טיוטת חוק ההסדרים: למרות ההתנגדות - הרפורמה בבנקים בפנים

הטיוטה לחוק לשנת 2019 נחשפה, וכוללת 50 רפורמות שונות • בין השאר: ניוד קל במעבר בין הבנקים, הגברת התחרות בתקשורת, הוספת מסילת רכבת בת"א - והקלות בפרמיות הביטוח לנהגים שנוסעים בלילות

צילום: אורן בן חקון // חוק בהרצה

חוק ההסדרים לשנת 2019 נחשף: משרד האוצר הפיץ היום (שני) באופן רשמי את טיוטת חוק ההסדרים. זו נמסרה לידיעת השרים ולקבלת הערות הציבור - וזאת לקראת הדיון בנושא בממשלה, המתוכנן לעוד עשרה ימים, ב־11 בינואר, במקביל לדיון על תקציב המדינה.

בטיוטת החוק שהונחה הבוקר על שולחננו רשומיות 50 רפורמות ומגוון שינויים מבניים, כאשר הבשורות המרכזיות, כך על פי משרד האוצר, הן בהפחתת הביורוקרטיה והרגולציה, בייעול המגזר הציבורי, בהורדת יוקר המחייה, בהגדלת היצע הדיור, בעידוד בנייה להשכרה, ואיך לא - בהורדת מחירי הדיור. 

עקרונות החוק הוצגו זה מכבר במסיבת עיתונאים בהשתתפות שר האוצר משה כחלון וצוות משרדו, ובהן הרפורמה בבנקאות, שתאפשר מתן שירותים בנקאיים דיגיטליים ללא תלות כלשהיא בסניף פיזי, וניוד של כל החשבונות הנלווים, הוראות הקבע וכרטיסי האשראי במעבר בין בנקים. משרד המשפטים התנגד לרפורמה הזו, וסבר כי זו צריכה להיות חלק מהצעת חוק נפרדת, ואולם היא עדיין רשומה בתוך טיוטת חוק ההסדרים שהוגשה היום.

עוד מסילה, עוד דמי ביטוח לנוסעים בפקקים // צילום ארכיון: יהושע יוסף
עוד מסילה, עוד דמי ביטוח לנוסעים בפקקים // צילום ארכיון: יהושע יוסף

עוד מסילה, עוד דמי ביטוח לנוסעים בפקקים // צילום ארכיון: יהושע יוסף
 

מי שנוסע לבד - משלם יותר

בשורה מעניינת שרשומה בטיוטת החוק היא הוזלה של פרמיית הביטוח לבעלי כלי רכב, אשר נוסעים מחוץ לשעות העומס והגודש, או מסיעים באופן קבוע לצידם 3 נוסעים נוספים. מנגד, נהגים שישתמשו ברכבם בשעות העומס והגודש ייענשו ויישלמו פרמיית ביטול כפולה. נוסף על כך, יעוגנו בחוק ההסדרים הגברה של התחרות בענף הפנסיוני והפיננסי והסרת חסמים לייבוא אישי ומסחרי. 

בתחום המשפט, האוצר מתכנן לחבור למשרד המשפטים ולהקים מנגנון בוררויות וגישורים "עוקף בתי משפט" לטיפול בתביעות נזיקין, שמכבידות כיום על מערכת בתי המשפט, וכן בתביעות תעבורה ותאונות דרכים שאין בהן נפגעים. רפורמות נוספות שעשו את דרכן אל הטיוטה, כוללות שינויים בחוק התכנון והבנייה, שיאפשרו הפקעת זכויות בנייה עתידיות. כמו כן, רשויות מקומיות צפויות לשלם קנסות על אי־הוצאת היתרי בנייה בזמן. 

עוד בטיוטת החוק, גם התייחסות לשוק התקשורת, כאשר ישולבו צעדים להכנסת תחרות לשוק השידורים ברמת הפלטפורמות וברמת הערוצים. כמו כן יש התייחסות לנושא שילוב חרדים וערבים בכלכלה, לצד הפחתת רגולציה לצורך עידוד הסקטור. 

התחבורה הציבורית מצטרפת לחוק, באמצעות הוספת מסילת רכבת רביעית בציר נתיבי איילון, וזו תאפשר נסיעה של 14 רכבות בשעה, ותקל על הרכבת בתכנון הנסיעות לצד הוספת רכבות בנתיב המסילה החדש מתל אביב לירושלים, שצפוי להיות כבר פעיל ב־2019.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר