מזהמים פחות, מרוויחים יותר: כך הרשתות מעודדות את הצרכנים למחזר

תחום המיחזור לא מפותח דיו בישראל, אך הרשתות מצליחות לשכנע את הצרכן להחזיר לחנות פריטים ישנים תמורת זיכויים שונים • בדקנו מה מציעים למי שמחזיר סחורה משומשת, ואילו חידושים יש בתחום

ערימת זבל בהר אשפה, צילום: Getty Images

המודעות למיחזור הולכת וגוברת עם השנים, אך עדיין נחשבת נמוכה מאוד בישראל. מלבד המודעות שאינה מספקת, יש לדבר השפעה בתחום התשתיות - שאינו מפותח דיו כדי לעודד את הצרכנים למחזר.

לרוב נערכות פעילויות מיוחדות של מיחזור מוצרים ביום הבינלאומי, אך יש רשתות הנוקטות מהלכים הקשורים לתחום זה באופן קבוע, לרוב בשיטת טרייד אין, שבה הרשת מרוויחה באמצעות רכישה. תרבות הצריכה גורמת לנו לקנות כל כך הרבה מוצרים, ששיטה זו יכולה לעזור לנו לפנות את המוצרים הישנים וליצור סביבה פחות מזהמת.

תחום האופנה והטיפוח הוא מתקדם יחסית לאחרים בכל מה שקשור למיחזור. המותג ל'אוקסיטן השיק לאחרונה חנות דגל וספא חדשים בקניון עזריאלי שרונה שבתל אביב, המעוצבת בהתאם לסטנדרטים העולמיים. ל'אוקסיטן העולמית מבטיחה כי עד שנת 2025 - 100% מאריזות המוצרים בחנויות יהיו עשויות 100% פלסטיק ממוחזר. כחלק מאסטרטגיה זו, יושק בארץ לראשונה מכשיר מילוי לאריזות ריקות, כך שבגמר השימוש במוצר ניתן יהיה בקרוב להיכנס לחנות זו ולרכוש רק את תכולת המארז, ללא אריזה חדשה, ובכך להפחית את כמות הפסולת. מחיר המילוי יהיה נמוך לעומת רכישת מוצר ומארז חדשים.

מותג הטיפוח קיל'ס, צילום: יח"צ חו"ל

"יש מודעות בקרב הלקוחות שלנו לנושא המיחזור, כי עשינו הרבה קמפיינים שקשורים לנושא", אומר סטפן בלג'מן, מנהל מותג ל'אוקסיטן, "והמחיר הוא התמריץ האחרון שיגרום למחזר. ברור שבתל אביב יש יותר מודעות, אבל היא גוברת בכל הארץ, בדיוק כמו שאנשים רוצים לדעת אם מדובר במוצרים טבעיים ומי עומד מאחורי הייצור".

בלג'מן מספר גם על הקשיים שביישום מהלכים של מיחזור: "לפני כשנה עשינו פרויקט עם שנקר, שהיה מאוד מוצלח. עודדנו להחזיר אריזות ולקבל מתנה, ובאמצעות האריזות יצרו בשנקר חפצים אמנותיים, מה שגרם לבאזז גדול. בארץ אין תעשייה כמו בצרפת, ששם יש חברה שאוספת מהחנויות את האריזות וממחזרת. אנחנו נתקעים עם כל האריזות, ואין לנו מה לעשות בהן".

מותג הטיפוח הניו-יורקי קיל'ס מאפשר להחזיר מכלים ריקים של המוצרים ולקבל מוצר במתנה בתמורה. בהחזרת שלושה מכלים ריקים מקבלים ליפ באלם במתנה, בהחזרת חמישה מכלים ריקים מקבלים מוצר טיפוח לנסיעות בגודל מיוחד (75 מ"ל), ובהחזרת 10 מכלים ריקים מקבלים מוצר בגודל מלא עד 125 שקלים.

ל'אוקסיטן // צילום: היאלי יעקבי-הנדלסמן

ישן מפני חדש תוציאו

בתחום האופנה, נודי ג'ינס מציעים שירות תיקונים חינם וטרייד אין על דגמים ישנים: ניתן להחזיר נודי ישן ולקבל תמורתו נודי יד שנייה בחינם, או 25% הנחה לקניית נודי חדש ברשת סטורי.

ל-H&M יש פרויקט מיחזור שהתחיל ב-2013, שבמסגרתו כל אחד יכול להביא שקית שכוללת מוצרי טקסטיל מכל המותגים לפח המיחזור בסניפים. הצרכן מקבל בתמורה שובר של 20 שקלים הנחה בקנייה ביותר מ-150 שקלים, בהגבלה של עד ארבעה שוברים למסירה.

באשר לתכשיטים, רשת תכשיטי היוקרה פדני מבצעת החלפת תכשיטים ישנים בתכשיטים חדשים, והזיכוי מוצע לפי המחיר והמשקל של הזהב.

מולטי-לוק, צילום: יחסי ציבור

קבוצת מולטילוק השיקה לפני כמה חודשים מיזם חדש בשם "מנעולן ירוק". החברה הציבה קופסאות מיחזור, המיועדות לאיסוף צילינדרים ומפתחות של מולטילוק, בעשרות חנויות מנעולנים בכל רחבי הארץ. כל לקוח שמביא מוצר למיחזור, מקבל 50 שקלים הנחה בקניית צילינדר חדש.

חברת מולטילוק מעריכה כי מדי חודש יותר מ-10,000 צילינדרים ו-30 אלף מפתחות לצילינדרים נזרקים לאשפה. "החלטנו לנסות להניע את המנעולנים והלקוחות למחזר", מספר שמוליק שטרנשוס, מנכ"ל קבוצת מולטילוק, "עד היום זה לא הופיע באג'נדה שלהם. אנחנו מקבלים דיווחים מהחנויות שקופסאות המיחזור מלאות".

פרויקט איסוף הטקסטיל של H&M // צילום: RBCO ART

ואם תהיתם - זה לא כל כך פשוט למחזר צילינדרים: "יש צורך במערכת לוגיסטית של ממש. צריך לאסוף את התוכן, לפרק במפעל למתכות שונות, ועוד. זו לא פעולה שנועדה לפעילות רווחית מסחרית, אלא לטובת העולם שלנו. אמנם אני מוכר את זה ליצרני המתכות, אבל הרווח כמעט לא קיים, ויש הרבה הוצאות. אנחנו פועלים ב-70 מדינות ומוכרים לכ-20 אלף מנעולנים ישירות".

בתחום המזרנים, רשת גוד נייט יוצאת במבצע שלפיו מי שמחזיר מזרן ישן מקבל 10%-15% הנחה ברכישת מזרן חדש, תלוי בסוג המזרן שנרכש. בעמינח מציעים מבצעי טרייד אין על המזרנים - עד 42% הנחה ברכישת מזרן חדש תמורת המזרן הישן.

מזרן גראנד וולדורף וג'יפסי, צילום: יחסי ציבור

מחליפים נייד ומייד

תחום שיש בו הרבה הזדמנויות לטרייד אין הוא תחום הסלולר. "כ-20% מהלקוחות שלנו נוהגים להחליף את הטלפון שלהם אחת לשנה, והיתר מחליפים בממוצע בכל שנתיים", מציין לירון כץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי מחסני חשמל. "הצורך הזה חייב אותנו לעשות מהלך כדי להמשיך להיות אטרקטיביים בתחום הסלולר התחרותי. לפני כשנה התחלנו להציע ללקוחותינו אפשרות לעשות טרייד אין על הטלפון שלהם, מכל סוג, עד לסכום של 3,500 שקלים. הטלפונים מועברים לחברה בינלאומית, שמחדשת אותם ומוכרת למדינות שונות ברחבי העולם. לאור ההצלחה של פעילות הטרייד אין בתחום הסלולר, הוחלט השנה לצאת בפיילוט של טרייד אין על קונסולות מדגמים מסוימים, בכל מצב, שבמסגרתו מקבלים הנחה של 300 שקלים".

באיידיגיטל מציעים טרייד אין על אייפונים ועל שעוני אפל. על השעונים - ברכישת שעון חדש מסדרת 8 או מסדרת האולטרה. מחירי ההחזר נקבעים בהתאם למצב הפיזי של המכשיר, ומותנים בהחזרת המטען המקורי.

טלפון נייד של סמסונג, צילום: יחסי ציבור

חברת סאני, יבואנית סמסונג לישראל, מאפשרת טרייד אין ברשת החנויות שלה על סמארטפונים של החברה ומאפשרת לקבל זיכוי של עד 2,300 שקלים, בהתאם לדגם הטלפון.

גם חברות הסלולר מציעות אפשרויות לטרייד אין: בקבוצת פרטנר ניתן להחזיר את המכשיר הישן ולקבל עד 3,000 שקלים עבורו בדמות הנחה על המכשיר החדש או החזרים חודשיים שנפרסים בחשבונית; ופלאפון מציעה עד 3,000 שקלים על מכשיר ישן בעסקת טרייד אין, כולל חמש שנות אחריות על המכשיר החדש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר