אם הייתם שואלים ישראלי ממוצע לפני כחצי שנה "כמה אתה משלם בחודש על אינטרנט?", שאלה פשוטה כביכול, סביר להניח שהייתם מקבלים תשובה מגומגמת ולא ממש ברורה. ובצדק. התשלום היה מתבצע בנפרד לשתי חברות - אחת (או בזק או הוט) שהיתה אחראית ל"תשתית" ואחרת שנקראה "ספק" - מה שהקפיץ אותו לסכומים גבוהים ולא בהכרח מוצדקים. וזה עוד לא הכל. דפי החשבון המבלבלים כללו גם שירותים נוספים דוגמת טלוויזיה, טלפון קווי ועוד. עם יד על הלב, כמה מאיתנו הצליחו באמת להבין מה כתוב שם, לעשות את החשבון ולדעת במדויק כמה שקלים אנחנו מוציאים בכל חודש? לא הרבה, זה בטוח.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
אבל כעת, בעקבות רפורמת הפס הרחב, ירדו מחירי האינטרנט בעשרות אחוזים וגם התשלום החודשי הפך "שקוף" יותר. במסגרת הרפורמה מחויבת בזק להחכיר את התשתית שלה לשימוש ספקי האינטרנט במחירים מסובסדים, כך שהם יוכלו להציע חבילה שתכלול ספק ותשתית במחיר אחד.
מנכ"ל אתר www.kamaze.co.il, נמרוד מן, מסביר כי רפורמת הפס הרחב באינטרנט - או כפי שהיא מכונה, רפורמת "השוק הסיטונאי" - מאפשרת לחברות תקשורת שונות, חסרות תשתית, לרכוש תשתית אינטרנט וטלפון מבזק ומהוט במחיר סיטונאי. בינתיים, קבע משרד התקשורת מחיר עבור רכישת תשתית מחברת בזק בלבד, אך בקרוב ייקבע מחיר גם עבור רכישה מחברת הוט. גם לקוחות קיימים וגם לקוחות חדשים יכולים לרכוש את החבילות המשולבות לאחר הרפורמה.
כיום אפשר לראות ירידה של 10% עד 40% במחירים של חבילות משולבות לעומת המחירים לפני הרפורמה. כך, למשל, מחיר תשתית וספק אינטרנט במהירות של 100 מגה בייט לפני הרפורמה הגיע לכ־190 שקלים, ואחרי הרפורמה אפשר לשלם עבור שירות זה כ־70 שקלים בלבד. כך גם במהירויות של 40 ו־15מגה - ירידה דרמטית ששיפרה משמעותית את המצב בכיס של כולנו.
"ביטלנו את המונופול"
לפי הנתונים, מאז כניסת הרפורמה לתוקף נטשו כ־50 אלף לקוחות את שירותי האינטרנט של בזק. בחודש האחרון קצב הנטישות רק מתגבר ועומד על כ־1,500 לקוחות ביום שעוברים לחברות אחרות. בין המרוויחות הגדולות: סלקום, פרטנר ואקספון, שגייסו כל אחת עשרות אלפי לקוחות חדשים.
לדברי בכיר במשרד התקשורת, "החדירה לשוק של הרפורמה היא גבוהה מאוד. הרפורמה היא שלב נוסף בניסיון להשלים את התחרות בשוק התקשורת במדינת ישראל. בזק היא חברה ענקית, שרכשה בזמנו את כל התשתיות בכל המדינה. היא היתה מונופול בהרבה אזורים. חברת הוט פרסה תשתית מקבילה, אך לא באותו הכיסוי ובאותה האפקטיביות כמו בזק. הרפורמה חלה על שני ספקי התשתית הללו, ולמעשה עיקר ההסדרה הוא מול בזק. עד היום הצרכן היה צריך לשלם בנפרד על ספק ועל תשתית והרעיון היה לבטל את ההפרדה. נטוויז'ן, למשל, יכולה לקנות תשתית מבזק במחירים שמשרד התקשורת קבע, ולמעשה זה ביטל את המונופול והוריד את המחיר".
לדבריו, "באמצע פברואר החל שלב ידני שהיווה תהליך הרצה. מאפריל חל התהליך האוטומטי. הלקוח לא צריך לעשות שום פעולה למעט לבחור ספק, ומאותו רגע העבודה נעשית מאחורי הקלעים מול החברות. הרפורמה רצה עכשיו, יש מעט בעיות של התחלה באופן טבעי וגם החברות לומדות לעבוד זו עם זו. אלה חברות מתחרות שלא ששות לעבוד זו עם זו ולפעמים יש עבודה של 'גננת'. עדיין יש בעיות וקורים דברים שלא מתבצעים, אך יש לנו פיקוח על כך.
אנחנו מאמינים שבשבועות הקרובים זה יסתדר והם ייתנו את השירות.
אותם חבלי לידה היו גם בתחום הניידות בסלולר, אלה דברים שאנחנו מכירים".

הכי מהיר? לא בהכרח
אבל, כרגיל, לא הכל ורוד וצריך לשים לב לאותיות הקטנות. לדברי מן, "מחיר החבילות עולה אחרי שנה ברוב החברות ולכן חשוב לעקוב אחרי זה ולערוך השוואת מחירים. באתר 'כמהזה' יש מערכת תזכורות. הצרכן מזין את תאריך ההצטרפות והוא יכול לקבל תזכורת לפני שנגמר המבצע, להיכנס לאתר ולהשוות מחירים".
מן מוסיף עוד כי "חוץ מהמחיר שמשלמים לספק צריך לשים לב לעלות ההתקנה. מי שהוא לקוח קיים לא צריך לשלם מחדש על התקנה, אך לקוח חדש צריך לברר את העלות זו. מלבד ההתקנה צריך להביא בחשבון את עלות הראוטר (נתב). יש חברות שלא גובות תשלום, יש כאלה שגובות תשלום חודשי ויש אפשרות לקנות לבד. כל אחד צריך לחשב אם בתוספת הוצאות אלה כדאי לו לעבור חברה".
חשוב גם לא להתפתות ולשלם יותר עבור מהירות הגלישה הגבוהה ביותר, כפי שמוסיף ומסביר מן: "כל אחד צריך לבחור את המהירות שמתאימה לו. לא כל צרכן צריך בהכרח את המהירות הכי גבוהה. ההבדלים בין המהירויות הם אמנם נמוכים, אבל אם לא חייבים את המהירות הכי גבוהה עדיין אפשר לחסוך קצת".
"לרכוב" על הקו
חשוב לציין שכרגע יישום הרפורמה חל רק על האינטרנט. גם חברות שמציעות קו טלפון נוסף על אינטרנט משתמשות בקו מבוסס רשת ולא בקו הרגיל של בזק. כיום, עדיין קיים דואופול של החברות בזק והוט בתחום תשתיות התקשורת הנייחות.
לדברי הבכיר, "אנחנו נמצאים בדין ודברים עם בזק ביישום נוסף ברפורמה הזו - הטלפוניה הנייחת. הרעיון הוא לתת אפשרות לחברות אחרות 'לרכוב' על הקו של בזק. כך, למשל, הטלפון הנייח יהיה של סלקום, פרטנר, גולן טלקום ועוד. כל החברות הסלולריות שיש להן שירותים יוכלו לקנות מבזק את זכות השימוש בקו. זה אומר שהן יוכלו להציע גם שירותי טריפל. זה יפתח את כל שוק חבילות התקשורת. כל אחת מהחברות תוכל להציע חבילה משפחתית והצרכן לא יצטרך להתקשר עם כל חברה בנפרד. פה אנחנו נתקלים קצת בבעיות כי בזק טוענת שיש בעיה טכנולוגית. זה עבר לבג"ץ ואנחנו מטפלים בכך מול בזק".

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, אמר בתגובה: "המגמה מבחינתי היא לנסות לפתור את כל הבעיות ברוח טובה. הנחיתי לפתוח 'שולחנות עגולים' במטרה שהדברים יסתדרו מחוץ לכותלי בית המשפט".
שלושה במחיר אחד
החיסכון בתשלום עבור שירותי תקשורת ביתיים יכול להתבטא גם בתחומים נוספים. חלק מהחברות מספקות עסקאות שכוללות גם ערוצי טלוויזיה. סלקום, למשל, מציעה טריפל הכולל טלוויזיה, אינטרנט (ספק ותשתית) וקו טלפון ב־149 שקלים לחודש. גם גולן טלקום וגם פרטנר צפויות להציע בקרוב חבילות טריפל משולבות שעשויות להיות מאוד משתלמות.
לפי מן, העתיד מבשר טובות לצרכנים: "אנחנו צופים שהשוק ילך לחבילות שכוללות כמה שירותים מאותה חברה. המשמעות היא כניסת מתחרים חדשים לשוק, אשר יכולים למכור חבילות שירותים מלאות הכוללות אינטרנט, שירותי טלפון קווי ונייד וטלוויזיה רב־ערוצית ובכך ייחסך לצרכן כסף. זה גם יקל על ההתנהלות של הצרכן מול החברות כי כל שירותי התקשורת יגיעו מחברה אחת".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו