נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין קרא היום לשר האוצר משה כחלון להקים בדחיפות צוות משותף לאוצר, לרשויות המקומיות וללשכת המסחר, שיבחן מתן סיוע ופיצוי לעסקים שיפגעו כתוצאה מהעבודות להקמת הרכבת הקלה. "מבחינת רמת הפגיעה בעסקים אין המצב שונה מהותית ממצב של לוחמה." אומר לין ומוסיף, "עסק המתנהל באזור מסוים, מושקעות בו עבודה ותשומות רבות, בעליו זכאי להניח שיוכל להמשיך ולהתנהל בתנאים סבירים"
לדבריו, "אם נעשית פעולה שלטונית כפויה המונעת אובייקטיבית מעסק להמשיך ולתפקד כרגיל, על המדינה לשאת באחריות ועליה למצוא את המקורות הכספיים לכך; וזאת גם אם אין ספק באשר לנחיצות אותה פעולה". לין תקף את ההתבטאות של מנכ"ל נת"ע שיעץ לאנשים 'לצאת שעה קודם' בדרכם לתל אביב בבוקר בכדי להגיע בזמן למקומות העבודה. "זוהי התבטאות אומללה המעידה על חוסר הבנה בסיסי ובאטימות. לא אומרים היום לאם עובדת שיש לה ילדים קטנים לצאת לעבודה שעה קודם."
לדעת לין, על הצוות לבחון חישוב הפיצוי והתמיכה שיש לתת לאותם עסקים שיפגעו, לתקופת הסתגלות מחודשת, עד אשר יוכלו לקיים את עסקם מחדש. לין ציין כי "המדינה אינה יכולה להתעלם מהעובדה כי אותם עסקים הנמצאים בקרבת מקום לאתרי בניה מרכזיים יפגעו קשה, אפילו עד כדי הפסקת פעילות העסק לחלוטין. על כן, על המדינה והרשויות המקומיות לקבל אחריות מלאה כבר עכשיו, בכדי למנוע אי ודאות, נזקים והתמרמרות קשה בשטח."
לדבריו, לחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) יש אחריות ברמה התפעולית. הם צריכים לפעול ככל האפשר כדי להקל על המצב ולמנוע ככל שניתן בעיות של נגישות, בין אם של הובלת סחורות על ידי ספקים ובין אם גישה של ציבור הקונים, אך הם לא יוכלו לעשות מעבר לכך." לין מדגיש כי אסור להתעלם מהפגיעה הצפויה: "מדובר במגזר שיוצר את מרבית מקומות העבודה בישראל. אסור להפוך אותו לקורבן בשל פעולות תכנון ברמה לאומית, גם כאשר אין איש מטיל ספק בחשיבותם ובנחיצותם."
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו