שהחשבונית היא לפי נפח. אמרתי להם שהם ידעו את כמות הקרטונים, את הגודל ואת המשקל, ואני לא נכנסתי להם לחישובים – אבל הצעת המחיר הייתה שונה ממה שנאמר לי".

סמדר אומרת שהבינה עד מהרה כי אין לה ברירה אלא לשלם את הסכום שעליו חויבה: "לא רציתי לשלם 9,000 שקלים כפי שצוין בחשבונית, אלא חמשת אלפים שקלים כמו בהצעת המחיר המקורית. דיברתי עם כמה אנשים שונים ב'פדקס', אבל הם איימו שייתבעו אותי אם לא אשלם. בסוף נאלצתי לשלם את כל המחיר".

השיחה של סמדר עם פדקס, צילום: ללא

למרות שלדבריה העדיפה לשלם על המשלוח ביום שבו הגיע אל ביתה, סמדר מספרת שנאלצה לשלם עליו רק כחודש וחצי אחרי שקיבלה אותו, כי נאמר לה שהחשבונית עדיין לא סגורה. "אני אוהבת לשלם בזמן, אבל לא הגיעה אליי החשבונית יחד עם המשלוח, ורק כשקיבלתי אותה מאוחר יותר, ראיתי את הסכום. זה מרגיש לי כמו תרגיל, שיטת מצליח".

סמדר שקלה להצטרף לתביעה ייצוגית נגד החברה, בשל עוגמת הנפש והמחיר שנאלצה לטענתה לשלם: "בכיתי ממה שהם עשו לי, כל שקל פוגע לי ברווחיות. הייתי רוצה לפחות לקבל את ההפרש בין מה שהייתי צריכה לשלם לבין המחיר שנדרשתי לשלם בפועל". לדבריה, היא לא היחידה: "היו אנשים שפנו אלי אליי ואמרו שחוו את אותה החוויה".

החשבונית של שאול: "כשניסיתי לברר לגבי העלויות, ענו שאני יכול להחזיר את המוצר", צילום: פרטי

כשהמשלוח יותר יקר מהמוצר עצמו

שאול דהן בן ה-52 ממושב רנן, הזמין חלק לרכב מקוריאה במחיר הכולל הובלה על ידי חברת "פדקס". לדבריו, "פדקס" טענו שצריך לשם כך אישור תחבורה, והציעו להחתים את האישור תמורת סכום קבוע. "הסכמתי, ואז באו כל החיובים האחרים – דמי אחסנה וכן הלאה. יצא שכל התוספות עלו יותר מהחלק שהזמנתי, שעלה 70 דולר כולל משלוח. 

"כל הסיבוב שעשו עליי 'פדקס' עלה 100 דולר. הם אמרו שחייבים להעביר בדיקה במשרד התחבורה בנתב"ג, חייבו אותי על מכס הובלה לבדיקה וגם על ניוד, ניטול וימי אחסנה, למרות שלא ביקשתי לאחסן את המוצר. כשניסיתי לברר איתם לגבי כל העלויות, ענו לי שאני יכול להחזיר את המוצר".

לקוח אחר, ג׳, מספר כי לפני כשנתיים הזמין מוצרים רבים לפרויקט בתחום הפלסטיקה דרך חברת פדקס, אך בחר להחזיר את רובם לשולח. "יש לחברה המון דרישות לתשלומים גבוהים, מיסים ודמי אחסון שכלל לא ידעתי עליהם. אחרי שהחבילה הגיעה העדפתי לא לשלם, להחזיר אותה ולהזמין מחברה אחרת". לפי ג', בנוסף לדרישות המאוחרות לתשלומי דמי אחסון, דמי ניטול, בדיקה פיזית ושירותים נוספים שכאמור כלל לא ידע עליהם, גם היחס שקיבל מהחברה היה קלוקל. "הנציגים מטיחים טלפונים בפנים או לא חוזרים ללקוח במשך שבועיים", הוא מתאר.

החשבונית של ג': "היחס של הנציגים גרוע",

לטענת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, צרכנים שרכשו מוצרים מאתרים שונים בחו"ל, נדרשו לכאורה לשלם בשנית לאחר הגעת המוצר לארץ עבור שירותים שונים כמו דמי טיפול, ניטול ואחסנה, זאת מבלי שביקשו במפורש לקבל שירותים אלו, וללא שהתבקשה לכך הסכמתם.

מפדקס ישראל נמסר בתגובה: "הופתענו מאוד לקבל בחודש יולי 2024 את הודעת הרשות להגנת הצרכן על כוונתה להטיל עיצום כספי על החברה, זאת שנתיים ויותר מאז פנייתה אלינו בנושא. הבסיס לטענות הרשות שגוי לחלוטין ואף סותר את דיני הגנת הצרכן הישראלי. פדקס מקפידה הקפדה יתרה על קיום דרישות החוק ותקנות הגנת הצרכן, פועלת כמקובל בתחום פעילותה ובהתאם לפסיקות קודמות של בית המשפט המחוזי בנושא. הפרסום מטעה בעצמו לחשוב שפעולותיה של פדקס אינן חוקיות, בעוד שאנו נמצאים בשלב מקדמי בלבד שבו טרם הוגשו טיעוני התשובה של פדקס לטענות הרשות.

גם החלטת הרשות לאחר מכן אינה מהווה סוף פסוק, ולפדקס תעמוד הזכות לפנות לערכות שיפוטיות לערעור על החלטת הרשות המנהלית. אנו סבורים כי הפרסום של ההליך טרם קבלת מענה מפדקס אינו ראוי, ומציג בפני הקוראים מצג מטעה כאילו הדין כבר הוכרע, בעוד שהאמת היא שלפדקס טענות הגנה כבדות משקל המבוססות על החוק ועל הפסיקה. פדקס תמשיך לשרת את קהל לקוחותיה באופן האמין, המהיר והשקוף ביותר, כפי שפועלת בעשרות השנים האחרונות לחיבור המשק הישראלי לרשת הגלובלית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו