גוף מוסדי ראשון הודיע היום (שני) כי הוא מאמץ את מדיניות האוצר ושם סוף לקשר בין גובה דמי הניהול שנגבים מהעמיתים בקופות הגמל, הפנסיה וההשתלמות, ומהעמלות המשולמות לסוכני הביטוח. בית ההשקעות הלמן-אלדובי הודיע היום כי הוא מאמץ את המהפכה הצרכנית של האוצר בתחום דמי הניהול והעמלות אותן יקבלו סוכני הביטוח.
על פי "המודל השקוף" של הלמן-אלדובי שהוצג הבוקר במסיבת עיתונאים בהשתתפות נשיא לשכת סוכני הביטוח אריה אברמוביץ, התגמול לסוכני הביטוח עבור מכירת מוצרים פנסיוניים של בית ההשקעות יהיה אחיד, וללא קשר לגובה העמלות שישלם הלקוח. בכך אימצו שני הגופים את ההנחיות שפרסמה בנושא הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון באוצר, דורית סלינגר. בשני הגופים מעריכים כי גופים מוסדיים נוספים יאמצו, בהמשך, את מדיניות האוצר בתחום.
על פי המצב הקיים כיום בתחום שיווק מוצרי ביטוח ובכלל זה ביטוחי מנהלים, גמל, פנסיה וקרנות השתלמות, דמי הניהול שמשלם הלקוח מתחלקים בין הסוכן ובין היצרן (בית ההשקעות או חברת הביטוח). בכך, לכל הצדדים ישנו אינטרס, לכאורה, למכור ללקוח מוצרים בדמי ניהול גבוהים. בינואר 2015 פרסמה הממונה על שוק ההון, הביטוח והחסכון, מסמך בו הביעה את עמדתה שמצב זה פסול בעיניה ולא עומד בחובת הנאמנות כלפי החוסך כנדרש הן מבעל הרישיון והן מהחברה. עמדת הממונה גרמה לסערה גדולה בשוק וחברות הביטוח, באמצעות איגוד חברות הביטוח, עתרו לבית המשפט כנגד עמדת הממונה וכנגד הפרוצדורה בה התקבלה החלטה.
לעומת זאת, לשכת סוכני הביטוח צידדה במהלך וראתה בו נדבך נוסף בשמירה על האינטרסים של המבוטחים באמצעות סוכנים, חברי הלשכה.
על פי המודל החדש המכונה: "המודל השקוף" העמלות שיקבלו סוכני הביטוח על מכירת מוצרי חסכון פנסיוניים של בית ההשקעות: קרן השתלמות, קופת גמל וקרנות פנסיה יהיו קבועות ויעמדו על שיעור קבוע מיתרת חשבון העמית (הצבירה), ושיעור קבוע מהפרמיה החודשית, ללא קשר לדמי הניהול שמשלם העמית. השיעורים הנ"ל יקבעו במסגרת הסכם ההפצה של החברה עם הסוכן ויהיו קבועים למשך כל תקופת ההסכם. זאת לעומת המצב הנוכחי היום ולפיו היצרנים מתחלקים עם הסוכן בדמי הניהול שמשלם העמית. במצב הנוכחי לסוכן הביטוח אין אינטרס לנסות ולהפחית את דמי הניהול כי הדבר פוגע בהכנסה שלו, מחד, ומאידך כמעט בלתי אפשרי מבחינתו לשמר לקוח שקיבל הצעה בדמי ניהול נמוכים יותר בערוצי ההפצה הישירים.
הלמן-אלדובי בית השקעות, בניהולו של רמי דרור, הוקם בשנת 1995 והינו אחד מבתי ההשקעות הוותיקים בשוק ההון. חברת הגמל של בית ההשקעות, בניהולו של איתי ברדה, הינה אחת מחברות ניהול קופות הגמל הפרטיות הוותיקות בישראל ואחת מ-10 החברות המנהלות הגדולות ביותר בתחום הגמל, עם היקף נכסים של כ-12 מיליארד שקל.
קופת הגמל הגדולה של החברה, בר יציב, מדורגת כאחת הקופות המובילות בארץ בתשואות בשלוש השנים האחרונות. בשנים האחרונות ביצעה חברת הגמל עשרה מיזוגים ורכישות ובכלל זה המיזוג עם הדס ארזים, רכישת קופות הגמל של בנק יהב, תגמולים במושבים, קרן השתלמות העיתונאים ועוד. בסך הכל בית ההשקעות מנהל כיום כ-15 מיליארד שקל.
נשיא לשכת סוכני הביטוח, אריה אברמוביץ: "אנו מברכים את הלמן אלדובי על היותם הראשונים שמרימים את הכפפה ומציגים מודל תגמול חדש שמפריד את דמי הניהול מעמלת הסוכן. אנחנו דוגלים בשקיפות שהינה אבן יסוד בעבודה מול הלקוחות. מה שהיה נכון לשנות ה-90 לא מתאים לעשור הנוכחי. אי אפשר לעשות יותר עסקים בישראל בהיחבא, ואסור שבענף הביטוח יהיו מקומות שהם נסתרים מן העין".
"אנו, בלשכת סוכני הביטוח, הצהרנו כבר לפני למעלה משנה על דרישתנו להפרדת דמי הניהול מעמלת הסוכן. מגיע לסוכן הביטוח להתפרנס בכבוד עבור השירות שהוא נותן ללקוחות שלו, אבל אסור שהוא יתפרנס כתוצאה מעמלות של דמי ניהול. זה נכון ללקוחות, זה נכון לסוכנים, וזה נכון לחברות. אני מקווה שחברות הביטוח ירימו את הכפפה ויבנו מודל תגמול חדש, שיטיב עם ציבור המבוטחים. ריבוי מודלים יאפשר הגברת התחרות בין החברות, ומתן יותר מידע ללקוחות ולסוכנים ויאפשר שוק משוכלל יותר, שקוף יותר, ותחרותי יותר - לטובת כלל החוסכים והמבוטחים".
רמי דרור, מנכ"ל בית ההשקעות הלמן-אלדובי: אנו גאים להיות בית ההשקעות הראשון שמאמץ את הנחיות האוצר ומשיק מודל מהפכני, שקוף ונקי מבחינת העמיתים ומבחינת סוכני הביטוח. ערכים אלו של שקיפות והוגנות הם הערכים שמובילים את בית ההשקעות ואנו חושבים שזה מהלך ראוי ומתבקש כחלק מהשינויים שעובר הענף ושינויים בהתנהגות הצרכנית בתעשייה.
איתי ברדה מנכ"ל הלמן-אלדובי קופות גמל ופנסיה: אנו רואים בסוכני הביטוח שותפים אמיתיים לעתידם הפנסיוני של לקוחותינו ומתוך הראייה הזאת בנינו מודל כלכלי שמבטא הלכה למעשה את השותפות הנ"ל. המודל יאפשר לסוכנים לתת שירות איכותי ומותאם ללקוחות וגם להתפרנס בכבוד. בזכות המודל השקוף הסוכנים יוצאים מהשיח העצום שיש כיום על דמי הניהול ועוברים לשיח על איכות ומקצועיות השירות שהם נותנים להבטחת הרגעים החשובים בחיים של אזרחי מדינת ישראל. עד היום לא היה אף גוף שהציע מודל שקוף לסוכנים וכעת כשיש מודל כזה בקופות הגמל, ההשתלמות והפנסיה, אני קורא לכל הסוכנים להצטרף אלינו ומברך את הלשכה על הובלה משותפת של המהפכה הצרכנית החשובה ביותר בשנים האחרונות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו